Desembre 2013

Martes, 17 Diciembre, 2013
 Número 128, any 12. Desembre 2013

Notícies

  • CAP A UN CONSELL CIUTADÀ PER LA SOSTENIBILITAT (+)
  • S'ENTREGUEN LES CLAUS DEL PLA BUITS (+)
  • CAN CET APOSTA PER LA IGUALTAT  (+)
  • AL NADAL, RENOVEU JOGUINES! (+)
  • AJUTS I PREMIS PER ACABAR L'ANY (+)

Els signants proposen

  • BARCELONA COMPARTEIX EL MENJAR (+)
  • CONEIXEU EL PROJECTE ESTÀRTER? (+)
  • FEU ACCIONS SOSTENIBLES I GUANYEU CIVIS (+)
  • ARDA OBRE LES PORTES ALS ACORDS VOLUNTARIS (+)
  • TECNOLOGIA PER CAPACITAR-NOS  (+)

Acció 21

  • ACTIVITATS PREVISTES PER AL 2014 (+)
  • EMPRESES, ASSOCIACIONS I TURISME AMB EL COMPROMÍS (+)
  • NOVETATS A L'SDEA (+)
  • NOUS SIGNANTS A LA XARXA (+)
  • NOUS PLANS D'ACCIÓ  (+)

CAP A UN CONSELL CIUTADÀ PER LA SOSTENIBILITAT

El Consell Municipal de Medi Ambient i Sostenibilitat (CMMAS) va néixer l’any 1998 com a òrgan de participació ciutadana promotor de la cultura de la sostenibilitat i impulsor de l’Agenda 21 de Barcelona. Quinze anys després de la seva fundació, els fruits del seu treball inicial inclouen un Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat renovat per al període 2012-2022 i una xarxa de més de 600 organitzacions treballant amb objectius compartits.

La renovació del Compromís i l’increment de la potència d’aquesta xarxa d’organitzacions ha confluït amb dos elements més: la percepció dels mateixos membres del Consell de la necessitat de revitalitzar-lo i imprimir-li nou dinamisme, i la creació de l’àrea d’Hàbitat Urbà de l’Ajuntament, amb oportunitats d’ampliar els àmbits de treball del Consell. Tenint presents aquests factors, durant el darrer any s’ha realitzat un procés per repensar el Consell que ha inclòs, entre d’altres, entrevistes a membres del Consell, sessions amb experts i l’organització d’un grup de treball.

D’aquest procés n’ha resultat la proposta de modificar el reglament del Consell amb voluntat refundadora. El nou reglament planteja convertir el Consell en la representació de la xarxa de signants del Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat a través de l’elecció dels seus membres i de l’establiment d’una relació fluïda entre la totalitat de la xarxa i el Consell (grups de treball oberts, comunicació més estreta, processos participatius...). Alhora, es vol procurar que el Consell sigui més operatiu i dinàmic reduint el nombre de membres del Plenari, establint processos de renovació de membres i una comissió permanent amb caràcter executiu. S’ha proposat també canviar el seu nom per Consell Ciutadà per la Sostenibilitat, d’acord amb el nom i continguts del document que inspira el Consell i de la xarxa que representarà.

El passat 2 de desembre, el Consell, reunit en sessió plenària al Saló de Cròniques de l’Ajuntament, va aprovar "informar favorablement la proposta de Reglament intern de funcionament del Consell Ciutadà per la Sostenibilitat; i instar l´Ajuntament de Barcelona per tal que procedeixi a la seva aprovació per part de l´òrgan municipal competent”.

L’aprovació del reglament, doncs, està en procés dins l’Ajuntament. Paral·lelament, durant el primer semestre de 2014 està previst informar detalladament la xarxa de signants del Compromís sobre el nou plantejament del Consell i treballar dins la xarxa sobre la seva aplicació.

