Exercir i celebrar els drets culturals

CULTUROPOLIS tanca la seva primera edició amb èxit d’assistència i amb una quarta jornada amb una festa plena de participació i espectacle al Paral·lel.

21/11/2022 - 09:00 h

La calma pròpia d’un dissabte a primera hora s’ha vist agitada a l’avinguda del Paral·lel per les proves de so d’un escenari que han anticipat al veïnat una matinal plena de música, espectacle, joc, dansa i cultura en general. Cinquanta metres més amunt, un espai de joc i una pista oberta de ball han començat a muntar-se, i davant d’El Molino, un plató de la televisió ha iniciat l’emissió d’entrevistes amb representants de la cultura i de les entitats del Poble-sec, entre d’altres. L’última jornada de CULTUROPOLIS s’ha començat a despertar.

De sobte, un Seat 127 dels anys setanta ha irromput a la plaça de la Bella Dorita, obrint-se pas entre les persones espectadores del programa televisiu. D’ell han desembarcat quatre performers per explicar, a crits, que venien del futur per mantenir viva la cultura del barri, ja que en la seva època aquesta està de baixa forma: “no hi ha vida, tothom està enganxat al mòbil, ningú es toca”. Com si fossin el flautista d’Hamelin, han seduït a qui es trobava al seu voltant perquè els acompanyessin a donar un tomb pel barri.

Al llarg de l’itinerari s’han anat trobant amb diversos grups que s’han unit al grup i la comparsa ha esdevingut una veritable cercavila cultural: un venedor ambulant de cotó de sucre, una batucada, una segona batucada, aquesta amb l’afegit d’instruments de vent… i la samba s’ha apropiat de Nou de la Rambla. Ja és oficial: la festa al carrer pels drets culturals s’ha despertat.

El veïnat del Paral·lel i d’altres punts de la ciutat s’han anat unint al seguici, el qual ha continuat creixent: dos grans altaveus a bord de tricicles han afegit el techno, el dance i l’electrònica al xou, i un conjunt de mosqueters i mosqueteres han ofert un espectacle de dansa a les portes de Sant Pau del Camp. La cercavila ha obert les portes de la festa alhora que ha estat una mostra de l’activitat cultural del Poble-sec a través de les entitats del barri que hi han participat que, de retruc, han commemorat el desè aniversari del Centre Cultural Albareda.

Mentrestant, a l’espai de joc El Pati Reciclat, un munt d’infants i les seves famílies s’han enganxat a una col·lecció de jocs fets amb objectes i materials als quals s’ha donat una segona vida per salvar-los de l’abocador: vehicles de tracció humana, trencaclosques tridimensionals, jocs de punteria, d’habilitat i jocs que encara no s’han inventat i que la canalla ha creat amb els materials que l’espai ha posat al seu abast. Perquè la sostenibilitat i el joc també són cultura i en nosaltres està el dret de participar-ne amb la creativitat, l’enginy i l’experimentació, cosa que aquests quatre dies de CULTUROPOLIS han deixat ben clar. Al costat d’aquest Pati, la companyia de dansa Los Informalls s’ha activat i ha enredat a qui ha passat per davant de l’open stage a moure l’esquelet al ritme del rap, el hip-hop, el merengue, el reggaeton i molts altres sons.

La pista de ball de la festa al carrer ha acabat mobilitzant les masses mentre a l’escenari ha començat l’acte central de la festa: l’emissió en directe de la Xarxa de Ràdios Comunitàries de Barcelona, que ha comptat amb en Marc Giró com a presentador convidat. L’acte ha compartit amb el públic la música i dansa de Flamenco Queer, les il·lustracions de Flavita Banana, la veu de Gloria Ribera, molt d’humor i nombroses reivindicacions a favor dels drets culturals. Concretament, s’ha presentat una Auca dels drets culturals composta per vuit punts que han anat llistant, explicant i exemplificant mitjançant les arts escèniques: la interculturalitat i diversitat, la llengua catalana, la perspectiva feminista, la transparència i el bon govern, la transversalitat, la descentralització, la cultura metropolitana i la sostenibilitat. L’espectacle ha fet vibrar l’audiència amb la música i ha despertat el seu riure, però també l’ha fet reflexionar amb qüestions llançades a l’aire sobre el reconeixement entre cultures, la dignitat de la professió d’artista o el feminisme. Una sessió que ha resumit el conjunt de temes abordats en aquest CULTUROPOLIS i els ha portat a la pràctica amb exemples artístics.

La festa ha inclòs més activitats a peu de carrer, com ara un itinerari guiat pels llocs clau de les arrels flamenques del Paral·lel, explicats des de la història i la recerca, o un taller escènic i participatiu per explorar el vincle entre la dansa i els llibres. A més, a la sala Paral·lel 62 han tingut lloc les últimes sessions del congrés acadèmic. El punt final l’han posat dos concerts que han omplert de música i públic el tram de carrer entre El Molino i el Paral·lel 62: el de Rumba All Stars, format per Carabutsí amb músics representatius de la rumba catalana del Raval, Hostafrancs i Gràcia, i el mix d’estils llatins, afrocubans i electrònics de La Sra. Tomasa. Un colofó participatiu, popular i festiu on la ciutadania ha pogut posar en pràctica l’exercici dels drets culturals que han centrat aquesta exitosa primera edició de CULTUROPOLIS.