Tornar

Detall d'una fotografia de la porta del mercat grec de Milet, corresponent a la sèrie Tipologies de Bleda y Rosa

'Bleda y Rosa', integral

La Fundació Mapfre organitza una exposició retrospectiva dels 30 anys de treball conjunt de María Bleda i José María Rosa.  

L’obra de María  Bleda (Castelló, 1976) i José María Rosa (Albacete, 1970) és una de les referències més singulars i destacades de la fotografia espanyola contemporània. Bleda i Rosa van obtenir el Premi Nacional de Fotografia l’any 2008. Al llarg de tres dècades han desenvolupat una trajectòria original que ha tingut com a punt central de reflexió els vincles que entrellacen imatge, lloc i memòria. Fa tres dècades que exploren conjuntament, a través d’una rigorosa i profunda recerca visual, els vincles entre imatge, lloc i memòria.

L’exposició Bleda y Rosa reuneix per primera vegada la totalitat de la seva obra. Comissariada per Marta Dahó, la mostra presenta una videoinstal·lació amb unes projeccions que conviden a experimentar-la a uns altres ritmes de contemplació i a descobrir noves associacions entre les imatges que componen cada sèrie. Al capdavall, la sèrie és el format que estructura tota la seva obra. Camps de futbol (1992-1994, amb fotografies d’espais socials d’estil documental), Camps de batalla (1994-2006, organitzada en tres parts: Espanya, Europa i Ultramar), Origen (en procés, des del 2003), Tipologies (en procés, des del 2007, un passeig per l’arquitectura clàssica) o Promptuari (2010-2017, un recorregut per cinc escenaris –Trafalgar, Madrid, Girona, Cadis i Vitòria– de la Guerra del Francès) són algunes de les més rellevants.

A través dels seus projectes de caràcter serial, Bleda i Rosa han anat desenvolupant un llenguatge autoral propi, entre la visualitat i la textualitat, que els permet tornar una vegada i una altra sobre un dels seus principals focus d’interès: la representació dels diferents significats i evocacions que la mirada humana fa sorgir de la contemplació del paisatge i el pas del temps.

Amb les seves imatges, els artistes obren diferents escletxes per les quals es poden colar altres maneres de mirar, altres maneres de recordar i de concebre el passat al marge dels cànons establerts. En certa manera, el seu treball remet a l’al·legoria de «l’Àngel de la Història» del filòsof Walter Benjamin, que mirava el passat de destrucció de l’espècie humana i contemplava un esdevenir que no avançava cap al progrés històric, sinó cap a un món en ruïnes i al qual només li quedava l’esperança de poder ser reconstruït, potser, amb un resultat diferent.

L’entrada general val 5 euros i inclou la visita a l’exposició Ressonàncies, comissariada per Joan Fontcuberta. Podeu adquirir-ne la vostra clicant aquí. Complementàriament, s’ofereix un servei gratuït de visita comentada dimecres i dijous de 16 a 20 h, divendres i dissabte de 12 a 14 h i de 16 a 20 h, i diumenge de 12 a 14 h.

Data de publicació: Dijous, 02 Juny 2022
  • Comparteix