Escoles + Sostenibles al I Congrés d’Acústica de Catalunya

A la jornada del 29 d’abril es va presentar el programa Sssplau i els recursos del Servei de Documentació d’Educació Ambiental.

El passat 28 i 29 d’abril la Fira de Sabadell va acollir l’Acusti.cat, el I Congrés d’Acústica de Catalunya. A llarg de la jornada del 29 al matí es va realitzar el Taller sobre sensibilització acústica, amb la participació d’institucions, entitats i centres educatius.

N276 03 Acusticat interna Per començar el taller, l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya van explicar els recursos que ofereixen i posen a disposició dels municipis i centres educatius. Entre ells destaquen els itineraris a mida, el pack educatiu, amb una orella gegant que s’il·lumina quan hi ha massa soroll, o les activitats i tallers a l’aula. El programa Sssplau d’Escoles + Sostenibles també va ser presentat, per part de la Ivana Rossell, encarregada dels tallers i assessorament als centres.

A continuació, la Yolanda Monteiro del Servei de Documentació en Educació Ambiental, va mostrar als assistents diverses activitats i recursos que es poden trobar a la Guia de Sons i Sorolls de la col·lecció Escoles + Sostenibles, així com a la Maleta de Sons i Sorolls. Al mateix temps, tres centres de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, dos d’ells del programa Escoles+Sostenibles, van fer una presentació de la feina feta durant aquest curs. La Carme de l’Institut Escola Artístic Oriol Martorell ens va explicar el següent:

“Només entrar al congrés ja respires la importància que tot el tema tecnològic té en això de la qualitat acústica: moltes empreses tenien la seva paradeta per donar a conèixer els seus productes. Semblava molt interessant.
Però els que estàvem vinculats al món de l'educació vam agrupar-nos a la sala 4 on hi havia el Taller de Sensibilització. Allà vam poder conèixer de primera mà la gran oferta d'activitats que s'organitzen des de diferents entitats.

Centrant-nos en el món de les escoles, una cosa és que algú extern ens pugui organitzar un taller, i l'altra és decidir a cada centre què volem fer nosaltres vinculant-ho a la nostra realitat. És en aquest moment que jo explico el treball que estem fent al nostre centre. El que trobem bàsic és el treball inicial de sensibilització però el que més costa és aconseguir fer realitat els bons propòsits. És en aquest sentit que nosaltres anem incidint, fent campanyes que ens ho recordin. El nostre lema actual és "Crear un ambient agradable i sense soroll és a les nostres mans".

N276 03 Acusticat interna 2


En Manel, de l’institut Ferran Tallada, ens va explicar el projecte ERASMUS en el que estan immersos. Juntament amb altres 4 centres d’arreu d’Europa estan treballant el soroll i la contaminació acústica. A finals de curs, ens explicaran una mica més aquest projecte. Pel què fa al congrés ens han enviat aquest escrit:

 “El nostre centre des de fa anys ha participat en programes i accions orientades a la millora de les competències mediambientals de l’alumnat. En aquest sentit el projecte Sssplau s’ajusta perfectament a les nostres inquietuds i ens aporta motivació, recursos i metodologies per desenvolupar el treball.
Pensem que Acusti.cat ha estat una plataforma on l’Administració, les empreses i altres institucions hem pogut interaccionar, intercanviar experiències i debatre sobre la contaminació acústica. Creiem que és fonamental que els centres escolars participin en aquests espais per tal de conèixer els recursos disponibles, compartir experiències, replicar-les si convé, i reflexionar sobre diferents metodologies per a sensibilitzar l’alumnat sobre la temàtica del soroll.
L’espai taller sobre sensibilització acústica va ser un espai acollidor que va integrar perfectament empreses ambientals, centres escolars i gestors ambientals. Ens encantaria tornar-hi en futures edicions.”

Per tancar la jornada, des de la Fàbrica del Sol es va presentar l’activitat “Batecs del Barri”, itineraris guiats per diferents barris de Barcelona en què l’oïda es converteix en el sentit principal. Per últim, es va iniciar un debat sobre els reptes principals per tal de posar sobre la taula les problemàtiques del soroll: quins són els principals esculls, perquè no tothom percep el soroll de la mateixa manera, què cal fer per sensibilitzar i educar la ciutadania...?

Des d’Escoles + Sostenibles volem agrair especialment a la Carme, la Sílvia i el Manel, dels dos centres del programa, per presentar la seva feina i assistir al congrés. També, a tothom que va participar i col·laborar en l’organització d’aquest taller.