S'ENTREGUEN LES CLAUS DEL PLA BUITS

Els projectes del pla BUITS començen la seva activitat. El mes passat, l'Ajuntament va fer el lliurament de les claus dels solars adjudicats a les 12 entitats socials de la ciutat. Aquestes entitats desenvoluparan projectes diversos, molts d'ells horts urbans destinats a ajudar persones en risc d'exclusió social.

És el cas L'Illa dels 3 Horts, al districte de Sants- Montjuïc. Tarpuna SCCL, entitat gestora del projecte i signant del Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat, va fer un acte de presentació de la seva iniciativa d'hort comunitari als veïns del barri i properament iniciarà la seva activitat.

Prèviament a l'entrega de claus, l'Ajuntament ha adequat els espais amb noves tanques, escomeses de serveis i aplanament de terrenys, a més d'aportar terres per als horts.

Podeu conèixer els projectes guanyadors, les entitats gestores del projecte i la seva ubicació al mapa interactiu del web del pla BUITS.

CAN CET APOSTA PER LA IGUALTAT

El passat 28 d’octubre Can Cet va rebre el distintiu “Igualdad en la Empresa”, marca d’excel·lència que reconeix les entitats que apliquen mesures i polítiques d´igualtat d´oportunitats entre dones i homes en l´àmbit laboral.

Aquest distintiu, atorgat pel Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad, els permet també formar part d’una plataforma d’empreses en xarxa creada per donar a conèixer bones pràctiques en quant a igualtat a l’empresa, i poder així ser exemple per a altres organitzacions.

El distintiu és regulat pel Reial Decret 1615/2009, de 26 de octubre, i és de convocatòria anual. En els darrers 3 anys 80 companyies han obtingut el distintiu “Igualdad en la Empresa”, 19 d’elles aquest any.

Per més informació podeu consultar eldocument adjunt i la nota de premsa.

AL NADAL, RENOVEU JOGUINES!

En aquesta edició del programa "Renova", que es va iniciar el passat 9 de desembre i finalitza el 20 de desembre, l´objectiu és promoure la sensibilització ciutadana envers la sostenibilitat a través de l´intercanvi de jocs i joguines.
 
D´una banda, es contribuiex a la reducció de residus i per tant es minimitza l’impacte ambiental i, de l´altra, es facilita l´accés a noves joguines sense la necessitat de comprar-ne de noves.
 
La mercànica de l´intercanvi consisteix a obtenir punts obtinguts per les joguines lliurades i fer-los servir com a moneda social de canvi per aconseguir altres joguines. 
 
Consulteu les regles per participar i els punts d´intercanvi que hi ha a la ciutat a través d´aquest enllaç.
 
Durant les festes d´hivern també s´organitzen altres activitats entorn la solidaritat i la inclusió social. L´Ajuntament de Barcelona ha llançat la campanya "Junts fem Nadal", que aglutina un conjunt de propostes: 
 
Fira Solidària de Nadal: del 13 al 22 de desembre, d’11.00 a 21.00 hores, als jardinets de Gràcia.
 
Altres organitzacions com la Fundació Terra, per la seva banda, reflexionen sobre les compres irracionals que tenen lloc durant aquestes èpoques i fan propostes fomentar el consum responsable
 
De la mateixa manera, us recomanem la revista Opcions, on es donen a conèixer alternatives pràctiques per regalar i alhora repensar el consumisme del Nadal. 

AJUTS I PREMIS PER ACABAR L'ANY

AJUTS 

- Programa Empleaverde 2014.

El Ministeri d´Agricultura, Alimentació i Medi ambient, a través de la Fundació Biodiversitat, ha obert el termini de presentació de projectes al Programa empleaverde en la seva edició de 2014.

L´objectiu del programa és impulsar el potencial dels temes ambientals i de sostenibilitat per generar llocs de treball i crear i consolidar empreses verdes, prestant especial atenció als joves menors de 30 anys en el marc de l´Estratègia d´Empreniment i Ocupació Jove 2013-2016 a la qual s´ha adherit la Fundació Biodiversitat. Termini: 20 de gener de 2014. Consulteu les bases.

