Tornar

Detall de l'obra Caps, calces i mitjons, d'Eulàlia Grau

Eulàlia Grau, rebel i convençuda

La galeria Mayoral rescata set obres de l’artista elaborades a les acaballes del franquisme sobre temes ben actuals.

Fins al 12 de gener, Mayoral presenta una exposició monogràfica d’Eulàlia Grau, o, simplement, d’Eulàlia, com és coneguda artísticament. Es titula La rebel·lió de la mirada i consta d’una selecció de set peces de la sèrie Etnografies, en què l’artista denunciava la submissió, la injustícia i la repressió a què estava sotmesa la societat durant els darrers anys del règim franquista.

Caracteritzada per una mirada lliure, alternativa i rebel, l’ús que va fer en aquells moments de materials extrets de la premsa escrita per criticar el capitalisme, el consumisme de masses, el masclisme i la dictadura la van convertir en una artista capdavantera.  

L’artista se servia del seu propi arxiu d’imatges retallades dels mitjans de comunicació per fer fotomuntatges, unes composicions que feia ampliar i emulsionar sobre tela a Suïssa i que després col·locava en bastidors, on retocava la imatge amb anilines, acrílics, o bé amb un tipus de pintura més opaca.

Nascuda a Terrassa el 1946, Eulàlia Grau sempre ha estat convençuda del que feia. “I encara n’estic”, assegura. La crítica i l’autenticitat que traspua la seva obra respon a unes conviccions profundes i a la necessitat de parlar del món des de la indignació.

Ja aleshores, Eulàlia tractava temes que segueixen perfectament vigents, com les relacions de poder de les ideologies feixistes i religioses, a La conquesta de l’espai; la hipocresia dels negocis occidentals amb països que vulneren els drets humans, a Cafès Brasil; la ideologia sexista i classista en la publicitat i l’esport, a Caps, calces i mitjons o Menú; la domesticació de les masses i l’anul·lació del pensament crític, a Multitud; la concepció viril de la lluita que s’infiltra en la nostra educació des de la més tendra infància, a Soldadets, o l’amenaça constant de la guerra i la violència sobre la vida humana i planetària a Avions de bombardeig.

L’exposició compta amb la col·laboració d’Assumpta Bassas, que n’ha escrit l’assaig. Per ella, l’obra d’Eulàlia obliga l’espectador a mirar més enllà: “Els límits retallats de les imatges i les el·lipsis narratives i disruptives de les escenes ens obliguen a repensar allò que estem mirant per tal de lligar-ho, ja que en moltes composicions detectem idees visuals pròpies del món de la gràfica de la informació, però també del còmic i del cinema”.

Data de publicació: Divendres, 02 Desembre 2022
  • Comparteix