Tornar

Un insecte en ple vol retratat sobre un camp verd

Oscar Holloway i la representació dels animals no humans, a La Capella

De quina manera els éssers humans representen l'alteritat d'aquells animals que no ho són? I com afecten les limitacions de la percepció humana a l'imaginari que creem entorn dels animals? S'ho pregunta l'artista Oscar Holloway a Otherly Seers.

La Capella, un espai dedicat a explorar l'escena barcelonina de l'art contemporani, mostra des del 5 d'octubre i fins al 16 de gener una nova exploració de l'artista Oscar Holloway sobre la manera com hem construït la història natural i sobre com hem representat i representem els animals no humans. L'exposició forma part del cicle Barcelona Producció, un programa dedicat a incentivar la producció en les pràctiques artístiques contemporànies.

Holloway és un artista, comissari i investigador nascut el 1989 a Barcelona que viu a Malla (prop de Vic), és llicenciat en Belles Arts per la Universitat de Barcelona i ha ampliat estudis a la Central Saint Martins (universitat de les arts de Londres). Potser l'heu vist exposar al Centre d'Arts Maristany de Sant Cugat del Vallès, al Museu de Tortosa o al Centre Cívic Can Felipa, entre altres espais que inclouen museus i galeries de Londres i Lisboa.

A tots aquests espais s'ha preguntat per aquesta representació dels animals que ja va començar amb les pintures rupestres que feien els homes i les dones de la Prehistòria i que, amb l'aparició de la fotografia, va mimetitzar molts procediments (i molt de vocabulari) de la caça, com hem vist en algunes exposicions anteriors de l'artista, que precisament analitzaven aquest fet en un seguit d'imatges on els animals eren protagonistes absents. 

En l'exposició que podrem veure a La Capella, però, Oscar Holloway centra el seu interès en les maneres en què s'ha investigat la visió, les emocions i l'alteritat dels animals no humans. Ho fa seguint la línia que marquen quatre llibres que ha triat especialment per a l'exposició. Són Physica Sacra, un text del 1731-1735, considerat una obra de teologia que explica el món natural a partir de l'Antic Testament; la Histoire Naturelle, escrita entre 1748 i el 1804, referent de les ciències naturals modernes; The Expression of the Emotions in Man and Animals, una obra de Charles Darwin del 1782; i Streifzüge durch die Umwelten von Tieren und Menschen, una obra del 1934 en la qual el pioner de l'etologia Jakob von Uexküll ens parla sobre les limitacions perceptives humanes.

A partir d'aquests llibres, i especialment de les il·lustracions que en formen part, i fent servir la repetició, l'absurd, el joc i l'exageració com a eines, l'artista es pregunta per aquelles fantasies i especulacions nascudes al voltant de la vida i els sentiments dels animals no humans i examina de quina manera les limitacions de la percepció que presentem els humans han influït en la idea que ens hem creat sobre el món animal i la manera en què el representem.

Així, veurem en l'exposició des de la faula d'una gallina que confon la pròpia ombra fins a la història d'un ull de calamar vist per ell mateix durant la seva dissecció o la de les mascotes de Charles Darwin mostrant l'afecte que senten per l'amo... Tot plegat, són al·legories que reimaginen la manera com els animals no humans podrien copsar i entendre les coses, sempre passades pel filtre de la fantasia humana.

Si voleu saber què us ha d'explicar Oscar Holloway sobre la representació del món animal veniu a La Capella a veure Otherly Seers, però abans consulteu al web d'aquest espai d'art tota la informació sobre la mostra.

Data de publicació: Dimarts, 05 Octubre 2021
  • Comparteix