- Ajuts per a l´adquisició de motocicletes i bicicletes elèctriques

El Ministeri d´Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, a través del Pla PIMA Aire 2, destina ajuts directes per a l’adquisició de motocicletes i ciclomotors elèctrics, i de bicicletes amb pedaleig assistit per motor elèctric.

La convocatòria del PIMA Aire 2 dóna continuïtat al Pla d’Impuls al Medi Ambient (PIMA Aire) vigent fins ara, i forma part d’una estratègia global posada en marxa pel Ministeri per reduir les emissions de gasos contaminants derivats de la mobilitat. Consulteu les bases.

PREMIS 

- Sustainable Energy Europe and ManagEnergy Awards 2014

Sustainable Energy Europe i ManagEnergy Awards 2014 són dos premis complementaris que comparteixen el mateix objectiu final: donar reconeixement institucional i una major visibilitat a les millors iniciatives d´energia sostenible. Més informació.

- Premis Internacionals Design for All Foundation 2014
Distinció a les 5 millors pràctiques en disseny universal que contribueixi a la millora de la qualitat de vida de les persones. Termini: 2 de generMés informació.

- Premis FAD

ARQUINFAD convoca aquest premis sobre arquitectura, interiorisme, ciutat i paisatge i intervencions efímeres i pensament i crític. Termini: poden optar-hi les obres acabades entre l’1 de gener i el 31 de desembre de 2013Més informació.

BARCELONA COMPARTEIX EL MENJAR

Nutrició Sense Fronteres (NSF) acaba de celebrar el primer any del seu projecte “BCN comparteix el menjar”, iniciativa de caire local que té com objectius principals garantir la nutrició de persones amb necessitats alimentàries i reduir el malbaratament alimentari, amb la conseqüent gestió de residus.

Aquest projecte va sorgir fa un any i s’emmarca en un context en el qual a Catalunya un 23% de la població viu sota el llindar de la pobresa (segons l´últim informe d´Intermón Oxfam), el 5% de la població a Catalunya pateix necessitats alimentàries (Informe INSOCAT de la Federació Catalana d’Acció Social ECAS) i el 15% del malbaratament alimentari es dóna als hotels i càterings (segons dades europees).

Va ser engegat gràcies a la subvenció de la Marató de TV3, amb la qual s’ha finançat el primer any i actualment han rebut una subvenció de la Obra Social la Caixa que els permet finançar la meitat de projecte (segueixen buscant finançament per tancar el 2014).

El passat 9 de desembre va tenir lloc l’esdeveniment a l’hotel Hilton Diagonal, que va ser presentat pel reconegut cuiner Isma Prados i s’hi van atorgar diplomes tant als hotels com a les empreses col·laboradors en el projecte, i a part dels representants de NSF van tenir veu els representants de cadascuna de les parts implicades en el projecte:

- El xef executiu de Hilton Diagonal Mar va ser la persona que va fer el discurs en nom dels hotels, i va expressar que per als xefs aquesta iniciativa havia estat una revelació i una oportunitat poder aprofitar aquest menjar exquisit i tant curosament elaborat que per qüestions sanitàries abans no podien aprofitar i gràcies a aquest projecte li han pogut donar sortida.

- El representant de les empreses col·laboradores en el projecte, la major part de càtering o alimentació, va ressaltar la importància d’haver portat a la pràctica una idea com aquesta. Va explicar que les empreses no poden treballar a part de la societat, però que sembla que el fet de fer-ho sigui excepcional i llavors se li diu RSC. I va afirmar que les empreses que continuen són les que tenen alguna cosa a oferir, que aposten pels valors i que són sensibles a la societat.

- I el director del centre Santa Lluïsa de Marillac va parlar en nom de les entitats socials, agraint a NSF el fet de que fossin catalitzadors d’un problema que fa 10 anys la societat europea ni s’imaginava.

