El bon salvatge

El bon salvatge

Dels paisatges de muntanya mitjana i baixa muntanya de la Tinença de  Benifassà a una finca allunyada de tot al nord-est de Càceres. Aquests ambients rurals són escenari d’obres de ficció, però també d’exercicis de memòria històrica com el que ens planteja Luis Roso, autor de novel·les premiades. En aquesta ocasió, dedica els esforços a la no-ficció i investiga El crimen de Malladas, una massacre comesa l’estiu del 1915 que va commocionar la societat espanyola del moment i va marcar la localitat que en va ser escenari, el poble on va néixer l’autor. Des de la ficció, Santiago Álvarez ens presenta un entorn igualment hostil i salvatge, situat a la comarca de Castelló més pròxima a Catalunya. És Muerdealmas, un territori remot amb les seves pròpies normes. Bons salvatges i humans pervertits per la civilització conviuen en aquesta taula, per la qual transitarà també el detectiu privat Simón Prisco, una creació literària de Josep Maria Hernández Ripoll. A Per un grapat de cendres, haurà d’investigar una misteriosa tramesa: una caixa amb cendres enviada a la baronessa Hermínia de Pinós. Mentre ens parla sobre les investigacions, l’autor ens dibuixa un fresc de la societat catalana d’inicis del segle XXI, ple de referències històriques i culturals perfectament recognoscibles.

Taula rodona
El Molino
Vila i Vilà, 99