A fons

Entrevista a Black Quantum Futurism
Inici » Pla Barcelona Ciència » Premi Collide » Entrevista a Black Quantum Futurism

"Les temporalitats negres diaspòriques comparteixen molts paral·lelismes amb els principis quàntics"
 

Black Quantum Futurism és un col·lectiu artístic amb seu a Filadèlfia format per Camae Ayewa i Rasheedah Phillips que ha rebut el premi Collide 2020. Parlem amb les artistes sobre les seves idees que vinculen la física quàntica i les tradicions negres/afro actuals, i el seu projecte d'investigació CPT Symmetry and Violations, que desenvoluparan durant la seva pròxima residència combinada al CERN de Ginebra i en l’Hangar, a Barcelona.
 

Foto de Black Quantum Futurism, guanyadores de la residència Collide 2020

 

L'entrevista

Com va sorgir Black Quantum Futurism?

Portem uns deu anys treballant juntes en projectes i esdeveniments creatius. Un dels nostres primers projectes "formals" juntes va ser la producció per part de Camae d'un paisatge sonor per al primer llibre autopublicado de Rasheedah d'històries curtes interconnectades de viatges en el temps anomenat recurrence Plot (and Other Time Travel Tals) el 2014. Més tard, Rasheedah va escriure un fanzine i un assaig per a un àlbum de remescles de cançons de Sun Ra que va crear Camae. Vam gaudir molt del procés de col·laboració i observem com els mecanismes de viatge en el temps utilitzats en el llibre es traduïen en sons i com el so i la música funcionaven com una forma de viatge en el temps a l'estimulació dels records, i el procés de trobar o crear sons que coincidissin amb els tons i les energies de les paraules.

Les dues som escriptores, i cadascuna té una forma diferent d'escriure i expressar-se. Rasheedah aporta una perspectiva i un context de ficció especulativa als seus escrits i assajos experimentals. Com a poeta i rapera, Camae té una certa qualitat lírica en la seva escriptura. Camae també produeix música (Moor Mother), i totes dues ens endinsem en l'art visual de diferents maneres.

A través del nostre treball compartit com Black Quantum Futurism, desenvolupem eines pràctiques per permetre l'accés al passat o al futur. Les temporalitats alternatives poden aportar informació sobre la perspectiva i els drets legals, i l'impacte de l'elaboració de lleis futures en les comunitats pobres i històricament marginades. Per exemple, el nostre projecte Community Futures Lab ens va permetre obrir un espai comunitari d'un any de durada en el qual vam desenvolupar i practicar un marc anomenat futurismes comunitaris. Aquest projecte pretén facilitar una comprensió més profunda de les dinàmiques, els ritmes, les temporalitats, les memòries, les històries i les idees per als futurs compartits de la comunitat, principalment a través de tallers creatius i informatius i entrevistes sobre "futurs orals".
 

El concepte i la comunitat de l'afrofuturisme s'han desenvolupat durant els últims 20 anys com una eina i una lent que les comunitats negres marginades de la diàspora utilitzen per donar forma als seus propis futurs. Com va començar el vostre interès per l’afrofuturisme?

Abans de BQF, Rasheedah va crear The Afrofuturist Affair (AFA) en 2011, una organització de base per formar una comunitat amb seu a Filadèlfia per i amb els negres. AFA produïa treballs creatius afrofuturistes i especulatius i pretenia fer el afrofuturisme més accessible a les comunitats negres marginades. Començant com un esdeveniment singular a Filadèlfia -un fons d'ajuda mútua i un ball de disfresses- AFA va evolucionar cap a altres esdeveniments col·laboratius i creatius en tot el país i el món, incloent tallers gratuïts, d'escriptura crítica i creativa, accions en les xarxes socials, promovent i donant suport a la cultura afrofuturista, la pràctica i els esdeveniments a tota la diàspora.

En aquella època, l’afrofuturisme es discutia sobretot en espais acadèmics i cercles artístics. L’AfroFuturist Affair es va formar específicament com a resposta a les necessitats locals: la manca de diàleg, la manca d'accés a la comunitat de ciència ficció predominantment blanca a Filadèlfia i la desconnexió entre l’afrofuturisme acadèmic i l'accés pràctic per a les comunitats negres marginades. Hem utilitzat intencionadament els nostres coneixements per desenvolupar un lideratge local i projectes centrats en el futurisme negre a les comunitats més marginades de Filadèlfia.
 

Com es superposen en la vostra pràctica la física quàntica i les tradicions culturals negres/afro de la consciència, el temps i l'espai?

En el nostre treball, ens centrem en el domini temporal de el futur i en com pot ser modelat o reconfigurat per la ontologia i l'existència afrodiaspòrica. El temps i la temporalitat, tal com s'exploren mitjançant BQF, consten de múltiples dimensions, no només mecàniques, lineals, de temps de rellotge o altres mesures convencionals i històriques. Basant-nos en la nostra àmplia investigació, les temporalitats i tradicions del temps dels negres/afrodiaspòrics comparteixen molts paral·lelismes amb els principis quàntics: el passat es barreja amb el present, entreteixit amb el/s futur(s).

Black Quantum Futurism utilitza rellotges i mapes per deconstruir i desmantellar l’espai-temps occidental hegemònic. Creem mapes que abasten les tensions inherents entre l'espai i el temps i ofereixen oportunitats de reconfiguració. Per exemple, la nostra pràctica inclou l'elaboració de mapes: d'allotjament, sònics i de memòria comunitària. Això inclou un mapa inspirat en les pràctiques culturals afro-diaspòriques i les perspectives sobre el temps i l'espai, per construir futurs moments/esdeveniments o reexaminar moments/esdeveniments passats com a individus o com a grups i comunitats.
 

