El món educatiu busca el seu espai a internet

El món educatiu és ple d’especificitats que fins ara cap empresa tecnològica no ha sabut traslladar a internet. Moltes de les grans plataformes han intentat, sense èxit, donar resposta a les necessitats de docents i estudiants, però sempre partint del seu producte inicial.

Cada època històrica ha estat marcada pel descobriment d’un gran invent: el foc va canviar per complet la nostra alimentació; la roda va facilitar el desplaçament d’objectes i persones; la impremta va permetre difondre el coneixement. Avui dia internet ha canviat del tot la nostra percepció de la realitat i la nostra manera de relacionar-nos amb l’entorn. Encara queden molts canvis per arribar, però, ara com ara, ja podem parlar de grans revolucions, com la immediatesa de les comunicacions, l’accés fàcil a la informació o la desaparició de les distàncies geogràfiques, entre moltes d’altres.

Tots els àmbits de la nostra vida han trobat el seu espai a internet: tenim Facebook per al lleure i la vida privada, Twitter per al seguiment de l’actualitat, Spotify per a la música, YouTube per al món audiovisual, LinkedIn per a l’àmbit professional, Foursquare per a l’oferta gastronòmica, etc. En definitiva, grans referents per a tots els sectors; per a tots tret d’un, que, a més, és fonamental i determinant: l’educació. Encara no hi ha cap referent per a l’educació a internet i ens demanem per què.

El món educatiu és ple d’especificitats que fins ara cap empresa tecnològica no ha sabut traslladar a internet. Moltes de les grans plataformes, com Facebook, Google o Skype, han intentat, sense èxit, adaptar-se al món educatiu per donar resposta a les necessitats de docents i estudiants, però sempre partint del seu producte inicial, que en cap cas no va ser creat pensant en l’educació.

Només si tens en compte des del primer moment quin és el teu fi i a qui t’adreces pots estructurar i dissenyar una plataforma per a un sector tan essencial i singular com l’educatiu. Si pensem en l’accés al contingut, per exemple, veiem que eines totalment eficaces per a altres sectors, com ara Google, no ho són per a l’educació. Google no té en compte paràmetres tan bàsics com el nivell de dificultat dels continguts, no sap distingir entre els que són educatius i els que no ho són, no proposa una correspondència entre els diferents sistemes educatius, etc.

Tenint en compte totes aquestes especificitats, ara fa uns quatre anys vam fundar a Barcelona una plataforma purament educativa anomenada Tiching. Conscients que no seria una tasca fàcil, vam començar llançant-ne una versió alfa, que va ser provada per més de mil docents. Gràcies a la seva experiència, en vam poder millorar la funcionalitat i vam estrenar uns quants mesos després la versió beta, disponible a Espanya, Argentina, Colòmbia, Xile, Mèxic i Perú.

Tiching ha evolucionat fins a esdevenir un veritable punt de trobada per a la comunitat educativa. Avui dia compta amb un cercador de recursos que ja té classificats més de 90.000 continguts. A més, la plataforma posa a l’abast de tota la comunitat educativa més de 400.000 centres i més de 300 catàlegs de continguts. D’aquesta manera aconsegueix de centralitzar la cerca de tot el que està relacionat amb l’educació en un únic espai per facilitar la tasca dels més de 100.000 docents que ja s’han unit al projecte.

Tiching també ofereix una navegació intuïtiva estructurada en tres grans eixos: Classe, Escola i Món, els tres àmbits en els quals té lloc l’educació. D’aquesta manera, docents, estudiants i famílies disposen d’un espai propi per a la gestió de les classes, d’un altre per estar al corrent de tot el que passa al seu centre educatiu i d’un tercer per compartir interessos.

No sabem com serà l’educació del futur, però creiem que fent el món educatiu més obert i connectat estem oferint a tothom l’oportunitat de millorar-lo.

Tomàs Casals

Fundador de Tiching

Un comentari a “El món educatiu busca el seu espai a internet

  1. Retroenllaç: L’escola al núvol. De la crisi a la revolució | Núvol

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *