Tornar

Un dels díptics fotogràfics de l'artista alemany amb una imatge d'un noi al camp i un altre de transvestit
Un altre díptic amb les imatges d'una dona berlinesa amb un barret i una altra de despullada dins d'un llit

El Berlín underground dels anys 80, vist per Jürgen Baldiga

L'escena alternativa a la capital alemanya, la irrupció del VIH, les sexualitats dissidents... Tot ho trobareu en les imatges de l'exposició Hover, que podeu veure fins al 27 de novembre a Cordova Galeria.

L'espai d'art de carrer de l'Encuny, al barri de la Marina del Prat Vermell, acull aquests dies una mostra imprescindible per als i les amants de les escenes underground, especialment dels anys 80. És Hover, una exposició que aplega imatges fotogràfiques copsades per un artista alemany desaparegut: Jürgen Baldiga.

Potser encara no el coneixeu, però té una història que paga la pena d'explicar: era fill d'un miner de la Conca de Ruhr, des d'on aquest músic, poeta, intèrpret i activista va sortir el 1979 per instal·lar-se a Berlín. La ciutat, vibrant i plena de cultures subterrànies, va ser tot un estímul per a la seva creativitat, però encara ho va ser més un fet que va descobrir cap al 1985. I és que en la seva sang, com en la de tantes i tantes altres persones arreu del món, els metges havien detectat la presència d'un virus descobert dos anys abans: el virus de la immunodeficiència humana.

En aquell moment, aquell diagnòstic representava una condemna a una mort cruel. Potser els símptomes de la sida es desfermarien l'endemà o potser deu anys més tard, però de ben segur que ho farien. Com fer front a un fet que ens acara a la pròpia i potser imminent mortalitat? Jürgen Baldiga ho va fer agafant una càmera fotogràfica amb la qual no va deixar de disparar fins al moment de la seva mort, l'any 1993, quan la malaltia es va fer veure i Baldiga va preferir suïcidar-se. Pocs anys després apareixerien els primers tractaments contra la sida.

La fotografia va ser per a Baldiga la forma de convertir moments fugaços en obres permanents i, d'aquesta manera, transcendir gràcies a uns retrats i unes escenes que es podrien exhibir, com fa ara Cordova Galeria, molts anys després que ell ja no hi fos.

Aquest impuls artístic marcat per l'amenaça permanent a la seva salut va donar com a resultat milers d'imatges en les quals podem reconstruir com era el Berlín alternatiu i com vivien les comunitats de gais, lesbianes i trans d'aquell moment. Instantànies, retrats escenificats, moments de la vida quotidiana, amics, desconeguts, amants ocasionals, músics, drag queens, moments d'alegria, escenes de por i tristesa en els hospitals pels quals havia de passar... Tot ho trobareu en una col·lecció impressionant d'imatges copsades en el mateix moment que, no ho oblidem, estava a punt de produir-se la reunificació alemanya.

La mostra que veureu a Cordova Galeria inclou una vintena d'imatges de fotografies en gelatina de plata. El mateix autor les va aplegar en parelles per a l'edició d'un llibre i, d'aquesta manera, les veurem en l'exposició, que es titula Hover, un mot que, en anglès, vol dir alguna cosa així com "rondar" o "moure's al voltant d'alguna cosa". La mostra ha estat possible gràcies a la col·laboració del qui va ser amic de Baldiga i també fotògraf Aron Nuebert i de The Schwules Museum (o "Museu Homosexual") de Berlín.

Si voleu descobrir un fotògraf que us parla amb imatges sobre el Berlín contracultural i alternatiu dels anys 80, sobre sexualitats dissidents i sobre els estralls que va causar el virus de la sida, no us perdeu l'exposició Hover a Cordova Galeria, però abans consulteu al seu web tota la informació sobre la mostra.

Data de publicació: Dimecres, 27 Octubre 2021
  • Comparteix