En la vostra proposta d'investigació, Simetria i violacions de la CPT, vau assenyalar i establir una analogia entre dos significats diferents de l'acrònim CPT: Càrrega, Paritat, Simetria Inversa del Temps i Temps de la Gent de Color. Què preteneu explorar en aquest projecte durant la vostra estada al CERN i a Barcelona?

En física, la simetria CPT és una simetria fonamental de les lleis físiques que s'aplica a tots els fenòmens físics. L'acrònim també té un altre significat en la frase"Colored People's Time".CPT, en aquest sentit, s'utilitza sovint com un estereotip negatiu per referir-se als negres com a persones crònicament tardanes. En un assaig publicat anomenat Desmuntar el rellotge de l'amo, el nostre treball analitza explícitament el Temps de la Gent de Color com una consciència espai-temporal dividida i el remunta a un càlcul ancestral del temps i a un mecanisme de supervivència actual.

A través de les interseccions entre l'art i la ciència, el nostre projecte explorarà el que significaria entendre o experimentar la no linealitat o la naturalesa subjectiva del temps com a part dels mètodes globals o locals de cronometratge i calendari. A més, pretén investigar com els nostres conceptes i experiències del temps poden ampliar-se mitjançant un reconeixement més ampli del temps com a variable i significativament impactat per la mateixa comunitat i cultures.
 

Imatge del Gran Col·lisionador d'Hadrons, al CERN de Ginebra

 

El nostre món està conformat per l'adhesió al temps lineal occidental, o el que la teoria BQF anomena "el rellotge mestre". En la vostra pràctica artística multidisciplinar, heu desenvolupat tecnologies temporals per qüestionar aquesta noció. Com poden influir aquestes tecnologies a les nostres ontologies del temps? Què més penseu desenvolupar durant les vostres residències?

El nostre treball visual, escrit, performatiu, instal·latiu i sonor desentranya i rastreja la història del futur i el llinatge dels futurs lineals com a eina colonialista. Les jerarquies del temps, la distribució desigual del temps i l'accés desigual a futurs segurs i saludables informen de la pobresa intergeneracional a les comunitats marginades de la mateixa manera que la riquesa monetària passa entre generacions a les comunitats privilegiades.

La nostra sèrie d'instal·lacions de "bio-rellotges" pretenen qüestionar la manera en què ens relacionem amb el temps del rellotge. Creats per l'artista Madam Data i altres rellotges desenvolupats en col·laboració amb BQF, els bio-rellotges estan censurats pel que fa a moviment i so. Per a una recent exposició a la Manifesta 13 Biennale Marseille, vam crear un bio-rellotge a gran escala com a part d'un escenari comunal enfront del Palais Longchamp. Formada per tres cercles entrellaçats, aquesta escultura escènica es va dissenyar a partir de cosmogramas, sistemes geomètrics senzills per representar el cosmos que es troben en diverses cultures d'arreu del món. Concebut com un espai interactiu, respon als moviments de cada visitant a través d'una sèrie de dials, sincronitzant els moviments individuals i col·lectius a través del temps. Aquesta plataforma donava veu a les diferents temporalitats, espacialitats i identitats comunitàries, personals i globals. Els dials van ser censurats per al moviment i van girar per assenyalar diferents dimensions temporals (és a dir, passat, present, futur) en lloc de nombres. Volem seguir desenvolupant aquesta sèrie, basant-nos en la investigació realitzada al CERN sobre la simetria CPT.
 

Els artistes que vénen al CERN aporten enfocaments diferents, i la dinàmica entre artistes i científics segueix camins inesperats. Què espereu de la vostra estada als laboratoris i dels vostres intercanvis amb els comunitats científiques?

Ens interessa saber més sobre les implicacions dels experiments del Gran Col·lisionador d'Hadrons, que tenen en compte diverses escales de temps, des dels forats de cuc i els forats negres fins als quarks i les partícules. Tenir l'oportunitat de treballar amb els científics i científiques del CERN i estar a Ginebra, donada la seva rica història de temps, campanes i rellotges, ens donaria un accés sense precedents a informació, materials i imatges per avançar en el nostre treball. Esperem utilitzar la fotografia, les entrevistes gravades, els sons de camp i les imatges in situ dels laboratoris per incorporar-les a les nostres obres intermèdies (cançons, curtmetratges, art digital).
 

Com us imagineu el futur?

En el futur, el passat i el futur no estan separats del present. Les dues dimensions influeixen en el conjunt de les nostres vides, en qui som i en qui ens convertim en qualsevol punt de l'espai-temps. En aquest futur, hem desmantellat temporalitats i línies de temps opressives i hegemòniques i hem desenvolupat, recuperat i sintetitzat dinàmiques temporals alternatives saludables en les nostres comunitats i en el món.

Considerem que aquest treball és cíclic, continu, dinàmic, generatiu i de llarga durada. Projectem una visió del nostre(s) futur(s) compartit(s) en què hem començat a abordar activament com el(s) futur (s) es fa(n) inaccessible(s) a les comunitats marginades en general i als negres en particular. Hem desenvolupat conceptes de futur positiu i tecnologies sostenibles de l'alegria que beneficien a les comunitats de baixos ingressos, vulnerables i marginades. Veiem "en el futur" un compromís actiu amb les temporalitats i les orientacions temporals alternatives - citant Rifkin,"els nous rebels del temps advoquen per un enfocament radicalment diferent de la temporalitat".
 

Entrevista d'Ana Prendes, comunicació i gestió de continguts a Arts at CERN.
 

<< Premi Collide