Tornar

Imatge de la instal·lació sobre el tapís inspirat en el Guernica de Picasso, a la Whitechapel Art Gallery de Londres

El tapís, art i propaganda

La Fundació Antoni Tàpies mostra tres instal·lacions de l’artista Goshka Macuba, una de les quals rememora el Guernica de Picasso.  

Goshka Macuga és una artista polonesa nascuda a Varsòvia el 1967 i establerta a Londres. La seva obra revisa les relacions entre art, poder i relats heretats sobre fets i personatges de la història. El seu treball connecta diferents àrees i mètodes d’investigació, i les seves recerques sovint estan relacionades amb narracions institucionals, ja que Macuga proposa lectures associatives poc convencionals dels esdeveniments socials i polítics.

Les seves peces es presenten com a grans instal·lacions en què es barregen obres de creació pròpia amb material d’arxiu i en què conviuen diverses disciplines. Macuga recicla constantment imatges i referències que se juxtaposen, a mode de collage, utilitzant un mètode similar a l’emprat per l’historiador de l’art Aby Warburg: imatges, textos i materials procedents de diferents períodes històrics que comparteixen tema o tractament estètic i que formen una mena de continu visual.

El títol de la mostra, Goshka Macuga. En moviment al·ludeix justament a la constant circulació de les imatges, dels referents, dels relats, i a la revisió necessària de tot allò que heretem i que ens resulta familiar. Tant els materials que inclou com la seva disposició en l’espai expositiu tenen com a objectiu la resignificació i reformulació de les narracions establertes.

L’exposició Goshka Macuga. En moviment reuneix tres grans instal·lacions especialment significatives en la trajectòria de l’artista: Plus Ultra (2009), The Nature of the Beast (2010) i Untitled (2011). Al centre de cadascuna d’elles hi ha un tapís al voltant del qual s’articulen també altres obres i documents. Utilitzat en el passat per part de les elits polítiques i eclesiàstiques, Macuga recupera el tapís com a disciplina artística per les seves connotacions polítiques i propagandístiques. De fet, The Nature of the Beast forma part de la instal·lació realitzada a la Whitechapel Art Gallery sobre la versió del Guernica de Pablo Picasso que des de 1955 hi ha l’avantsala del Consell de Seguretat de les Nacions Unides. El 2003, el tapís va ser cobert amb una cortina blava quan el secretari d’Estat nord-americà, Colin Powell, va anunciar la invasió d’Iraq.

Aquesta mostra ha estat coproduïda amb el Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León (MUSAC), si bé s’hi han incorporat peces diferenciades com a addicions a les instal·lacions a les peculiaritats de la Fundació Antoni Tàpies.

L’entrada val 8 euros –6,40, si és reduïda– i podeu comprar-la clicant aquí.

Data de publicació: Dilluns, 21 març 2022
  • Comparteix