Tornar

Les tres components del grup retratades en blanc i negre i entre la boira amb els seus instruments

El Festival LEM omple la ciutat de sons experimentals

Torna, fidel a la seva cita amb el públic barceloní, el Festival LEM, que enguany estén les músiques experimentals per set espais de Barcelona que acullen disset concerts entre l'1 i el 30 d'octubre.

Artistes com les Black Flower (a la imatge) i el seu jazz d'avantguarda, la percussionista i improvisadora Núria Andorrà, la psicodèlia de Lubianka o la banda de death metal experimental de Badalona Coure són només algunes de les cites imprescindibles d'un festival, organitzat per l'associació Gràcia Territori Sonor, que promet molt bons moments a les orelles més inquietes de la ciutat.

La capella modernista del Col·legi Major Universitari Ramon Llull, que ja va acollir concerts en l'edició de 2019, el Centre Cívic Convent de Sant Agustí, el Casal de Barri Can Carol, Casa Almirall, el Centre Artesà Tradicionàrius, el Centre Cívic La Sedeta i la sala Polivalent d'aquest equipament seran els principals escenaris del festival.

Tot començarà l'1 d'octubre, a la capella del Col·legi Major Universitari Ramon Llull, on trobarem Yexza Lara (veu i flauta), Pablo Selnik (flauta i veu) i Clara Lai (piano), és a dir, les Black Flower, autores d'un avantpop que barreja jazz, pop i sons d'avantguarda. Si ja són una formació imprescindible habitualment, encara ho seran més enguany, perquè presenten Kala of the unspoken, un disc que s'inspira en els mons delirants d'H.P. Lovercraft i que ha produït Marc Parrot.

L'endemà, 2 d'octubre, al Centre Cívic La Sedeta, el festival organitza un dels seus Encontres en l'Espai-Temps i posa a tocar plegades la compositora i pianista Laia Vallès i la guitarrista Amidea Clotet. I el dia 8 d'octubre, al mateix escenari i com a part del mateix cicle, la cita serà entre el valencià Andrés Blasco (també conegut com a Dr. Truna), els seus instruments de nova creació i el seu particular llenguatge sonor, musical i visual, i la saxofonista, compositora i performer, Mireia Tejero, un valor de la improvisació musical. 

També és improvisadora, i de fet una de les que millor reputació tenen en l'escena catalana, Núria Andorrà (9 d'octubre al Centre Cívic La Sedeta), tota una experta en percussió que, en el seu espectacle més nou, NU.A, es despulla dels instruments més habituals i improvisa amb esquellots i objectes de la vida quotidiana, que barreja amb electrònica i paisatges sonors.

El 15 d'octubre, tindreu al Centre Cívic Convent de Sant Agustí grans noms de la música experimental, els d'Eli Gras, Lula Thomas i Marina H. Asciutti, que han creat un projecte nou, Esmolets. Es presenta en públic al LEM i barreja el so de les esmoladores de ganivets que temps enrere eren tan habituals als barris barcelonins amb altres sons trobats i enregistrats que, aquí, se'ns presenten en un context totalment nou. El mateix dia i al mateix espai tindreu també l’artista sonor, i investigador de Sardenya Daniele Ledda, que presenta un projecte titulat Clavius que combina un teclat augmentat amb un seguit de projeccions.

El Casal de Barri Can Carol acollirà el 16 d'octubre una trobada (aquesta amb taquilla inversa) entre la poeta Laia Carbonell i l'acordionista Roser Gabriel. I el 22 d'octubre, de tornada al Centre Cívic La Sedeta, podrem veure el film de Mark Aitken Neighbourhood of Infinity, rodat el 2020 sobre la pandèmia, amb una banda sonora interpretada en directe per Melisa Bertossi, Cristian Subirà i Pope. El concert s'acabarà amb una segona part que requerirà la participació del públic. Al mateix Centre Cívic La Sedeta, l'endemà, 23 d'octubre, tindrem els Lubianka, una banda nascuda el 2009 que factura una música entre el rock, l’electrònica, el free jazz, el pop, el funk, el krautrock i les músiques africanes i hindús.

Música, poesia i gastronomia seran protagonistes el diumenge, 24 a Casa Almirall, on hi haurà una nova edició de l'Àgape (entrada lliure fins que s'acabi l'aforament) protagonitzada aquest cop per Laura Llaneli, a càrrec de la dimensió sonora, Maria Sevilla com a responsable poètica i Ona Liarte com a creadora gastronòmica.

Jazz, improvisació i experimentació sonora són els ingredients de la proposta de Granular Bastards, formada pel saxofonista Albert Cirera i l’artista sonora Valeria Miracapillo. Si teniu curiositat, els trobareu el 29 d'octubre al Col·legi Major Universitari Ramon Llull. El mateix dia i en el mateix espai, però una mica més tard, us espera un projecte que va ser creat el 1997. És White Nerve Connection, que combina beats rituals, música ambient i sons dadaistes amb ritmes procedents de la música ètnica i l’electrònica. El resultat està entre els sons industrials i l'ambient més fosc que podríeu escoltar en un club.

L'últim dia del festival, el 30 d'octubre, al Centre Artesà Tradicionàrius, tindrem el projecte Inhumankind, format per Pablo Selnik (també al projecte Black Flower) i Àlex Reviriego. Flautes i contrabaix es combinen en unes composicions complexes que ens parlen de l'amor dels músics pel free jazz, el noise i el black metal i que han donat origen al disc Self-Extinction, que interpreten al festival.

El LEM d'enguany acabarà el mateix 30 d'octubre al Centre Artesà Tradicionàrius amb les interpretacions de la banda de Badalona Coure i músics convidats que, dirigits per Agustí Bussom, convertiran les seves interpretacions en una il·lustració sonora de les imatges del film del 1928 La passió de Joana d'Arc, de Carl Theodor Dreyer.

Si us agraden les músiques experimentals, haureu de passar-vos aquest mes d'octubre pel Festival LEM. Abans, però, consulteu la programació al seu web.

Data de publicació: Dimecres, 29 Setembre 2021
  • Comparteix