Suport a les entitats del lleure

L’adaptació a les condicions canviants i als protocols i les normatives sanitàries arran de la covid-19 ha propiciat una estreta col·laboració entre els diferents agents implicats en el lleure d’estiu.

Amb especial atenció a l’educació no formal i a la salut emocional, es posa a disposició d’entitats, educadores i educadors i monitors i monitores un seguit de recursos pràctics orientats a nodrir les activitats en aprenentatge des del punt de vista educatiu i a facilitar l’acompanyament emocional d’infants i adolescents.   

El lleure educatiu d’estiu a la ciutat de Barcelona. Guia de suport i orientacions pedagògiques

  • La Guia de suport i orientacions pedagògiques en el lleure educatiu i esportiu pretén posar a l’abast propostes concretes per incorporar maneres d’organitzar-se amb més intencionalitat educativa i incloure aprenentatges vinculats a competències bàsiques instrumentals centrades en l’expressió oral, la lectura i el joc matemàtic. D’aquesta manera, es vol promoure que direccions i monitoratge triini i adaptin metodologies per nodrir de més objectius educatius les més de 1.000 activitat. No es tracta d’escolaritzar el lleure educatiu que és i ha de ser lúdic per naturalesa, sinó de fer-lo més nutritiu en hàbits i aprenentatges.

    Aquesta guia està concebuda per a un ús pràctic i àgil i es desenvolupa a través de 6 eixos, amb 56 orientacions i 24 destacades. Els sis eixos són els següents:

    • Infants i adolescents
    • Equip educatiu
    • El Joc i les activitats de lleure com a eina essencial
    • Els aprenentatges: fa un especial zoom en aquest aspecte el lleure educatiu com a oportunitat també per a reforçar les competències bàsiques i els aprenentatges, important després de 3 mesos sense escola
    • Les relacions socials i la comunitat
    • Salut i hàbits saludables

    Descarregueu-vos la guia

  • Video de promoció de la guia "El lleure educatiu d'estiu a la ciutat de Barcelona. Guia de suport i orientacions pedagògiques".

    Visualitzeu el vídeo

Recomanacions i recursos per a la gestió i l’acompanyament emocional de la infància i l’adolescència en espais educatius i de lleure durant la covid-19

  • La “Guia de recomanacions i recursos per a la gestió i acompanyament emocional de la infància i l’adolescència en espais educatius i de lleure” té com a objectiu posar a l’abast dels educadors i educadores i dels monitors i les direccions de les entitats un recurs breu i facilitador per acompanyar i formar des de les escoles, instituts, casals i centres de lleure els infants i adolescents amb qui treballin.

    Aquesta guia facilita orientacions entorn 3 qüestions:

    • Com gestionem les dificultats emocionals
    • Com ens comuniquem en situacions especialment complexes
    • Com afrontem aquestes situacions difícils: dol, conflicte i necessitats específiques

    Descarregueu-vos la guia

  • Infografia elaborada pel Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya que complementa la guia de recomanacions i recursos per a la gestió i acompanyament emocional de la infància i l'adolescència en espais educatius i de lleure.

    Descarregueu-vos la infografia

  • Les emocions dels infants i adolescents en el post confinament: anticipar la rebuda

    Visualitzeu el vídeo

    Les emocions dels infants i adolescents en el post confinament: expressar les emocions en grup

    Visualitzeu el vídeo

    Les emocions dels infants i adolescents en el post confinament: acollir les emocions

    Visualitzeu el vídeo

    Les emocions dels infants i adolescents en el post confinament: acompanyar en el treball emocional

    Visualitzeu el vídeo

Telèfon de suport a monitors i monitores per consultar qüestions relacionades amb la infància i l’adolescència, els malestars emocionals i la salut mental

Suport psicològic i acompanyament emocional especialitzat per a la infància i l’adolescència en el marc de la crisi de la covid-19. Aquesta línia de suport va dirigida a:

  • Nenes, nens i adolescents que de forma autònoma o per iniciativa familiar puguin plantejar una demanda de suport psicològic.
  • Familiars directes o tutors/es legals que tinguin dubtes sobre aspectes relacionats amb la infància i l’adolescència en la situació actual.
  • Educadors/ores, mestres, professors/ores, monitors/ores que plantegin dubtes o dificultats de maneig emocional amb infants i adolescents durant la seva tasca pedagògica o de lleure.

Telèfon: 649 756 713, de dilluns a divendres de 9.00 a 17.00 h i dissabtes de 9.00 a 14.00 h. Correu electrònic: suportinfancia@copc.cat

* Línia d’atenció gratuïta organitzada pel Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona.

Protocols, guies, recursos i materials de la Generalitat de Catalunya

  • La Generalitat de Catalunya posa a disposició els protocols, guies i models de declaracions de seguretat per garantir la salut dels participants.

    Més informació

  • La Generalitat de Catalunya ofereix una bateria de recursos i materials perquè aquest estiu es puguin dur a terme les activitats d’educació en el lleure adaptades a les característiques especials d’aquest estiu 2020.

    Més informació

  • Propostes, recursos i adreces d’interès per poder detectar possibles riscos per als infants i joves.

    Més informació

    Protocol de Prevenció dels Abusos Sexuals en l’àmbit del lleure

    Descarregueu-vos el protocol

    Espai web "Prevenció i atenció de l'abús sexual infantil" de l'Ajuntament de Barcelona

    Accediu al web