Tornar

L'artista flamenc tocant la guitarra amb l'instrument en posició vertical durant una actuació

Una trobada entre dues intèrprets de música improvisada obre el 'LEM Festival 2019'

Dues de les improvisadores amb millor reputació de l'escena europea actual, Núria Andorrà i Christiane Bopp, obriran el dijous 26 de setembre l'edició de 2019 del LEM Festival en un concert que té com a escenari els Cinemes Texas.

Serà una edició més, la que fa vint-i-quatre, d'una de les grans cites barcelonines amb els sons experimentals, un LEM Festival que organitza el sempre inquiet col·lectiu Gràcia Territori Sonor. Enguany, el festival programa més actuacions que en la darrera edició i s'estén per espais de Gràcia, però també del Raval, l’Esquerra de L’Eixample i el Farró, a Sant Gervasi. 

Els Cinemes Texas acolliran la primera actuació del LEM, però també s'afegeixen a aquesta celebració dels sons experimentals espais que s'estrenen al festival com el Centre Artesà Tradicionàrius (CAT), la capella modernista del Col·legi Major Ramon Llull (al recinte de l'Escola Industrial) i l'escenari de La Rubia, al carrer de Ferlandina del Raval.

Tot començarà amb una trobada entre les improvisadores Núria Andorrà i Christiane Bopp. La percussionista lleidatana Núria Andorrà és una de les cares més conegudes de l'escena de la improvisació musical a casa nostra, tota una figura de la música europea que havia treballat amb Carles Santos i amb molts d'altres grans noms dels sons improvisats com el pianista Agustí Fernández i el multiinstrumentista Fred Frith. 

Sentireu Andorrà improvisar amb la trombonista francesa Christiane Bopp, una altra de les principals referències europees en el camp de la improvisació musical que ha treballat amb figures com el guitarrista i compositor Marc Ducret, entre molts d'altres. Andorrà i Bopp protagonitzen, com us diem, un concert el dijous, 26 de setembre a les 13 h, que obre el LEM d'enguany.

La festa continuarà amb cites com la del 3 d'octubre, quan el Nota79 acollirà la presentació dels projectes Canvis Vells i Black Flowers. A Canvis Vells us trobareu una formació de piano, teclat, guitarra, clarinet, baix, bateria i veu, liderats per Toni Martí. Experts en l'art de la improvisació, porten al festival una mostra dels seus temes instrumentals. Amb ells, el mateix dia, Black Flower, és a dir, Yexza Lara (veu i flauta), Pablo Selnik (flauta i veu) i Clara Lai (piano). Ells barregen pop i música d'avantguarda per tal de crear unes composicions estranyes on la improvisació i l'experimentació sonora tenen un paper destacat.

Un nou espai del festival, la capella del Col·legi Major Ramon Llull, es posarà de llarg el dissabte, 5 d'octubre, per rebre els Macromassa, històrica formació de l'underground barceloní fundada per Víctor Nubla i Juan Creck que té molta història a l'esquena però que segueix llançant discos nous com Sucede allí, el que fa setze en la seva trajectòria.

A partir d'aquí, comença un seguit de cites imprescindibles com la que l'11 d'octubre porta al Centre Artesà Tradicionàrius, a dos històrics del jazz d'avantguarda acabats d'arribar de Lisboa, Carlos Zíngaro i Ulrich Mitzlaff. Pareu atenció, que en la mateixa sessió podreu sentir en formació de duet el saxofonista de Badalona Ferran Besalduch i el percussionista noruec resident a Madrid Ingar Zach, que passen per ser dos dels millors intèrprets de músiques improvisades de l’Estat ara mateix. El 12 d'octubre, al Soda Acústic, la madrilenya Edith Alonso us demostrarà perquè la consideren una de les personalitats espanyoles més destacades de l'escena experimental. 

Una altra de les cites imprescindibles és la que, el 24 d'octubre, farà sonar a l'Auditori del MACBA les músiques d'arrel industrial d'Anne Gillis, una artista de culte amb una carrera que arrenca als anys 80 i que és una de les presències més destacades del LEM d'enguany. 

Però hi ha molt més. Entre els noms que s'han anat anunciant els últims dies, el de Raúl Cantizano (25 d'octubre, al Centre Cívic La Sedeta;a la foto), un guitarrista flamenc i improvisador que s'encarrega de donar-li la volta al gènere, una feina en la qual ha treballat amb gent tan coneguda com el Niño de Elche. Cantizano porta al LEM l'espectacle Guitar Surprise. El baile de las cuerdas, una nova mostra de l'estil iconoclasta de l'artista. Joc i improvisació són les eines amb les quals Cantizano ens demostra que hi ha moltes maneres d'entendre el flamenc i que un artista s'hi pot acostar des de perspectives que fan pensar en l'esmentat Fred Frith o fins i tot en John Cage.

Divendres, 25 d’octubre, al Centre Cívic La Sedeta, podrem escoltar Louis Laurain, un trompetista francès amb una trajectòria especialment vinculada amb el món de l’experimentació sonora, la lliure improvisació i el jazz d’avantguarda. Un dia més tard, el 26 d'octubre, al Soda Acústic de Gràcia, podreu escoltar el projecte Mésange, una col·laboració entre la violinista Agathe Max (que potser coneixeu com a integrant del projecte, també experimental, Kuro) i el guitarrista Luke Mawdsley, integrant de la banda de Liverpool Cavalier Song. El 2018 van enregistrar el disc Heliotrope, on combinen l'experimentació amb el rock, el noise i unes notes de psicodèlia.

L'artista francesa Bérangère Maximin (17 d'octubre, al Soda Acústic) és una altra de les estrelles del festival, una compositora de música electroacústica que treballa en el territori que s'estén entre l'electrònica i l'art sonor. L'any 2017 va treure Frozen Refrains i, si parleu de les escenes de música improvisada i música acusmàtica a París i, en general, a Europa, serà inevitable que aparegui el seu nom.

Són només alguns dels molts noms, tots del màxim interès, que aplega la programació d'enguany del LEM Festival. Consulteu aquest enllaç si voleu conèixer tota la programació d'aquesta gran cita amb les músiques experimentals i avançades.

Data de publicació: Dijous, 19 Setembre 2019
  • Comparteix