Els joves: agents clau en la resposta a l’emergència climàtica

Butlletí: 

L’alumnat de 16 centres d’Escoles + Sostenibles presenten els resultats de les seves recerques en el marc de la iniciativa “Joves per l’emergència climàtica” i entreguen un manifest amb les seves demandes d’accions a les jornades “Emergència climàtica. La ciència respon”.​

La jornada “Emergència climàtica: la ciència respon. Debats científics per adults i joves” ha volgut donar un paper especialment rellevant als joves. Sota el títol “Tic tac clima estudiants”, s'han presentat les recerques que han realitzat en el marc de la iniciativa “Joves per l’emergència climàtica”, impulsada per Escoles + Sostenibles. Un total de 16 centres educatius han estat acompanyats per cinc professionals científics, que els han donat suport en l’elaboració de les seves investigacions. S’han centrat en cinc temàtiques: salut i clima; cultura de la sostenibilitat vs ecoansietat; alimentació i canvi climàtic; espai públic i clima; i residus i economia circular. Els projectes han seguit una hipòtesi de partida, han implementat un mètode de recerca concret, han analitzat els resultats obtinguts i finalment han arribat a unes conclusions. La moderació d’aquest espai de la jornada ha estat a càrrec de Cristina Giménez, una jove que va participar al projecte Tinguem Cura del Planeta fa 11 anys i que porta mitja vida vinculada a la divulgació del canvi climàtic.  

Totes i tots tenim un paper clau en la resposta a l’emergència climàtica. En aquest cas, han estat els joves els que han volgut demostrar-nos que porten la iniciativa i que hem de seguir treballant conjuntament ciutadania, administració, empreses, organitzacions i la classe política per fer-hi front. 

 

 
Els projectes dels “Joves per l’emergència climàtica” 
 

L’Escola Maristes Sants les Corts amb alumnat de 3r d’ESO ha presentat el seu projecte “Ecoansietat i les percepcions errònies del canvi climàtic”. Un total de 5 classes de l’escola van estar recollint dades per saber quina visió té l’alumnat del centre d’aquest tema. “L’econsietat és el sentiment que fa que la gent es bloquegi i senti que ningú fa res per enfrontar el canvi climàtic”, han explicat els joves. Com a resultats de l’estudi, van descobrir que els sentiments d’impotència i tristesa són els que estan més presents en l'alumnat, així com la preocupació per la contaminació de les aigües i l’extinció dels animals i plantes. 

A continuació, en l’àmbit de la salut i l’alimentació, l’alumnat de 4t d’ESO  del Col·legi Sant Ramon Nonat ha compartit el seu punt de partida de la investigació, amb dades com que el 36% de la població adulta té sobrepès i un 14% té obesitat i que entre un 35% i un 50% dels productes que consumim venen de l'estranger. Gràcies a aquest projecte, han analitzat els hàbits alimentaris i de consum, així com la petjada de carboni de l’alumnat del seu centre

De l’àmbit de l’alimentació hem passat al verd i la biodiversitat, un camp en el qual el Centre d’Estudis Montseny n’ha tret les seves conclusions. L’alumnat d’aquest centre ha fet una anàlisi de les zones verdes del Poblenou i ha descobert que eren més riques en biodiversitat del que s’havien imaginat. També han detectat que les papereres només recullen els residus de manera indiferenciada i voldrien proposar que es poguessin gestionar de manera selectiva en aquests espais.  

Tot seguit, l’alumnat de 2n d’ESO de l’Escola Sagrat Cor de Sarrià ha compartit com han treballat el tema de l’ecoanisetat, però aquesta vegada afegint-hi un nou terme comparatiu: la cultura de sostenibilitat. Els joves han elaborat una campanya de conscienciació per veure si l’impacte d’aquestes campanyes feien canviar els hàbits de l’alumnat per ser més sostenibles. Les conclusions no han estat gaire significatives, ja que molts dels estudiants ja estaven força conscienciats. 

Per últim, l’Escola Drassanes ha compartit les dades de com havia afectat positivament el confinament en els indicadors de sostenibilitat de Barcelona i com es podia aprofitar aquesta oportunitat per millorar la nostra salut. Sobretot han incidit en com va millorar significativament la qualitat de l’aire ( NO2 i PM10)  degut a la disminució en l’ús del vehicle privat. 
 
Al final de la sessió, representants de l’alumnat que ha dut a terme els projectes esmentats, s’han trobat amb el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, per entregar-li un manifest fruit de les seves recerques on hi havia recollides demandes dirigides a la comunitat científica, a la ciutadania i a les administracions. A més, s'ha projectat un vídeo que resumeix el procés viscut en el projecte “Joves per l’emergència climàtica” des del punt de vista de l’alumnat, el professorat i la comunitat científica. 

 

> Consulta el manifest del "Joves per l'emergència climàtica"