L’alimentació sostenible, eix central de la Setmana Verda

Butlletí: 

En el marc del projecte “Cuida’t tu i cuida l’entorn”, el Centre Escolar San Francisco organitza una a setmana temàtica amb activitats per treballar temes com l'alimentació de temporada i de proximitat, la mobilitat en bicicleta o l’art amb materials naturals.

La comissió de medi ambient del Centre Escolar San Francisco ha creat, recentment, el projecte “Cuida’t tu i cuida l’entorn”. Un dels objectius principals de la iniciativa era la celebració d’una setmana verda al centre i, aquest curs, ho han aconseguit. El personal docent explica què han fet i amb quines dificultats s’han hagut d’enfrontar:

El curs passat, arran del confinament de la primavera, no vam poder celebrar la setmana verda. Aquest any, no volíem deixar escapar l’oportunitat de mostrar a la comunitat educativa els eixos de treball del nostre projecte. El focus principal de la setmana verda ha estat que Barcelona és la capital mundial de l’alimentació sostenible. Així doncs, hem aprofitat l’avinentesa per treballar amb el nostre alumnat activitats relacionades amb els productes de temporada i de proximitat i d'altres sobre el medi ambient. 

Les activitats que hem realitzat a l’escola són les següents: 

  1. Visita al mercats de Provençals i de Sant Martí: amb l’objectiu de conèixer els principals grups alimentaris, les parades que formen el mercat i els tipus de productes de proximitat que hi podem trobar. 

  1. Aprenem a reciclar (a infantil): els més menuts de l’escola han treballat de manera visual en quin contenidor s’ha de llençar cada residu i així aprendre a diferenciar què llencem a cada contenidor. 

  1. Sortida en Bicicleta: a través de la cooperativa Biciclot, l'alumnat de cicle superior de Primària i de l’ESO va poder gaudir d’un passeig per Barcelona en bicicleta i va participar en activitats per a comprovar la qualitat de l’aire al nostre entorn en diferents zones de la ciutat.  

  1. Art Natural: l’alumnat d’infantil i primària, amb l’ús de materials de la natura (fulles, branques i flors), va realitzar obres d’art salvatge a l’aire lliure, concretament, al parc de Sant Martí.  

  1. Aus rapinyaires: aquestes aus fan una funció fonamental per a l’equilibri de l’ecosistema. Gràcies a la visita a l’escola d’un agent forestal i les seves aus, l'alumnat d’ESO va descobrir la importància de conservar i cuidar els hàbitats de les aus rapinyaires. 

  1. Mechones solidarios: una alimentació sana i equilibrada pot ajudar a prevenir moltes malalties. Aquesta organització malaguenya ajuda persones que han perdut el cabell a causa d’alguna malaltia.  

  2. Visita al CRAM: amb aquesta visita, vam poder comprovar l’efecte dels residus que produïm sobre la fauna marina. L'alumnat va participar en tallers i va fer una visita a les tortugues que tenen en procés de cura. 

  3. Plantem llavors: amb l’objectiu d’observar el cicle de creixement d’una planta, l’alumnat d’infantil ha fet les seves plantacions amb llavors, per després participar en el procés de creixement. 

  1. Receptes saludables: a primària i a l’ESO han preparat diferents propostes de menús i receptes amb l’objectiu de fomentar una alimentació saludable. 

Gràcies a aquestes activitats, l’alumnat ha pogut apropar-se i gaudir del seu entorn i aprendre sobre la importància de tenir cura del medi ambient i d’alimentar-se saludablement.