La mirada compartida
13/11/2025 - 10:30 h
La Virreina Centre de la Imatge posa en relació l'obra de dos artistes italians que mai no es van conèixer: Michelangelo Antonioni i Luigi Ghirri.
Tots dos van néixer i créixer en els mateixos paisatges, a poc més de cent quilòmetres de distància i separats en el temps per trenta anys. I, tot i això, tots dos van compartir una mateixa mirada en moltes de les seves creacions. Us ho mostra l’exposició “La muntanya anàloga” que busca paral·lelismes entre obres del cineasta Michelangelo Antonioni i el fotògraf Luigi Ghirri. A la Virreina Centre de la Imatge, del 15 de novembre, al 15 de febrer.
Comissariada pel crític d’art i comissari d’exposicions independent Frederic Montornés, la mostra constitueix una mena d’assaig visual inconclús que se centra en analogies, aproximacions i mirades comunes de tots dos artistes. Els uneix el paisatge de l’Emília-Romanya, de muntanyes baixes, que va donar forma als seus horitzons conceptuals i formals.
L’exposició aplega una quarantena d’imatges de la sèrie Muntanyes encantades d’Antonioni, però també fotografies primerenques que Ghirri hauria copsat a la vall del Po els anys setanta. Són imatges en tots dos casos que conviden a la contemplació i a una lectura lenta i reflexiva (a la imatge, Bastia, de Luighi Ghirri; 1976; Cortesia hereus de Luigi Ghirri).
Aquestes obres corresponen al moment en què Antonioni treballava encara en la sèrie de Muntanyes encantades i en què Ghirri començava a veure que l’acceleració tecnològica convertia les imatges en productes de consum i plantejava les seves fotografies com una alternativa.
Tots dos procedien de contextos familiars diferents i van néixer amb trenta-un anys de diferència, però tots dos van començar a fixar les bases de les seves maneres de mirar a partir del que els resultava més pròxim. Com explica el mateix comissari, partien “de l’exploració vital d’un espai íntim, proper i familiar per determinar, des d’aquest coneixement, les línies bàsiques de l’acció que es disposaven a emprendre al marge de tota ortodòxia”.
El títol de la sèrie d’Antonioni Muntanyes encantades procedeix d’una novel·la dels anys cinquanta del francès René Daumal que narra una expedició a la recerca d’una muntanya en misteriosa i inaccessible, feta d’una matèria amb la propietat de corbar l’espai que l’envolta. Es troba en un espai no manifestat i la seva localització requereix de dues persones. En aquest cas, són uns Michelangelo Antonioni i un Luigi Ghirri que, en aquesta exposició, ens mostren en un joc d’analogies les muntanyes que van imaginar.
Si voleu veure l’exposició “La muntanya anàloga” i gaudir dels paisatges compartits de Michelangelo Antonioni i Luigi Ghirri, veniu a La Virreina Centre de la Imatge, però abans consulteu al web la informació sobre la mostra.
