Anàlisi del flux de persones en temps real per avançar cap a un turisme sostenible a l’Eixample
El projecte de l’empresa Affluences per analitzar el flux de persones en temps real a l’espai públic guanya el repte llençat per Digital Future Society i per l’Ajuntament de Barcelona
Turisme sostenible és un terme que reapareix cada any quan s’acosta l’estiu i l’arribada massiva de turistes a la ciutat de Barcelona, una de les que més en rep del món gràcies al seu gran atractiu. Avançar cap a aquest model turístic no és fàcil, però gràcies al projecte de l’empresa Affluences la ciutat està un pas més a prop d’aquesta anhelada sostenibilitat.
Affluences ha presentat un projecte que ha guanyat el repte plantejat per Digital Future Society, programa de la Mobile World Capital Barcelona (MWCapital), i l’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Agenda 2030, el Districte de l’Eixample i la regidoria de Turisme i Indústries Creatives. La proposta guanyadora de l’empresa ofereix una solució intel·ligent per comptabilitzar i analitzar l’afluència de persones en l’espai públic, la qual es multiplica amb l’arribada de l’estiu. Aquesta solució permetrà que Barcelona estigui més a prop de millorar la sostenibilitat de l’activitat turística a la ciutat i reduir-ne les externalitats.
La idea presentada per Affluences permet recopilar, analitzar i visualitzar les dades de concentració de persones en zones concretes de la ciutat, en aquest cas de l’Eixample. Tot això es podrà monitoritzar a través d’un panell de co
ntrol, fet que facilitarà la presa de decisions en l’elaboració de polítiques públiques per millorar el turisme en aquest dis
tricte. El repte, que s’emmarca en el programa InnovAcció 2030, ha tingut una molt bona acollida internacional amb un total de 40 propostes rebudes de 10 països diferents.
Com funciona la proposta?
El projecte per analitzar l’afluència de persones destaca per la seva tecnologia de sensors 2D, 3D i d’infrarojos per mesurar en temps real el flux i aglomeracions de persones, bicicletes o vehicles tant en espais interiors com exteriors, una proposta innovadora que dona resposta a les necessitats actuals del districte. Amb les dades obtingudes gràcies a aquesta tecnologia es vol mitigar els efectes de la massificació turística per als habitants de l’Eixample així com millorar l’experiència dels propis visitants de Barcelona. La iniciativa, que en un principi només es desenvoluparà en espais turístics de l’Eixample, té un potencial escalable a altres espais o sectors, com poden ser les biblioteques o els museus, però tot això es valorarà un cop vistos els resultats de la prova pilot.
La idea d’Affluences rebrà un suport econòmic de fins a 40.000 euros gràcies al finançament provinent del fons de l’impost turístic (IEET). Entre els projectes presentats, a banda del guanyador, s’identifiquen solucions tecnològiques destinades a la gamificació i promoció de la diversitat del patrimoni cultural a través de la realitat augmentada, la comunicació per segmentació i/o geolocalització, la detecció de patrons de comportament dels turistes, d’entre altres. El tribunal ha basat la seva valoració en criteris d’innovació, rellevància a la problemàtica, viabilitat d’implementació i potencial d’escalabilitat.