Tornar

Una imatge del claustre de l'Arts Santa Mònica on es van celebrar els concerts

'Sons en llibertat': l'Arts Santa Mònica rememora el centenari de John Cage

L'any 2012 es va commemorar el centenari de John Cage, un compositor, instrumentista i teòric que és un dels grans de l'avantguarda musical del segle XX. L'Arts Santa Mònica recorda ara els homenatges musicals que li va dedicar. 

El centre d'art de la Rambla repassa aquests dies de confinament els seus arxius videogràfics. I hi ha trobat algunes petites joies com els enregistraments que recorden la manera com es va celebrar al centre, ara fa vuit anys, el centenari del naixement de John Cage, un artista excepcional que treballava amb conceptes com la improvisació o l'atzar i que va compondre peces que han passat a la història com ara 4'33, una obra en tres moviments que s'interpreten... sense tocar cap nota. La composició exigeix a l'intèrpret... quatre minuts i trenta-tres segons (d'aquí el títol) de silenci.

Ja us podeu imaginar el caràcter notable d'aquest compositor, un creador rupturista i controvertit com a pocs. Es mereixia un homenatge com el que li van preparar a l'Arts Santa Mònica els comissaris Lluís Nacenta i Carmen Pardo i que van titular Sons en llibertat.

Ells van muntar una celebració en quatre jornades durant les quals es van interpretar composicions del compositor nord-americà. Li retien homenatge músics tan prestigiosos com Alfredo Costa, Ferran Fages, Juan Matos, Lali Barrière i Nuno Rebelo, que van interpretar el primer dia la composició per a objectes i electrònica Cartridge Music. Va ser tota una experiència sonora, com veureu si us mireu el primer dels vídeos que ha penjat l'Arts Santa Mònica al seu Facebook.

També trobareu enregistrada l'actuació de l'Orquestra del Caos, formació barcelonina dedicada a l'experimentació sonora i musical que, en la segona jornada de Sons en llibertat, va interpretar en sistema octofònic Roaratorio per a emissió radiofònica. La composició, part de la qual també podeu escoltar enregistrada, pren com a punt de partida la lectura, a càrrec del mateix Cage, d'un text de creació pròpia que es combina amb balades irlandeses, música instrumental i enregistraments de camp.

La tercera jornada va permetre escoltar la pianista Lluïsa Espigolé interpretant Sonates & Interludis per a piano preparat. Tocada amb un piano especial que té el timbre alterat amb la col·locació d'objectes o elements externs col·locats entre les cordes o en altres parts de l'instrument, es considera que aquestes peces estan entre les composicions més ambicioses de Cage.

Va rematar de manera espectacular el cicle Sons en llibertat el pianista i compositor Carles Santos que, juntament amb Inés Borrás, va interpretar Vexations, una obra d'Erik Satie, compositor que Cage reivindicava especialment. La particularitat de l'obra és que consta d'un enigmàtic motiu musical que, a causa d'unes misterioses paraules de Satie, hi ha qui (com ara Cage) creu que s'ha de repetir... 840 vegades seguides. L'experiència requereix.... dotze hores d'interpretació, de manera que si es toca a la manera de Cage, acostumen a intervenir en el concert una dotzena de pianistes.

Si us ha agafat curiositat i voleu veure enregistraments de part d'aquests quatre concerts especialíssims, visiteu el Facebook de l'Arts Santa Mònica, busqueu les entrades del 8 de maig... i obriu bé les orelles.

Data de publicació: Divendres, 29 maig 2020
  • Comparteix