Tornar

Una dona manipula uns retalls de diari penjats a la paret

'Memòria selectiva' o la post-veritat, vista des de l'art

L'artista cubà Adrian Melis, ens convida a pensar en el concepte de veritat i com les nostres ments, i sovint també els governs i tots aquells qui creen discursos alternatius a la realitat, tenen la capacitat de reelaborar-la. Ho veureu, fins al maig, a l'ADN Galeria.

Allà trobareu un conjunt d'imatges i sons amb les quals Adrian Melis ens explica històries de censura i de manipulació de la realitat. De vegades, som nosaltres mateixos els qui acabem recordant el passat segons ens convé i conservant les visions més agradables d'un fet. Però de vegades són institucions, governs o especialistes en crear discursos alternatius els qui transformen la realitat.

Adrian Melis explora aquest fenomen mitjançant un seguit d'instal·lacions en les quals veureu com es pot substituir la realitat per falses memòries creades a l'efecte. Així, a Empty Page (a la imatge), per exemple, l'artista funda una empresa a Suïssa dedicada a adquirir i processar dades i informació per tal de modificar-la i transformar tota aquella documentació que es refereixi a activitats qüestionables que es puguin produir al país: des de blanqueig de capitals a evasió d'impostos.

En d'altres peces, com per exemple a Omertà, una obra d'aquest 2018, l'artista analitza fragments de judicis i interrogatoris a imputats per delictes de corrupció a Espanya. I tria aquells fragments d'àudio en els quals els imputats es neguen a declarar, convertint el seu silenci i els sorolls ambientals que s'escolten de fons, en els protagonistes.

El silenci és també el protagonista a My Father and the New Man, una entrevista de l'artista al seu propi pare enregistrada en vídeo en la qual Melis pregunta a un home obstinat en un silenci incòmode, sobre la Revolució cubana i sobre la vigència dels ideals d'aquells temps en el món actual.

Si voleu saber més sobre Adrian Melis i la seva exposició a l'ADN Galeria, consulteu el web d'aquest espai d'art.

Data de publicació: Divendres, 23 Febrer 2018
  • Comparteix