El projecte de refugis climàtics no s’atura

Butlletí: 

Malgrat el tancament dels centres educatius a causa de la Covid-19, el projecte europeu ha seguit el seu curs amb noves sessions participatives i la redacció dels projectes executius per a adaptar els onze centres participants al canvi climàtic.

En el marc del programa Escoles + Sostenibles, l’any 2019 es va començar a executar el projecte “Adaptar escoles al canvi climàtic a través del verd, el blau i el gris”, gràcies al finançament del programa Urban Innovation Action (UIA) de la Comissió Europea. El projecte pretén convertir onze escoles vulnerables a la calor en refugis climàtics oberts a tota la ciutadania.  

Un dels principals eixos de treball d’aquest projecte és el de la participació, que està permetent a les respectives comunitats educatives de cada centre expressar les seves necessitats i plantejar propostes per incorporar-les als projectes d’intervenció a les escoles. Aquesta línia de treball es desenvolupa mitjançant sessions participatives que es fan als centres, dinamitzades des del programa Escoles + Sostenibles. 

El passat mes de febrer va tenir lloc la segona ronda de sessions participatives en les quals ja hi van intervenir els equips d’arquitectes assignats a cada centre per redactar els respectius projectes executius. Durant aquestes sessions, els equips van poder visitar el centre i debatre amb la comunitat educativa la priorització de solucions que havia sorgit de la diagnosi tècnica i de les aportacions fetes durant les primeres sessions participatives (setembre-octubre de 2019). 

Durant els mesos de març i abril, els equips d’arquitectes (coordinats pel Consorci d’Educació de Barcelona) han redactat els projectes de cadascun dels centres. En aquest temps s’ha mantingut el contacte amb les escoles per comentar alguns detalls i solucions. Ha estat en aquesta fase que s’ha produït la crisi sanitària de la Covid-19, però, aquest fet, tot i generar incerteses, no ha aturat la iniciativa. 

Amb els projectes ja pràcticament enllestits, la darrera setmana d’abril i la primera de maig s’han dut a terme sessions informatives de retorn per explicar a la comunitat educativa de cada centre els detalls dels projectes. Aquestes sessions han sigut virtuals i han permès a les comunitats educatives resoldre dubtes sobre els projectes i plantejar uns últims suggeriments. Tots els centres han rebut els projectes amb molta satisfacció i il·lusió perquè s’han atès, tenint en compte les limitacions pressupostàries, la major part de les demandes que havien sol·licitat.

Els passos més immediats seran les licitacions dels projectes d’obra i, si la crisi sanitària i les limitacions derivades no ho impedeixen, la previsió és que les obres es puguin executar els propers mesos de juliol, agost i setembre. L’alumnat, quan torni als centres, ja podria gaudir dels nous espais creats, amb més vegetació, fonts i jocs d’aigua, zones de descans i nous sistemes de ventilació i aïllament tèrmic als edificis. A partir de llavors, el projecte seguiria amb més sessions participatives per tal d’avaluar l’eficàcia de les actuacions implementades i amb formació per als docents per tal d’incorporar la temàtica del canvi climàtic en les programacions.