Tornar

Imatge promocional de l'exposició La irrupció, al Santa Mònica

‘La irrupció’ com a punt d’inflexió

El claustre del Santa Mònica exhibeix 32 propostes artístiques que reflexionen i reaccionen contra la deriva macabra del planeta Terra.

Fins al 21 d’agost es pot visitar La irrupció al claustre del Santa Mònica. Es tracta d’una exposició col·lectiva que exhibeix 32 propostes artístiques creades “en temps de col·lapses i pandèmies” a l’entorn d’un tema central que va abasta “des de les pors que organitzen les nostres vides a la gestió de catàstrofes o la necessitat d’utopies”.

La mostra, comissariada per Marta Gracia, Jara Rocha i Enric Puig, parteix del convenciment que encara que “desajustos” com la pandèmia s’expliquin oficialment com a interrupcions aïllades de la normalitat, en realitat pertanyen “a un continuum de fenòmens acumulats”. Des d’aquest punt de vista, la Covid “és un dels nombrosos símptomes del profund esgotament del planeta i d’una violència lenta i desigualment distribuïda, derivats de macrooperacions industrials i institucionals extractives dutes a terme en nom del desenvolupament i el progrés, en el marc de la modernitat colonial capitalista”.

La irrupció aplega un conjunt de peces i projectes que aprofundeixen en aquesta diagnosi i en les possibilitats de l’art –sempre limitades i parcials– per “repolititzar les imaginacions, els traumes i les urgències”, amb l’objectiu “que ens interpel·lin i instiguin a irrompre de forma diferent i responsable des de dins del col·lapse mediambiental i socioeconòmic”. A Spectrals Landscapes, per exemple, Erich Berger denuncia la manca de “justícia intergeneracional” en relació a la construcció a Finlàndia d’un dipòsit geològic profund de combustible nuclear que podria retenir residus durant cent mil anys. Per la seva part, Roderick Coover, Nick Montfort i Adam Vidiksis plantegen, a It will happen here in Barcelona / Tindrà lloc aquí a Barcelona, una experiència immersiva sobre l’augment del nivell del mar, la migració i l’extinció, a partir d’indrets coneguts.

La selecció de les 32 obres s’ha fet en el marc d’una convocatòria pública elaborada conjuntament entre el Simposi Internacional d’Art Electrònic 2022 (ISEA 2022) i el Centre d’Arts Santa Mònica. L’organització de l’espai expositiu ha estat concebuda com una invitació perquè cada visitant traci la seva pròpia narrativa, si bé també s’ofereix la possibilitat de seguir algun dels itineraris específics proposats pels curadors i col·laboradors convidats. A més, cada dissabte a les 12 h s’organitzen visites mutants que utilitzen la performance com a fil conductor. L’activitat és gratuïta i oberta a tothom, sense inscripció prèvia.

Data de publicació: Dijous, 16 Juny 2022
  • Comparteix