Nutrició Sense Fronteres convida a tots els hotels i càterings interessats en participar en el seu projecte a que es posin directament en contacte amb ells (jesus@nutriciosensefronteres.org).

Vegeu el vídeo del projecte.

CONEIXEU EL PROJECTE ESTÀRTER?

Teniu ganes d’emprendre col·lectivament? Participeu d’un projecte col·lectiu i voleu afrontar millor alguns reptes del dia a dia? Us iinteressa conèixer altres projectes col·lectius del sector cooperatiu, de l’economia social, dels moviments socials? No acabeu de trobar una proposta formativa adequada per manca de temps, diners o sintonia amb les línies majoritàries de gestió de projectes socials?

L’Institut de Govern i Polítiques Públiques (IGOP) i membres del Centre de Recerca i Informació en Consum (CRIC, editors de la revista Opcions) juntament amb altres deu institucions i entitats, organitzen una formació col·laborativa amb vocació transformadora que pretén facilitar reflexions i eines per fer front als reptes del dia a dia.

Es tracta d’una proposta formativa innovadora que combina tres modalitats pedagògiques: teòrico-pràctica (per part d’un equip docent), col·laborativa(entre alumnes/projectes) i personalitzada. En total compta de 4 mòduls que es portaran a terme entre el 10 de gener i el 23 de maig. Els mòduls, també anomenats “esferes”, s’estructuren de la següent forma*:

- Esfera invisible. Allò que no es veu, les relacions que teixeixen un grup i que condicionen el dia a dia.

- Esfera visible. Allò que es veu, el que volem que es vegi, el que comuniquem a l’exterior.

- Esfera tangible. El que ens fa tangibles, els comptes, impostos, fluxos de caixa, estatus legal…

- Esfera pensable. Com ens pensem i pensem; com ens organitzem.

*Es pot assistir a una o més esferes, de forma independent.

Les organitzacions signants del Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat gaudiran d’un preu reduït d´inscripció sense estar subjectes a la data límit de matriculació (consulteu les tarifes al tríptic del projecte). Només cal que envieu un correu electrònic a igop.bcn@uab.cat indicant “Estàrter. Signant Agenda 21” i es posaran en contacte amb vosaltres per gestionar la vostra inscripció.redüit i

Més informació al web: www.estarter.cat

Consulteu el dossier i el video-streaming de l´acte de presentació.

FEU ACCIONS SOSTENIBLES I GUANYEU CIVIS

CiviClub és una plataforma que té com a objectiu aconseguir que cada vegada més persones adoptin una actitud que impacti positivament en el seu entorn, en els àmbits de la solidaritat, la sostenibilitat i els hàbits saludables. A través d’una mecànica de joc, els ciutadans enregistrats poden guanyar punts (Civis) fent coses bones i bescanviar-los per ofertes d’un catàleg que té com a principal missió dinamitzar l’oci i la cultura de les ciutats (cinema, museus, llibres, productes i gadgets sostenibles, restauració, experiències a la natura, ...).
Des del llançament de la plataforma el passat 14 de novembre, ja s’han enregistrat més de 3.000 ciutadans d’arreu d’Espanya i s’han emés més de 200.000 Civis. La xarxa d’emissors i les accions que donaran Civis aniran creixent i extenent-se per tot el territori, així com les ofertes del catàleg.

A més, des de Civiclub s´ha creat un codi especial amb 20 Civis extres pels 1.000 primers lectors del newsletter Info 21 que introdueixin el codi. Un cop fet el registre a la plataforma, haureu d´anar a la pestanya del perfil personal on indica “Carregar cupó” i introduir el següent codi: 5013866223612747122936.

Consulteu el recull de premsa i els vídeos amb la notícia.

ARDA OBRE LES PORTES ALS ACORDS VOLUNTARIS

La consultoria ARDA Gestió i Estudis Ambientals, una microempresa adherida al Programa Acords Voluntaris per a la reducció de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, va rebre una visita per part de l'Oficina de Canvi Climàtic per tal de fer un seguiment a les seves mesures de reducció i també per plantejar dubtes, identificar millores i verificar in situ les dades autodeclarades tant de l'inventari com de les mesures implementades.

