Verds, coeducatius i comunitaris: Barcelona avança en la transformació dels seus patis

17/11/2022 - 10:27 h

Amb les 17 escoles d’aquest curs ja són un total de 58 els centres educatius que han participat en aquesta transformació.

El programa “Transformem els patis” continua avançant per millorar tant els espais físics com les dinàmiques i relacions que es produeixen als patis dels centres escolars, amb l’objectiu que siguin més igualitàries mitjançant la diversificació del joc. Durant el curs 2021-2022, un total de 20 escoles van participar del projecte.

El programa és possible gràcies a la implicació de tota la comunitat educativa de cada centre (infants, famílies, professorat, monitors i monitores del temps de migdia i agents de l’entorn) que treballen conjuntament la proposta de disseny dels patis.

Aquest és el llistat d’escoles que van participar-hi durant el curs passat, i que ja han fet les seves obres de transformació dels patis:

  • Escola Castella
  • Escola Tibidabo
  • Escola Mercè Rodoreda
  • Escola Rubén Darío
  • Escola Mas Casanovas
  • Escola Enric Granados
  • Institut Escola Mirades
  • Escola Aldana
  • Escola Gayarre
  • Escola de la Concepció
  • Escola Mossèn Jacint Verdaguer
  • CEE Sant Joan de la Creu
  • Escola Elisenda de Montcada
  • Escola Molí de Finestrelles
  • Escola Turó Blau
  • Escola el Sagrer
  • Escola Farigola del Clot
  • Escola de les Aigües (segona fase d’actuació)
  • Escola Pau Casals (segona fase d’actuació)
  • Escola Santiago Rusiñol

Durant les últimes setmanes, s’ha inaugurat les reformes fetes a tres centres: l’Escola El Sagrer, del barri de La Sagrera; l’Escola de les Aigües, al barri del Baix Guinardó; i l’Escola La Farigola del Clot, del barri del Clot. En els tres casos, es tracta d’una demanda impulsada per la mateixa comunitat educativa dels centres i que s’ha fet possible gràcies als pressupostos participatius de la ciutat.

Patis més naturalitzats, coeducatius i comunitaris

Les intervencions més habituals de “Transformem els patis” se centren en:

  • introduir elements pel joc divers, com ara muntatge de nous elements, casetes i equipaments de fusta o més jocs simbòlics
  • ampliar i millorar les zones de vegetació, plantant arbres i verd
  • generar ombra, a través dels arbres i també de la instal·lació de tendals i altres elements
  • ampliar espai de terra permeable i tou com a jardí en convivència amb usos esportius

La definició de les actuacions de transformació de cada pati es realitza, en diferents sessions, a través d’un grup motor de cada centre a través d’un procés de cocreació conjunta.

Aquest nou curs, 17 escoles més!

“Transformem els patis” suma aquest curs 17 nous centres escolars que, fins a l’abril, reflexionaran sobre el seu pati i plantejaran canvis de l’espai, no només físicament sinó també en l’àmbit conceptual i pedagògic.

  • l’Escola Ferran i Sunyer
  • l’Institut Escola Londres
  • l’Escola Carlit
  • l’Escola Fort Pienc
  • l’Escola Diputació
  • l’Escola Seat
  • l’Escola Bàrkeno
  • l’Escola Pràctiques
  • l’Escola Turó del Cargol
  • l’Escola Els Pins
  • l’Escola Ferrer i Guàrdia
  • l’Escola Ciutat Comtal
  • l’Escola Víctor Català
  • l’Escola Marinada
  • l’Escola La Palmera
  • l’Escola Els Porxos
  • l’Escola Rambleta del Clot.

Amb les 17 escoles d’aquest curs ja són un total de 58 els centres educatius que han participat en aquesta transformació, que en la majoria dels casos significa també obrir els patis al barri durant els caps de setmana i festius. A més, molts d’aquests equipaments transformats s’incorporen a la xarxa de refugis climàtics de la ciutat. “Transformem els patis” és un programa impulsat per l’Ajuntament de Barcelona, en col·laboració amb el Consorci d’Educació de Barcelona, i amb el suport de l’Institut Infància i Adolescència i l’Associació de Mestres Rosa Sensat.