
La desorientació com a acte de resistència
Foto Colectania acull una mostra que explora el paper transformador de la fotografia en les cultures digitals actuals.
Obres de més d’una quinzena de grans autors de trajectòria internacional (a la imatge, un fragment de l’obra de Kyriaki Goni, Martian Landscapes) formen el gruix d’una exposició que ens mostra com les imatges han passat de representar el món a esdevenir un material que transforma la nostra experiència en l’espai digital. És “L’art de navegar. Com perdre's en un món d'imatges”, que podeu a Foto Colectania de l’11 de juny al 21 de desembre.
L’exposició, comissariada pel fotògraf Jon Uriarte, juga amb el doble sentit de la navegació, el marítim i el que fem servir per moure’ns per la xarxa. De fet, l’exposició porta el títol d’un volum sobre navegació publicat al segle XVI per la Corona Espanyola, un llibre amb un clar esperit colonial.
Obres d’artistes internacionals com Sara Bezovšek, James Bridle, Alan Butler, Josèfa Ntjam, Giath Taha, Kyriaki Goni o Roc Herms ens ensenyen de quina manera els antics mapes que servien per orientar-se deixen pas a unes imatges que omplen el món digital, en constitueixen l’essència mateixa i ens porten d’un lloc a un altre “navegant”, però també desorientant-nos. Abans, les imatges retrataven un lloc o documentaven un fet, però ara fins i tot el creen, sigui en videojocs, xarxes socials o plataformes en línia.
La desorientació generada per aquestes circumstàncies complexes defineix el segle en el qual vivim, igual que la fragmentació tecnològica, l’acceleració i l’entrada del món virtual en l’experiència quotidiana. I si aprendre a perdre’s en aquest espai fos una manera crítica i raonable de fer-hi front? I si la desorientació es pogués considerar un acte de resistència contra el concepte antic de navegació amb un destí concret i unes implicacions colonials?
Veniu a Foto Colectania i hi pensareu veient les obres que formen part de “L’art de navegar. Com perdre's en un món d'imatges”, però abans consulteu al web tota la informació sobre la mostra.