ARDA ha incorporat mesures des del punt de vista de la reducció d'emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, així com de millora de la seva competitivitat en reduir la seva factura energètica.

Per exemple, l'estalvi del consum elèctric de les pantalles d'ordinador al configurar l'apagada automàtica quan es deixa el lloc de treball i l'apagada del mode stand-by en acabar la jornada. Una altra mesura ha estat la reorganització dels espais de treball d'acord amb les línies de sectorització de la il·luminació, agrupant els espais d'ocupació permanent en una sola línia. La il·luminació de l'oficina està sectoritzada en 4 línies i abans de la reorganització per a il·luminar els llocs de treball utilitzaven 3 d'aquestes línies. Ara, amb la reorganització de les taules de treball, tots els llocs de treball s'il·luminen amb una sola línia. Aquesta mesura amb gran simplicitat d'implementació, ha estat molt eficient a l'hora de reduir les emissions (una reducció del 10% dels kWh al 2012 respecte del 2011) amb un cost nul.

També es van revisar les dades dels inventaris d'emissions comunicats i s'ha pogut comprovar que ja estan portant a terme actuacions que van plantejar fer durant aquest any 2013 sobre l'adopció de mesures materials (informàtica en núvol) i organitzatives per implantar el teletreball

TECNOLOGIA PER CAPACITAR-NOS

El passat 14 d’octubre va tenir lloc la jornada Tecnologia per a tothom, organitzda per Barcelona Activa en el marc de la Mobile World Capital Barcelona, i amb la col·laboració de la Xarxa d’Economia Social de Barcelona. Barcelona aposta per l’smart city i amb aquesta jornada ha pretès posar sobre la taula els punts clau del desenvolupament tecnològic que permetin resoldre problemàtiques concretes de les persones en risc d’exclusió, discapacitat o malaltia mental. Aquí podeu consultar el programa.

El Dr. Joan Subirats va apuntar que si la tecnologia porta a un canvi de processos, de relacions socials i de poder cal que ens replantegem els valors, i haurien de ser aquests: 1. Autonomia, 2. Igualtat d’oportunitats i condicions de partida i 3. Reconeixement de la diversitat. Va explicar que per ser smart cal revisar les nostres preguntes, ja que no ens hem de quedar en trobar noves maneres de donar respostes a aquestes, sinó que cal que ens replantegem les preguntes, i que calen plataformes que reivindiquin:

o Que la normativa garanteixi l’accés universal.
o La garantia en l’accessibilitat a persones amb discapacitats psíquiques.
o Tecnologia fàcil i accessible econòmicament.
o Tecnologia que faciliti l’autonomia.
o Disseny universal i participatiu que inclogui totes les singularitats.

I el resultat del taller de l’última part de la sessió, van ser aquests 10 reptes de futur:

1. Donar visibilitat suficient a les solucions que ja existeixen.
2. Generar criteris d’excel·lència.
3. Solucions tecnològiques accessibles econòmicament.
4. Inclusió de la diversitat a l’escola.
5. Solucions tecnològicament senzilles.
6.Trobar més i millors solucions tecnològiques a la inserció laboral: desenvolupar eines de cerca de feina adequades, etc.
7. Trobar més i millors solucions tecnològiques a la inserció laboral: que les empreses estiguin prou preparades per contractar persones amb discapacitats.
8. Que les tecnologies apropin el ciutadà a l’Administració.
9. Incorporar la participació ciutadana en el disseny.
10.   Fer les ciutats més inclusives (que el concepte smart tingui en compte l’aplicació de la tecnologia per tothom).

Aquests reptes han estat comunicats als organitzadors de la Mobile World Capital Barcelona per ser incorporats en el seu programa.

Més informació.

Páginas