L’alumnat aprèn a comprar amb consciència

Butlletí: 

L’Escola La Muntanyeta s’ha submergit aquest curs en el repte d’utilitzar el material escolar que realment necessita. És el mateix alumnat el que ha decidit què comprar, en quina quantitat i on.

Des del primer dia de curs, l’alumnat de l'Escola La Muntanyeta va trobar-se amb una novetat a les aules. Va notar ràpidament que alguna cosa no encaixava respecte als altres anys: “on és el material nou?”; “no hi és”, va respondre el professorat. La resposta va descol·locar els infants, que esperaven que, com cada any, se’ls facilités el material escolar tan bon punt comencessin les classes. Ara bé, l’alumnat no va trigar a deduir que la seva missió consistia, a partir d’aquell moment, a dur a terme tot el procés necessari per a obtenir-lo. Així doncs, de mica en mica i amb l’ajuda del professorat, van anar sorgint algunes preguntes:

  • Què necessitem comprar, realment?
  • Quina quantitat ens cal de cada material?
  • D’on surten els diners per a comprar-lo?
  • Com es fa un llapis? I una goma, un full de paper, un bolígraf, un regle o un tub de pega?
  • Quina relació i efectes té tot plegat sobre el medi ambient?

Després de projectar-se vídeos explicatius sobre la matèria, van aparèixer nous dubtes:

  • Podem anar gastant i gastant material, o cal fer-ne un ús responsable?
  • Podem reutilitzar el material que ja tenim?
  • Cal comprar a l’engròs o podem ajustar la demanda a les nostres necessitats?

L’alumnat va treballar en petits grups cooperatius amb l’objectiu de resoldre aquests i altres dubtes i esbrinar els passos que havien de seguir fins a obtenir el material. Cada grup partia d’un límit de diners prèviament establert. A partir d’aquí, cadascun dels equips va elaborar un llistat amb allò que consideraven necessari. Després d’una primera posada en comú, calia planificar, amb el suport de dos catàlegs de material, un pressupost el més ajustat possible. Un cop van haver fet la segona posada en comú, es va decidir quin material comprar, en quina quantitat i on.

D'aquesta manera, el projecte sobre la gestió del material escolar va permetre treballar, entre altres, la consciència mediambiental, el consum responsable, l’autosuficiència i les àrees de llengua, medi i matemàtiques.