Tornar

La història de Barcelona, explicada amb perspectiva mediambiental

20/11/2023 - 08:00 h

Ajuntament de Barcelona

L'Arxiu Històric organitza l'edició que fa divuit del Congrés d'Història de Barcelona i convida els experts a explorar el passat analitzant la relació entre les comunitats humanes i el seu entorn.

 

Historiadors, geògrafs i cartògrafs, però també ecòlegs i responsables dels parcs i jardins de la ciutat participen entre el 22 i el 24 de novembre en el Congrés d’Història de Barcelona, una cita destacada per als estudiosos del passat que, enguany, amb el títol Cap a una història ambiental de la ciutat, es proposa mirar enrere amb una sensibilitat nova i veure què ens explica el medi ambient sobre la Barcelona d’altres temps.

Organitza el congrés l’Arxiu Històric, que s’instal·la a les dependències del Born Centre de Cultura i Memòria (a la imatge. Foto: Marc Royuela), un espai que és una de les principals manifestacions físiques de la disciplina que s’hi estudia dins aquests dies: la Història de Barcelona.

Sota l’estructura metàl·lica de l’antic mercat, Marco Armiero, president de la Societat Europea d’Història Ambiental i investigador de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats, pronunciarà la conferència inaugural del Congrés, Història ambiental de la ciutat, història ambiental amb la ciutat. 

A partir d’aquí, en sessions obertes al públic (l’activitat és gratuïta, però cal fer inscripció. També hi haurà retransmissions en línia), vuit ponències, dues taules rodones i una quarantena de comunicacions en les quals s’analitzarà la història ambiental des de disciplines diverses i es parlarà sobre temes històrics, però tan actuals com el clima, els problemes d’abastiment d’aigua o les sequeres que ha patit Barcelona durant la seva existència. 

S’explicaran les disposicions que prenia en qüestions mediambientals el Consell de Cent, però també hi haurà referències a les polítiques dels anys 60 o 80 del segle XX. També es parlarà de climatologia històrica, de bases de dades d’història ambiental o de la petjada hídrica, alimentària i energètica que ha deixat en l’entorn al llarg dels segles una ciutat com la nostra. Us havíeu parat a pensar que, de vegades, la mateixa natura documenta la nostra història i la conserva com si fos una mena d’arxiu biològic? Com la podríem llegir? Potser ho saben els experts i expertes de la Universitat de Barcelona que parlaran sobre aquest assumpte.

Si voleu més informació sobre el Congrés d’Història de Barcelona que se celebra del 22 al 24 de novembre al Born Centre de Cultura i Memòria, consulteu el programa complet al web de l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona.