L’entrevista: CFA El Carmel

Butlletí: 

“Implicar-nos en un projecte triennal ens ha permès engrescar més l’alumnat, mantenir el calendari de reunions i tasques i millorar les dinàmiques d’organització, com el repartiment de les responsabilitats”, Comissió d’Escoles + Sostenibles del CFA El Carmel.
 

Quina és la importància de la sostenibilitat en l’educació al CFA El Carmel? 

El CFA El Carmel és un centre nòmada: des del curs 1977-78 hem passat per més de vint espais diferents del barri d’El Carmel. L’any 2006 vam arribar a la ubicació que ocupem actualment. A l’entrada del centre vam trobar un petit espai ple de runes d’obres, que després de molta feina i amb el suport d’altres centres del programa Escoles + Sostenibles vam convertir en hort. A més, de mica en mica hem anat ampliant les matèries, activitats, sortides, tallers, viatges, pràctiques i altres activitats que realitzem vinculades a la sostenibilitat. Cada curs intentem consolidar les bones pràctiques i millorar les mancances que hi trobem. Per les característiques de la nostra escola, els progressos són molt lents.   

Entre el 2016 i el 2019 vau dur a terme el vostre primer projecte triennal amb Escoles + Sostenibles. Per què vau decidir fer el pas de projecte anual a triennal? 

Al CFA El Carmel som vuit mestres i al voltant de 500 alumnes; però la dinàmica al nostre del centre implica que cada curs hi ha una gran mobilitat, podem tenir fins al 50% de professorat nou i al voltant del 70% d’alumnat novell. Això, abans, implicava que cada curs començàvem pràcticament de zero i se’ns feia molt difícil incorporar la comunitat educativa a les comissions. A més, ens plantejàvem projectes massa ambiciosos i no assolíem els objectius en el termini fixat. 

Vam decidir fer el pas a projecte triennal per tenir més marge per a consolidar les iniciatives i propostes en matèria de sostenibilitat i treballar amb més tranquil·litat. Veient-ho amb perspectiva, implicar-nos en un projecte triennal ens ha permès engrescar més l’alumnat, mantenir el calendari de reunions i tasques i millorar les dinàmiques d’organització, com el repartiment de les responsabilitats.   

Podríeu explicar alguna de les activitats o projectes més destacats que vau dur a terme durant aquest primer projecte triennal? 

Un dels objectius principals era tractar el tema de la sostenibilitat de manera transversal a totes les aules. A més, vam creure que seria una bona idea projectar les activitats fetes per l’alumnat en un monitor gran al vestíbul del centre. També vam proposar-nos gravar un ‘telenotícies sostenible’, en què les presentadores serien alumnes de la Comissió. L’objectiu era informar de totes les activitats en matèria de sostenibilitat que es fessin al centre per tal que alumnat i professorat hi poguessin participar i estiguessin al cas dels progressos. Però vam topar-nos amb diferents problemes i no vam assolir l’objectiu.  

Ara bé, tot i això, hem anat  consolidant i afegint noves iniciatives socioambientals al centre: tenim llibres lliures al vestíbul, participem cada curs a la campanya Let’s Clean Up Europe, programem els  tallers Millorem la Neteja a Barcelona, estem vinculades a la campanya Apilo Les Piles, recollim taps de plàstic per a projectes solidaris, participem en la campanya Mobilitza’t per la Selva amb la recollida de mòbils vells, cada curs fem el taller Remeis Naturals i Primers Auxilis, el taller de sabó amb oli d’oliva reutilitzat, el taller per a fer bosses de roba per eliminar el plàstic d’un sol ús quan anem a comprar fruites i verdures, sortides a la Fàbrica del Sol, propostes de Compartim Un Futur i altres sortides a entorns naturals, entre altres. Aquests tres primers anys de projecte triennal han estat molt productius i ens han fet adonar que aquest mètode ens va d’allò més bé.  

També voldríem destacar les Festes + Sostenibles que celebrem al centre. Hem eliminat les begudes ensucrades i els seus envasos i les hem substituïdes per dispensadors d'aigua amb llimona. També hem eliminat els plats, gots i coberts de plàstic d’un sol ús perquè els portem de casa i són els que utilitzem cada dia. Ja fa molts anys que les estovalles també són reutilitzables. 

A més, heu decidit engrescar-vos en un altre projecte triennal (2019-2022). Per què? Quina és la importància que l’escola continuï implicada en la sostenibilitat? 

El nostre alumnat té des de setze fins a més de vuitanta anys. És un conjunt d’alumnat molt divers i, com dèiem, l’experiència ens ha dut a la conclusió que, per la nostra realitat tan canviant cada curs, és millor la temporització triennal. 

Quins nous objectius us heu marcat amb aquest segon projecte triennal? 

El nostre objectiu principal és que l’alumnat incorpori en els seus valors una sensibilització que sovint no té en arribar: l’ecoconsciència. Això ho promovem a través d’activitats pràctiques que impliquin l’acció i la reflexió. Que cadascuna de les persones s’apoderi amb ecoconsciència i l’encomani, és a dir, que participi en la difusió al seu entorn. A més, ens hem proposat consolidar, visualitzar i comunicar les iniciatives socioambientals de continuïtat ja establertes. Comunicar-les  amb intervencions artístiques, pancartes i altres al vestíbul i al lloc web del centre. A més, volem ampliar la participació a tota la comunitat. Estem celebrant reunions mensuals de la Comissió, que ara compta amb les Delegades Verdes (l’alumnat implicat en el projecte).  

També volem millorar la implementació del verd al centre, i ho volem fer a partir de taules de cultiu per aprofitar el sol. Plantem arbres fruiters i plantes aromàtiques a l’hort per compensar el problema de la manca de sol i de la manca de reg a l’estiu. També ho fem perquè l’alumnat gaudeixi del procés de cuidar i veure créixer els arbres. Millorem el reg automàtic per estalviar aigua. Finalment, estem tractant de reduir el malbaratament de paper, aigua i energia. A més, ja hem reduït significativament l’ús d’envasos i de retoladors de pissarra. 

Com funciona la Comissió Escoles + Sostenibles? Qui són les Delegades Verdes? 

La Comissió E+S, formada per quatre mestres i la companya de consergeria, ens reunim tots els dimarts al migdia. Ens encarreguem d’organitzar activitats i de detectar les necessitats del centre. El primer dimarts de cada mes convoquem la Comissió de Delegades Verdes. Allà plantegem propostes, recollim iniciatives i consensuem les actuacions. La majoria són alumnes que porten un temps al centre i que tenen cura de l’hort i del jardí. De vegades, s’hi incorporen altres alumnes, però en tenir matrícula viva i altes i baixes permanents per feina, trasllats o altres assumptes, és difícil mantenir dinàmiques constants.  

A les reunions trimestrals de delegades de classe, sempre presentem les activitats de la Comissió per tal que la informació arribi a tots els grups. A més, a tots els claustres mensuals del professorat, també informem i recollim dubtes i propostes, intentem que el professorat es vinculi o, com a mínim, conegui tot el que fem. La Comissió Web incorpora i visualitza les activitats del centre en matèria de sostenibilitat. 


“Les petites accions canvien el món, i els centres educatius són els millors motors de millora de la societat”. 
 

El vostre centre organitza projectes o bé treballa en col·laboració amb altres entitats de la xarxa de Barcelona + Sostenible o amb altres centres educatius del programa Escoles + Sostenibles? 

Hem fet col·laboracions puntuals amb l’Institut Vall d’Hebron per començar els treballs a l’hort; amb l’Escola Taxonera, que és la nostra veïna, compartim activitats al llarg del curs; als actes de cloenda d’Escoles + Sostenibles hem contactat amb l’Escola Virolai i Fridays for Future, però encara no hem tingut temps per a consolidar la relació (és el que teníem previst per a aquest curs, però les circumstàncies actuals ho han fet complicat). A més, tenim connexió amb un hort “okupat” al barri. 

També volem destacar el gran suport de l’equip tècnic d’Escoles + Sostenibles, que ha visitat l’escola, ens ha orientat amb l’hort i amb el compostador, ens va fer una colpidora auditoria de la paperera de la sala de professors i també ha organitzat tallers amb l’alumnat i el professorat. 

Com vau conèixer el programa Escoles + Sostenibles i què us va fer decidir que n’havíeu de formar part? 

Crec que fa molts anys ens va arribar un correu al centre, ens vam apuntar a alguna formació i de mica en mica hem consolidat la relació. Un dels factors clau va ser que des del programa es treballa la participació i s’ofereixen dinàmiques per a fomentar-la a l‘aula. El programa ens ha ofert un conjunt de pautes i propostes per a la reflexió sobre els objectius, la memòria i la redacció de projectes, elements per a treballar la conscienciació, la informació, la comunicació o el treball en xarxa que hem pogut aplicar a la dinàmica general de treball al centre. 

Què és el que més us enorgulleix de la vostra feina? 

Les accions que fem en el nostre dia a dia tenen conseqüències per al planeta. És difícil canviar d'hàbits i costums però és urgent. Les petites accions canvien el món, i els centres educatius són els millors motors de millora de la societat. Hem d’intervenir modificant pautes de la comunitat i la nostra pròpia consciència col·lectiva de respecte i unió amb el planeta. Som part de la Terra i la necessitem.