El patrimoni sonor de la ciutat

En el marc del Dia Internacional de Conscienciació Envers el Soroll, celebrat el passat 26 d’abril, 10 centres de la xarxa van participar a “Barcelona Sona” enregistrant diversos tipus de sons al voltant de l’escola.
El passat 26 d’abril, la ciutat de Barcelona va organitzar activitats arreu dels districtes per tal de posar en valor el seu patrimoni sonor. L’activitat, anomenada "Barcelona sona", es tractava de realitzar diverses gravacions dels sons particulars de 10 punts de la ciutat, “dibuixant” així el seu paisatge sonor. Els centres educatius del programa Barcelona Escoles + Sostenibles es van sumar a aquesta iniciativa i, seguint la mateixa metodologia, van fer gravacions dels sons particulars dels seus centres. Es va proposar que l'alumnat realitzés dues gravacions dels sons, escollint prèviament l’espai idoni i tres sons diferents (des d’un ambient general a un a microescala). A més, l’activitat va estar acompanyada de propostes per conscienciar en contra el soroll i posar en valor el patrimoni sonor, objectius compartits amb la microxarxa Sssplau.
Al Mapa de Barcelona + Sostenible podeu veure els centres que hi han participat i en breu hi trobarem els sons que van gravar i fotografies o treballs que van realitzar.
A continuació podeu fer un cop d’ull a les notícies que ens han fet arribar alguns dels centres participants.
Escola Catalònia | Col·legi Jesuïtes Gràcia Kostka | Col·legi Sant Ramon Nonat |
Escola Els Porxos | Escola Prosperitat | Institut Fort Pius |
· Escola Prosperitat · | |||
Per celebrar el Dia Internacional de la Conscienciació Envers el Soroll l’escola s’ha afegit a la iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona i la Fàbrica del Sol i Escoles + Sostenibles per aixecar el paisatge sonor de Barcelona.
Els cicles ens els hem repartit amb diferents paisatges sonors de l’interior de l’escola. A primera hora del matí i de la tarda s’han gravat els sons i s’ha fet un treball posterior. A Cicle Inicial han observat que hi ha objectes que no fan soroll i d’altres que tenen un so concret. Han distingit els que es produeixen a dins de la classe: arrossegar de cadira, un truc a la porta.... Després han enllaçat imatges amb l’onomatopeia corresponent. Finalment, han gravat aquests sons específics i n’han fet fotos.
Al Cicle mitjà entre tots han fet un llistat de microsons i han escrit i il·lustrat adjectius i noms de com se sentien escoltant-los.
A 4t han gravat els sons que feia cada grup. Endevineu quin soroll feien a cada foto? Trieu entre: retallar, estripar, fer caure objectes, passar pàgines o pintar.
Al Cicle superior han gravat sons generals (entrada a l’escola, esbarjo dels nens d’infantil, baixada escales...) i han imaginat què els fa sentir aquells sons, han triat una situació concreta d’un dels sons i han descrit sentiments i emocions. |
|||
|
![]() |
· Institut Fort Pius · | |||
|
|||
|
![]() |