Tornar

Detall de la galeria d’accés al túnel circular, tota plena d’aigua. Al fons s’observa part del túnel circular. Foto: SABCN

Descobert l’antic metro al carrer Nou de la Rambla

Localitzades les estructures soterrades del projecte inacabat de metro al carrer Nou de la Rambla de l’any 1931. Aquest projecte, iniciat l’any 1930 i mai completat, pretenia executar una nova línia de metro que creués tot el Raval, enllaçant la ja existent estació del Liceu amb una nova parada a l’Avinguda Paral·lel.

El Servei d'Arqueologia de l’Ajuntament de Barcelona ha localitzat les estructures soterrades del projecte inacabat de metro al carrer Nou de la Rambla de l’any 1931. Des del mes de març s’està duent a terme una intervenció arqueològica arran de les obres d’instal·lació d’una xarxa de recollida pneumàtica d’escombraries al Raval-Sud, que inclou el carrer de l’Est, passatge de Gutenberg i el carrer de l’Arc del Teatre, entre d’altres.

Aquesta intervenció arqueològica està sent dirigida per l’arqueòleg Walter Alegria, de l’empresa Global Geomàtica SL, i fins al moment ha permès documentar diverses restes constructives relacionades amb l’urbanisme modern d’aquesta zona durant el segle XVII i XVIII.

Però la troballa més destacada d’aquesta excavació ha estat la realitzada a la cruïlla del carrer de l’Est amb el carrer Nou de la Rambla: el pou d’atac i part del túnel del “Proyecto de Ferrocarril Subterráneo desde la Rambla del Centro a la calle del Marqués del Duero por Conde de Asalto” (1930-1934), executat per la concessionària S.A. Funicular de Montjuich.

Aquest projecte, iniciat l’any 1930, pretenia executar una nova línia de metro que creués tot el Raval, enllaçant la ja existent estació del Liceu amb una nova parada a l’Avinguda Paral·lel, antic carrer del Marqués del Duero. Aquesta línia de metro aniria soterrada per sota de l’actual carrer Nou de la Rambla, antic carrer del Conde del Asalto. L’ajuntament de Barcelona atorgà la concessió el 29 d’abril de 1930.

Aquest projecte va patir moltes vicissituds durant els 5 anys que es va poder executar abans de l’inici de la Guerra Civil espanyola, fins que l’any 1934 es va denegar el permís d’obres per diversos motius: vagues de treballadors, contratemps econòmics, problemes financers i per dificultats tècniques imprevistes durant la seva execució, principalment a l’àmbit del carrer de l’Est amb Nou de la Rambla. L’any 1939, un cop finalitzat el conflicte bèl·lic, la concessionària va voler reprendre les obres, però van ser novament denegades per motius financers.

Més informació en aquest enllaç.

 

Data de publicació: Dilluns, 08 Abril 2019
  • Comparteix
  • Deixa el teu comentari
  • Tots els comentaris

Envia'ns un comentari i comparteix la teva experiència d'aquest esdeveniment. Si tens algun dubte o suggeriment pots fer clic en aquest enllaç.

* El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament

Filtered HTML

  • Les adreces de pàgines web i de correu electrònic es tornen automàticament en enllaços.
  • Etiquetes HTML permeses: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Les adreces de pàgines web i de correu electrònic es tornen automàticament en enllaços.
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.

Comentaris

  • Etiquetes HTML permeses: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.
  • Les adreces de pàgines web i de correu electrònic es tornen automàticament en enllaços.
CAPTCHA
Aquesta pregunta és per validar que vostè és un visitant humà i preveure spam.