Aposteu per les basses a l’escola!

Amb les basses escolars aconseguim una millora estructural per a la biodiversitat urbana alhora que introduïm una oportunitat per a l’experimentació en ciències. Us presentem les experiències de l'Escola Font d'en Fargas, l'Institut Lluís Vives i el Col·legi Jesuïtes de Gràcia – Kostka perquè us animeu a iniciar aquest projecte als vostres centres.

 

Des del programa Escoles + Sostenibles ja fa uns quants anys que oferim formació i assessorament a les escoles de la ciutat sobre com millorar la biodiversitat urbana. És a través de visitar espais exemplars, com les basses del Viver Tres Pins o els jardins de Palo Alto, i d’oferir formació amb persones especialitzades que ho hem dut a terme.

I seguint l’exemple d’alguns jardins públics, s’ha despertat l’interès per la gestió biològica de les basses i fonts ornamentals dels patis dels centres educatius. Hi ha centres que n'han tingut sempre i ara s’han decidit a naturalitzar-les, mentre que n’hi ha d’altres que han impulsat la creació de nous petits ecosistemes aquàtics per ampliar i millorar l’estructura verda i la biodiversitat.

Poc a poc, des del parvulari fins al batxillerat, hem anat veient com ha crescut l’interès de l’alumnat per fer observacions del què passa en aquests espais. Algunes de les qüestions que es realitzen obren interessants línies d’investigació a les escoles: perquè l’aigua es torna verda quan hi ha peixos? Com podem mantenir-la ben transparent? Ens envairà el mosquit tigre? Hi haurà granotes? I més ocells i papallones? Ens visitaran els espiadimonis? Quines plantes poden viure a l’aigua? Què mengen els organismes que hi viuen? Com es reprodueixen?

Sorgeixen noves aules de natura, ambients a l’exterior i espais per a l’experimentació, que són bons espais on crear les basses escolars. Però, sobretot ens il·lusiona explicar-vos que des de fa ja uns quants anys, cada curs s’han presentat treballs de recerca de batxillerat relacionats amb basses escolars naturalitzades, que donen peu a una sèrie de bones recomanacions perquè l’escola/institut pugui millorar el manteniment i tenir una especial cura de l’espai, un petit tresor dins la ciutat.

Així que aquest final de curs, us deixem amb unes quantes notícies de basses!

 

La bassa de l’Escola Font d’en Fargas

L’alumnat de 5è de l’escola Font d’en Fargas ens ha enviat aquesta notícia:

“Fa molts anys a l’escola Font d’en Fargas teníem una bassa. Aquest curs, vam tenir la idea de fer-ne una nova, per poder estudiar des de més a prop els animals i les plantes aquàtiques. L'alumnat de 5è vam pensar en el disseny de la bassa. Els tècnics van escollir una forma ovalada, que és la que podia quedar millor en l’espai disponible. A la jornada de tardor, pares i mares, alumnat i professorat van començar a fer un forat. Per fi es va fer realitat el nostre projecte i van construir-la! 

És una bassa elevada i poc profunda, per seguretat, i les seves mides són: 8m de llarg, 4 metres d’ample i una profunditat de menys de 50 cm. A l’hora de fer els dissenys hem après a calcular l’àrea i el perímetre. També hem après molts conceptes de biologia. La bassa conté diferents tipus de plantes: nenúfars, plantes oxigenadores, emergides o vora de la riba, i asprella o algues d’aigua neta. Hem introduït capgrossos de tòtil, granotes petites, larves de libèl·lula, puces d’aigua, cargols d’aigua i fitoplàncton (algues microscòpiques que serviran d’aliment a aquests animals). Hem començat a fer activitats a la bassa com: reconèixer les plantes, pescar i observar animals, i veure l’evolució i desenvolupament d’aquests.

La bassa s’ha inaugurat a la jornada de primavera que fem cada any a l’escola. Ara falta aprendre moltes coses més i per suposat mantenir-la neta.”

 

Nou treball de recerca a la bassa de l’Institut Lluís Vives

En Jordi Pérez, professor de l’institut Lluís Vives, impulsor de la bassa i tutor del treball de recerca de batxillerat La bassa del Vives. El camí cap a un ecosistema de l’alumna Alisson Ordóñez ens escriu:

 

“Ha estat una gran experiència participar com a tutor en el treball de la bassa del Vives i comptar amb l'assessorament d’en Guillem Pasqual, de l’Associació Galanthus. A la mostra del Districte de Sants Montjuïc vam exposar el treball i va ser votat entre els tres millors treballs. Vam estar seleccionats per a la mostra jove que es va fer a l'Ajuntament (Saló de Cent), juntament amb 29 treballs més de Barcelona.A les fotografies podeu veure el panells informatius presentats a la mostra de recerca del districte de Sants Montjuïc. I unes fotos dels tòtils de la bassa del nostre centre.”

 

Renaturalitzem la bassa

La Laura Ceraldi, responsable de la formació sobre horts i biodiversitat al col·legi Jesuïtes de Gràcia – Kostka, ens fa arribar 4 línies sobre els treballs de regeneració de la bassa del centre que han realitzat l'alumnat d’ESO un cop acabades les obres d’ampliació del menjador.

 

“L’alumnat de quart de 4t d’ESO es va reunir divendres 19 de maig amb en Guillem Pascual de Galanthus per continuar treballant en la renaturalització de la bassa de l'escola. Històricament aquest espai estava ocupat per carpins (Goldfish) que impedien la proliferació d'altres animals. Una vegada extrets, han començat a proliferar de forma natural altres espècies com el tòtil que ha fet servir la bassa per posar-hi els seus ous. Enguany iniciem un seguiment d'aquest petit ecosistema. A més dels capgrossos que ja vivien a la bassa, se n'hi han afegit d’altres per aportar diversitat genètica, a més d’altres invertebrats com puces d'aigua, cargols d'aigua dolça i larves de libèl·lula, i també algunes espècies vegetals.”
 

Recursos per a les vostres basses

També podeu consultar al mapa B+S les escoles que tenen bassa o font ornamental i que d'alguna manera o altra estan millorant la biodiversitat amb el control biològic de l'ecosistema aquàtic.

> Consulta el mapa


Alhora, us volem presentar Ecobassa, una iniciativa de Galanthus que ofereix i desenvolupa tècniques de gestió biològica de basses, estanys i fonts ornamentals.

+ INFO

 

I, en cas que els necessiteu, us deixem els enllaços de notícies anteriors relacionades amb iniciatives i manteniment de les basses a les escoles.

- Les basses del Viver Municipal de Tres Pins (Butlletí N229)

- Intercanvi entre centres sobre les basses (Butlletí N256)

- Descobrim els valors ambientals de les basses (Butlletí N276)

- Investiguem la bassa (Butlletí N285)

- Descobrint la biodiversitat a les basses (Butlletí N295)