Un nou pla estratègic vol convertir Barcelona en capital de la moda
23/05/2025 - 10:15 h
- 080 Barcelona Fashion. Autora: Ceci Fimia
Les mesures a aplicar estan pressupostades en 1.299.000 euros.
Barcelona té una llarga trajectòria en la indústria de la moda, un sector en transformació que, avui, busca models de treball més sostenibles. És el moment de posicionar la ciutat com a referent del sector, convertir-la en referent en l’àmbit ciutadà i internacional i impulsar així l’economia barcelonina. De tot això s’ocupa el Pla estratègic de la moda 2025-2030 que ara presenta la Regidoria de Cultura i Indústries Creatives. Les propostes del pla suposen una inversió d’1.299.000 euros.
El pla fa referència a un sector econòmic que ha canviat força en els últims temps. La creació de marques pròpies, les modificacions en el consum motivades per les noves tecnologies digitals o les transformacions cap a models més sostenibles i respectuosos amb el medi ambient són alguns dels reptes als quals ha fet o està fent front la moda barcelonina i, en general, europea. De tot això en sortirà una indústria de la moda més sostenible, més digitalitzada i més competitiva.
En aquest sentit, prenen especial importància aspectes com la generació de continguts digitals, les plataformes digitals, les eines per a la traçabilitat com ara la cadena de blocs (blockchain), la internet de les coses (IoT), la neurociència, o les noves funcionalitats en els teixits. Heu sentit a parlar de les anomenades empreses fash-tech? Són les que apliquen la tecnologia al sector de la moda.
En un moment com aquest, cal dissenyar una “estratègia de la moda” a Barcelona, que s’apliqui de manera unificada al conjunt del sector, que reconegui la seva escala, les seves oportunitats i desafiaments i que s’incorpori a l’agenda política i econòmica de país (mitjançant un diàleg amb la Conselleria d’Empresa i Treball i amb el Ministeri d’Indústria), les grans línies de transformació dels pròxims anys.
Cal, doncs, una reflexió sobre el sector a Barcelona amb l’objectiu de crear una identitat pròpia de la ciutat com a referent d’una moda sostenible i innovadora. En aquest marc, té un paper destacat la passarel·la 080 Barcelona Fashion (a la imatge. Foto: Ceci Fimia) que, mitjançant la col·laboració amb la Generalitat, hauria de ser una plataforma de referència al sud d’Europa que situï Barcelona i Catalunya en un punt central del mapa de la moda.
A Barcelona hi havia l’any 2024 un total de 5.152 establiments de societats empresarials, un 1,7% més que l’any anterior. El 13% pertanyen a la part industrial i el 87%, a la part de distribució i comerç. La part industrial es concentra a l’Eixample (28%), Sarrià – Sant Gervasi (18,2%) i Sant Martí (14,4%). El 17% es van constituir abans del 1990 i el 45,4% tenen menys de dotze anys. I la distribució i el comerç del sector de la moda està formada per 4.407 societats, el 34,8% de les quals estan ubicades a l’Eixample, el 19,6% a Sarrià – Sant Gervasi i el 12,5% a Ciutat Vella.
Com fomentar i orientar en direcció als objectius marcats tota aquesta activitat? El Pla estratègic de la moda 2025-2030 proposa un seguit de línies d’actuació que impliquen promoure una reflexió estratègica sobre el sector de la moda i el seu paper en l’estratègia de la ciutat (80.000 €); impulsar les mesures de suport a la innovació en el sector, facilitar espais d’incubació de projectes i programes d’emprenedoria (300.000 €); impulsar un pla de comunicació i visibilització de la moda de proximitat i del talent creatiu (valorat en 125.000 €); promoure models de producció i consum de moda sostenibles (215.000 €); impulsar i acompanyar la presència de marques catalanes i barcelonines en l’àmbit internacional (350.000 €); redefinir i participar en l’execució de la 080 Barcelona Fashion; formar i captar talent (200.000 €) i promoure mesures econòmiques i financeres per donar suport a les empreses del sector (29.000 €). A més, caldrà afegir a aquesta quantitat les inversions que acordin destinar les diferents administracions a l’organització de les futures edicions de la passarel·la 080 Barcelona Fashion.