Tornar

Fotografia d'Ilse Bing titulada Scandale, del 1947, conservada en el Victoria and Albert Museum de Londres
Fotografia d'Anastasia Samoylova titulada Green Umbrella, realitzada a Zurich el 2022

Visions urbanes de dues dones

La Fundació Mapfre repassa l’obra de dues fotògrafes amb caràcter propi, Ilse Bing i Anastasia Samoylova.

Fins al 14 de maig es poden visitar dues exposicions simultànies a l’espai KBr de la Fundació Mapfre. Es tracta d’Ilse Bing, comissariada per Juan Vicente Aliaga, i d’Image Cities, d’Anastasia Samoylova, comissariada per Victoria del Val. Ilse Bing és la primera exposició que dona a conèixer a casa nostra el conjunt de la trajectòria d’aquesta autora, mentre que Image Cities és la proposta guanyadora de la primera edició del KBr Photo Award.

La dilatada trajectòria d’Ilse Bing (Frankfurt, 1899 – Nova York, 1998) reflecteix les principals tendències culturals i les vicissituds històriques del segle XX. Filla de família jueva, es va exiliar als Estats Units. La seva obra està marcada per les ciutats on va viure: el Frankfurt de la Bauhaus, el París dels anys 30 i el Nova York de la postguerra. Les seves fotografies estan influïdes per Das Neue Sehen [la Nova Visió] de Moholy-Nagy, per André Kertész i pel surrealisme de Man Ray, però les propostes estètiques dels successius moviments i estils artístics es conjuguen amb una mirada personal marcada per l’humanisme i la consciència social. Per la seva modernitat i innovació, Ilse Bing va aconseguir una projecció i reconeixement dels quals les dones havien estat excloses fins aleshores.

El projecte Image Cities de la fotògrafa russoamericana Anastasia Samoylova (Moscou, 1984) va començar a Rússia i Nova York el 2021 i s’ha ampliat a altres ciutats com Amsterdam, París, Londres, Brussel·les, Tòquio, Madrid i Barcelona gràcies al KBr Photo Award. L’autora recorre les ciutats i fotografia els anuncis monumentals de les grans marques i empreses que proliferen a les façanes, als autobusos i, en general, a la multitud de suports publicitaris urbans. Es tracta de tanques publicitàries que es poden trobar en qualsevol metròpoli i que fa que aquestes vagin perdent la seva idiosincràsia en favor d’imatges globals cada cop més anodines. Tot plegat fa que les principals ciutats del món s’encaminin cap a un paisatge urbà genèric, sense identitat pròpia ni trets urbans característics.

L’entrada combinada a les dues exposicions costa 9 euros, o bé 5 euros si només en voleu visitar una. Podeu fer les vostres reserves en aquest enllaç.

Data de publicació: Dimarts, 14 Febrer 2023
  • Comparteix