Tornar

Una de les obres de l'artista que es poden veure a l'exposició i que reprodueix un conjunt de flors de mimosa

Donald Sultan i la reinvenció del bodegó, a la Galeria Senda

Com és un bodegó contemporani? Se'n pot crear un a partir d'elements industrials? Ho fa Donald Sultan que, fins al 16 de juliol, ens mostra a l'exposició Day and Night: new paintings and drawings, a la Galeria Senda, com ha reinventat aquest tema pictòric.

Donald Sultan és un pintor, gravador i escultor nord-americà nascut el 1951. Fill d'un empresari que practicava l'abstracció pictòrica com afició i d'una mare força lligada al món teatral, es va formar a Carolina del Nord, on havia nascut, i a Chicago, però sempre es va sentir insatisfet per les maneres més tradicionals de practicar la pintura, cosa que el va portar a experimentar i a utilitzar en les seves creacions materials de tipus industrial.

A finals dels anys 70, quan el centre de Nova York renaixia per a l'escena artística amb moviments com el New Image Painting, del qual Sultan va formar part, el nom de l'artista es va començar a fer conegut. A finals dels anys 80, ja era tota una celebritat del sistema artístic nord-americà. De vegades produïa obres definides i de contorns nítids i, de vegades, peces més confuses i fosques, de manera que se situava entre l'abstracció i la figuració En tots els casos, però, utilitzava els seus característics elements industrials, alguns tan poc habituals en la creació plàstica com el quitrà.

En aquesta recerca entre l'abstracció i els elements de la vida diària, Sultan es va trobar de cara amb el món natural i va començar a representar fruites i flors sense deixar de fer servir els materials industrials que caracteritzen la seva producció. Els bodegons de gran format realitzats d'aquesta manera, com els que podem veure a Day And Night: new paintings and drawings, han acabat sent la seva marca de fàbrica.

Són natures mortes d'una elegància extrema (a la imatge, Winter Mimosa, del 2019) en les quals la combinació de materials com el quitrà, l'alumini, el linòleum, el guix o l'esmalt permeten de seguir explorant la frontera entre l'abstracció i figuració, entre el món natural i l'artificial i entre la bellesa i la duresa i rugositat dels materials que la representen. Roselles o llimones de colors vius sobre fons foscos constitueixen part de l'imaginari d'unes obres que ara es poden veure a  la Galeria Senda, però que formen part també dels fons de col·leccions d'art destacades com les de l’Art Institute de Chicago, la Tate Gallery de Londres, el Whitney Museum of American Art de Nova York o el Museu d'Art Contemporani de Tòquio.

Si voleu veure les creacions més noves d'un dels grans de la pintura del segle XX i XXI, no us perdeu Day And Night: new paintings and drawings a la Galeria Senda, però abans consulteu al web d'aquest espai d'art tota la informació sobre l'exposició.

Data de publicació: Dimecres, 02 Juny 2021
  • Comparteix