Un robot amb moltes coses a dir!

Un robot que fa monòlegs? Un robot capaç d'expressar el què sent? I tant! A l'Institut-Escola Rec Comtal, a la Trinitat Vella, els alumnes de tercer a sisè de primària ho han fet possible, de la mà de Teatronika.

..
29/06/2022 - 14:51 h - Educació i estudis Districte Sant Andreu

El cas és que fa unes setmanes, l’alumnat d’aquesta escola va rebre una visita inesperada: un robot buit amb moltes ganes de parlar. El robot en qüestió el va portar Teatronika, i els alumnes, organitzats en grups cooperatius, van haver de preparar-li un monòleg. De tots els monòlegs presentats, se’n van escollir tres —un per cicle—; i van ser representats durant l’última setmana del curs. El jurat estava compost per tres persones externes: Marisol López, directora general d’Innovació i Cultura Digital del Departament de Cultura de la Generalitat; Ramon López de Mántaras, Premi Nacional d’Informàtica i Premi Ciutat de Barcelona entre altres; i Emma Armengod, de la Biblioteca José Barbero. Aquesta activitat s’emmarca dins el desplegament del projecte de l’Àmbit STEAM del centre amb l’ajuda de Pla de Barris.

“Teatronika havia fet activitats similars però amb adults. Ells ho volien adaptar i integrar per treballar aquesta activitat amb infants i ens ho van proposar aquí. Ens va semblar una idea fantàstica per a treballar les emocions els nens i nenes, i poder combinar-ho amb la tecnologia i la llengua”. Qui parla és en Vicenç Márquez, professor d’STEAM del centre. Els monòlegs s’han treballat a castellà i a les tutories de les classes, i han partit de tres preguntes gens senzilles: Qui som? Què som? Com som?

A partir d’aquestes preguntes han sortit diferents idees i conceptes: la pau, l’assetjament escolar, les pors, els problemes que pot tenir un robot, etc. “Ens interessava la part més creativa del projecte, per això la part escènica i tecnològica va ser treballada per Teatronika”, explica en Vicenç. La valoració que se’n fa des del centre és molt positiva, tot i la incertesa del primer moment de dur a terme un projecte nou, sense saber quina acceptació tindria entre l’alumnat. “Ens preguntàvem si els nens i nenes serien capaços d’escriure un monòleg, però vist el resultat, estem molt contents. El projecte ens ha permès explorar un nou camp on la tecnologia, les emocions, les arts escèniques i la llengua conflueixen de manera natural, i el resultat ha estat molt positiu”, conclou en Vicenç, qui no amaga les ganes de continuar col·laborant amb Teatronika i de continuar experimentant en l’àmbit educatiu per a apropar noves propostes a tot l’alumnat.

.. ..