Tornar

Imatge d'una de les peces de l'exposició Trencar una nou, de Lúa Coderch, fotografiada per Adrià Sunyol
Fotografia de William F. Wisnom recollida en l'exposició sobre el tren fúnebre de Robert F. Kennedy, de l'artista Rein Jelle Terpstra

La persona com a productora de relats visuals

Les exposicions Trencar una nou, de Lúa Coderch, i Robert F. Kennedy Funeral Train, de Rein Jelle Terpstra, situen l’espectador com a protagonista.

De l’11 de juny al 16 d’octubre, Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona acull dues noves exposicions: Trencar una nou, de l’artista catalana Lúa Coderch, i Robert F. Kennedy Funeral Train – The People’s View, del creador holandès Rein Jelle Terpstra.

Les dues mostres formen part de la línia argumental de la programació de l’equipament per al 2022, dedicada a allò (para)cinematogràfic, i comparteixen, des de formats diferents, la voluntat de reflexionar sobre la creació i la recepció del discurs visual a ulls de l’espectador, sota la premissa que el punt de vista i l’elecció d’imatges són prefiguracions del dispositiu cinematogràfic que els dos autors exploren per qüestionar la construcció d’una narrativa, sigui històrica o fictícia.

Trencar una nou és la primera gran exposició monogràfica a Catalunya de la Lúa Coderch. Específicament produïda per a Fabra i Coats, pren com a títol l’al·legoria del trencador de nous del conte de Franz Kafka Josefina la cantaire o el poble dels ratolins. Com el gest aparentment insignificant de trencar una nou, tot en la seva exposició és un detonador que busca crear unes expectatives i més d’un desenllaç. Coderch proposa al visitant un exercici d’immersió fílmica a través de diferents escenes que es despleguen per tres plantes del Centre d’Art, així com d’una sèrie de dispositius que capturen la seva atenció i que permeten que aquest creï els seus propis relats.

A la primera planta hi ha una gran cortina que és una pel·lícula deconstruïda (Film, 2022). A la segona hi ha una col·lecció d’escultures ambivalents que connecten amb Film però que alhora salten del pla de la imatge i conviden el visitant a aporta-hi nous significats a través de la veu (Eco) i del moviment (Banc-balancí). A la tercera planta, l’exposició continua amb un conjunt de peces audiovisuals i sonores que donen ales a la construcció de nous paisatges mentals. Tot plegat es completa amb un seguit d’activitats, com una acció –Passar a l’acte (2014-2022)– per decidir si revelem un rodet fotogràfic procedent d’una missió espacial soviètica; una visita comentada a càrrec de l’autora; Un viatge d’anada i tornada en golondrina al Port de Barcelona i una Conferència a la foscor (2016-2022) sota els estels.

Per la seva part, Robert F. Kennedy Funeral Train – The People’s View reviu el viatge de 350 quilòmetres que va realitzar el 8 de juny de 1968 el tren fúnebre que va dur el taüt del senador assassinat des de Nova York fins a Washington. A bord hi viatjava el fotògraf Paul Fusco, que va retratar la multitud de ciutadans que, desconcertats, veien passar aquell tren a marxa lenta.

El reportatge de Fusco va ser publicat un llibre que va arribar a mans de Rein Jelle Terpstra. Fascinat per aquella història, Terpstra va observar que moltes d’aquelles persones duien càmeres, i es va demanar: “Com es va percebre aquell tren? On és el punt de vista de tota aquella gent?”. Així és com el 2014 va iniciar una recerca per trobar aquells testimonis, fruit de la qual ha aconseguit recopilar més de 200 fotografies i una dotzena de vídeos casolans. Encara avui és un projecte viu, amb incorporacions constants, com es pot veure a la planta baixa de Fabra i Coats.

L’exposició inclou reproduccions d’aquelles imatges, un audiovisual amb fragments dels vídeos, la paraula d’alguns testimonis, documentació addicional i material inèdit, cedit recentment per cinc famílies, que es veurà per primer cop a Barcelona. Amb aquest gest, Terpstra inverteix la perspectiva de Fusco i mostra la contraimatge de la història oficial, construïda per multitud de visions. D’aquesta manera, el projecte de Terpstra converteix els testimonis d’una fita històrica en autors i documentalistes, alhora que situa la mirada de la gent entre el passat d’uns fets i el present de la memòria i la identitat col·lectiva.

El 28 de juny a les 18 h tindrà lloc una visita comentada a càrrec del comissari de l’exposició, el doctor en Belles Arts especialitzat en fotografia Pedro Vicente.

L’entrada a Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona és gratuïta. Les activitats també ho són, però en aquest cas cal inscriure-s’hi prèviament a activitats-centredart@bcn.cat.

Data de publicació: Divendres, 10 Juny 2022
  • Comparteix