Yoknapatawpha, William Faulkner

Yoknapatawpha, William Faulkner

Hi participen: Núria Bendicho Giró, Fernanda Melchor, Brenda Navarro

Ho modera: Álvaro Colomer

El nom del comtat fictici imaginat pel novel·lista nord-americà William Faulkner dona nom a una taula que es pregunta, entre altres coses, on comença i on acaba el gènere negre. En el món hibridat i mestís d’avui, les fronteres són cada cop menys clares. La novel·la negra d’avui també es fixa i s’endinsa en temes que potser no li són propis, però que li aporten matisos nous i engrescadors, sovint a la recerca del sentit dels nostres temps. És el que passa a Terres mortes, l’enlluernadora primera novel·la de la barcelonina Núria Bendicho que és, de fet, un drama rural extrem, malgrat la condició d’urbanita de l’autora. L’assassinat, entre finals del segle XIX i principis del XX en un casalot allunyat, d’un dels fills d’una família centra una narració amb molts punts de vista, que parla també de la situació de les dones. És el mateix que fa la mexicana Fernanda Melchor a Temporada de huracanes, on narra l’assassinat d’una bruixa en una localitat empobrida. En el procés, fa palès el masclisme de la societat mexicana. La darrera novel·la de l'autora és Páradais, sobre dos adolescents que imaginen un pla macabre... I, finalment, les dones són protagonistes a Casas vacías, de la també mexicana Brenda Navarro, que signa la història d’una maternitat convertida en malson o la d’un fill amb dues mares: la que l’ha donat a llum i la que l’ha segrestat i criat com si fos seu.

Taula rodona
El Molino
Vila i Vilà, 99