Gaudí, vist per Ortiz
El fotògraf Aitor Ortiz presenta una visió íntima de l’arquitectura d’Antoni Gaudí a la galeria Senda.
La saturació d’imatges sobre les obres d’Antoni Gaudí ha configurat una visió generalitzada d’un arquitecte excessiu, colorista, figuratiu i un xic cursi, però sensacionalment popular. La reproducció de milions de fotografies a internet i publicacions de tota mena s’ha imposat d’una manera vulgar i repetitiva, i, conseqüentment, ha provocat un efecte de banalització en la difusió dels seus treballs.
El fotògraf Aitor Ortiz (Bilbao, 1971) treballa des de 1995 en fotografia d’arquitectura. Ortiz investiga l’espai i l’objecte com a elements de partida per plantejar-se –i plantejar a l’espectador– una sèrie d’incògnites visuals i cognitives. És allò que ell anomena “dilemes entre la representació i la interpretació” dels referents originals.
Aquesta sèrie, realitzada interrompudament durant més de quatre anys, fuig de qualsevol idea preconcebuda sobre Gaudí. És una revisió clara i completa de les seves obres més significatives. El treball fotogràfic incideix especialment en el seu procés creatiu, el laboratori del geni, on materialitzava els seus dissenys i les seves maquetes, que es presenten premeditadament al mateix nivell que l’obra construïda.
La fotografia, entesa com a mitjà, va ser una eina essencial per a l’aprenentatge universitari de Gaudí, gràcies al descobriment dels àlbums fotogràfics de les grans expedicions. Aquestes fonts van influir en la seva visió heterodoxa i cosmopolita de l’arquitectura, i en el desenvolupament del seu enginy constructor.
L’ambigüitat i la síntesi de les imatges d’Ortiz a Gaudí: Impresiones Íntimas ens fan prendre distància i s’erigeixen en representacions d’espais construïts, dissenyats o simplement imaginats. La seva mirada en blanc i negre ens convida a conèixer a un Gaudí més subtil i delicat, pràcticament imperceptible, gairebé secret. La seva càmera és un ull revelador d’allò que, tot i ser visible, generalment passa inadvertit davant d’un escenari d’una riquesa desbordant.