Tornar

Detall d'una de les peces exposades de Santoyo i Schoor
Fotografia en blanc i negre dels artistes Alessia Schoor i Agustín Santoyo

Ceràmica mexicana a quatre mans

Alessia Schoor i Agustín Santoyo exposen una selecció de peces utilitàries a mig camí entre les formes contemporànies i la tradició popular precolombina.

Fins al 15 de novembre es pot visitar Tándem a Legax Art Gallery. El títol fa referència als autors de les obres i a la complicitat que existeix entre ells, tot i que fa molt poc que treballen plegats. Es tracta de dos joves artistes d’arrels mexicanes: Alessia Schoor (Mèxic DF, 1987) i Agustín Santoyo (Morelos, 1985). Ella hi posa el fang i el modelatge; ell, els dibuixos i l’ornament. 

L’exposició posa en evidència les enganyifes de la història de l’art basades en criteris tan deshonestos com la divisió entre formes d’art major i menor, o entre belles arts i artesania, com si aquesta classificació subordinés a una finalitat purament estètica o intel·lectual la capacitat de què disposa l’ésser humà per crear objectes amb les mans.

Els autors s’encarreguen de desmentir aquesta fal·làcia amb un conjunt de peces utilitàries modelades per Schoor a partir de la intuïció i l’espontaneïtat, o tal com apuntava Henri Focillon a La vida de les formes, amb “una espècie d’olfacte tàctil”. Alessia Schoor era ja coneguda a Barcelona en els seus rols d'arquitecta i integrant del col·lectiu artístic Demoledora. En aquesta nova altra faceta, el seu procés creatiu consisteix a extraure del fang, com si d’un pou sense fons es tractés, unes formes que tan aviat s’esbraven com s’interrompen i que són una síntesi de ceràmica contemporània i arcaica que contrasta amb la decoració preciosista de Santoyo.

La seva estètica es caracteritza per la repetició de formes, per l’ús constant del color, pels guarniments i per un amor incondicional pels materials de tota mena que s’expressa a través de la sensualitat. Els patrons abstractes fets amb argila líquida sovint es concreten en dibuixos que remeten a una narrativa mítica inventada pel mateix artista, que s’adapta perfectament als contorns dels objectes creats per Schoor. La simbiosi dona lloc a la fusió del suport i la pàtina en una successió de peces úniques, irrepetibles i indivisibles.   

Tándem es completa amb una selecció de les últimes obres signades per tots dos en solitari. Es tracta de collages i pintures de Santoyo i d'altres objectes ceràmics de Schoor que dialoguen entre ells de manera suggeridora.

L’accés és lliure, però és convenient concertar cita trucant al 93 218 89 00 o bé escrivint a contact@legaxart.com

Data de publicació: Dimecres, 20 Octubre 2021
  • Comparteix