Tornar

Fotografia d'un dels concerts de l'edició de l'any passat

Dues cantates inauguren el festival Bachcelona a L’Auditori

Els concerts se succeïxen durant aquest mes de juliol, amb dos afegits el setembre i el desembre.

La interpretació de dues cantates de to festiu obren el 14 de juliol a L’Auditori de Barcelona una edició nova del festival Bachcelona, una cita dedicada a la música d’aquest compositor. És Bach inaugural, lz primera sessió d’una cita musical que vol donar a conèixer l’autor i, també, explorar totes les possibilitats que ofereix la seva música.

El festival s’inaugura de manera oficial el dilluns, però esquitxa de molts altres moments amb la música de Bach aquest mes de juliol (concerts els dies 15, 16, 18, 21, 22, 23, 24 de juliol, 16 de setembre i 30 de desembre), incloent-hi un concert que forma part del Grec 2025 Festival de Barcelona, The rest is silence (24 de juliol; entrades exhaurides), a càrrec de la formació Breaking Bach i en un escenari singular: la Casa Studio de Leopoldo Pomés, un domicili decorat esplèndidament al cor del barri de Gràcia.

La sessió del 14 de juliol estarà  a càrrec de les agrupacions vocal i instrumental del festival (el Cor Bachcelona Akademie i Bachcelona Consort), a més dels músics solistes que van ser premiats amb la Salvat Beca Bach i que posen el seu talent jove al servei de la música de Bach.

Dirigeix solistes i formacions Lluís Vilamajó (a la imatge), en un concert en el qual sonaran dues de les cantates de Bach. En el moment en què van ser compostes, el músic era el responsable musical de la ciutat de Leipzig. Les composicions tenen un caràcter festiu i inclouen, amb un paper destacat, sons de trompetes i de timbals.

Durant el concert s’interpretaran les cantates Lobet Gott in seinen Reichen (“Lloeu Déu en el seu regne”), BWV 11, del 1735, i Lobe den Herrn, meine Seele (“Lloa el Senyor, ànima meva”), BWV 69, de l’any 1748. Finalment, el programa del concert inclou la interpretació del motet Lobet den Herrn, alle Heiden (“Lloeu el Senyor, totes les nacions”), BWV 230, un exercici de polifonia a quatre veus.

A partir del concert inaugural, tot de noves cites (algunes amb les entrades ja exhaurides, atenció) que aquest juliol ens permetran sentir la violista Elfa Rún Kristinsdóttir (debuta al festival), amb el cello barroc de Vladimir Waltham i el clavecí d’Halldór Bjarki Halldórsson, interpretant sonates de Bach, Pisendel i Telemann a La Fàbrica Lliure, al barri de Gràcia.

L’amistat i la influència d’un dels fills de Bach, Johann Christian Bach, en Mozart és el tema del concert del 17 de juliol al Palau de la Música Catalana. Sonaran, d’aquest primer autor, la Symphony in G-minor, Op.6, No.6. També podreu sentir la composició de Mozart Adagio and Fugue K. 546 i, finalment, la Symphony No. 92 de Joseph Haydn, interpretats per la Jove Orquestra Nacional de Catalunya, amb direcció i concertino de Catherine Manson.

Un film documental dramatitzat de Francois Girard, dedicat al pianista canadenc Glenn Gould i la famosa versió que va fer de les Variacions Goldberg es veurà el 18 de juliol a la Filmoteca en la sessió Univers Goldberg (I). En voleu més? Doncs podreu sentir, al concert Univers Goldberg (II), com sona una versió de les Variacions interpretades... amb un acordió. Us demostra com sona, al Museu de la Música, l’acordionista francesa Fanny Vicens el 21 de juliol.

La influència de la música francesa en Bach serà el tema de la sessió el 22 de juliol, a càrrec de Fahmi Alqhai,(viola da gamba i direcció musical), Johanna Rose i Rami Alqhai (viola da gamba) i Javier Núñez (clavecí), i que inclou la interpretació de composicions de Marin Marais, François Couperin, Charles Dieupart o Johann Sebastian Bach.

Una nova sessió fílmica, el 23 de juliol, poa en contacte els mons de Bach i del cineasta Ingmar Bergman amb la projecció del film Saraband (2003), en el qual el director va crear una pel·lícula amb estructura de peça musical. Pareu atenció, que durant la projecció hi haurà una intervenció artística del violoncel·lista Daniel Claret.

El festival atura l’activitat fins al setembre quan (dia 16), al Museu de la Música, podrem assistir a una actuació dels Solistes Salvat Beca Bach (Maëlys Robinne, soprano i Lara Morger, alto), a més dels Bachcelona Consort. L’última actuació del festival, el 30 de desembre, tancarà festival i any amb un concert a l’Església Luterana de Parla Alemanya del carrer de Brusi. Allà podreu sentir el Bachcelona Consort i els Solistes Salvat interpretant cantates de Bach escrites durant el 1725.

Si no us voleu perdre cap cita del festival Bachcelona, consulteu al web la programació completa i compreu les vostres localitats.

Data de publicació: Dijous, 10 juliol 2025
  • Comparteix