Música transformadora

© Stéphane Carteron

© Stéphane Carteron

Un seguit de noves propostes han començat a prendre protagonisme els darrers anys en el món de les arts i de l’educació artística. Són projectes elaborats a partir de l’experiència de les aules, però dotats d’un caràcter més flexible i sensibles a una realitat social que pretenen millorar, i que compten amb el poder de la música com a factor de desenvolupament cultural i humà. Els encapçalen unes figures amb un perfil diferent del tradicional, que combinen la creativitat i l’activisme.

Eva Vila

Música i directora de cinema. Professora de la UPF

Un comentari a “Música transformadora

  1. Hola Eva,
    Molt interessant el teu article sobre el poder transformador de la música en l’educació infantil. Coïncideixo plenament amb el teu plantejament i m’agradaria comentar-te en aquest sentit l’experiència de la nostra escola, Escola de la Concepció, que possiblement coneguis, on els nens i nenes compaginen els seus aprenentatges del cicle de primària amb el desenvolupament d’una forta base musical de llenguatge, ritme, musicalitat, instrument i intepretació en un combo des de 3er fins a 6è format per tot l’alumnat de la classe.
    El projecte, que constitueix l’eix estratègic i vertebrador del projecte escolar des de fa molts anys, ha anat madurant amb el temps, amb una bona colla de promocions graduades en formació musical a part de la reglada currilar estandarditzada, i els resultats en el funcionament del centre són molt espectaculars.
    Dir-te que la cohesió dels grups d’aula és elevadíssima, que l’aprenentatge de l’escolta, el respecte, la corresponsabilitat i complicitat entre alumnes és envejable, i que existeix un nivell de conflictivitat mínim a les aules; a en canvi, hi trobem un alt rendiment escolar global de la majoria de l’alumnat.
    Et convido a presenciar algun dels concerts / audicions oferts per l’escola per les 4 big bands que hi funcionen. És engrescador i admirable veure intepretar i sentir com sonen conjunts orquestrals composats per nens i nenes de 9 anys, o 10, o 11 o els de 12 anys.
    Aquest projecte tira endavant amb un finançament públic sempre precari, pel que any rera any hem de lluitar i que, en l’actual cojuntura, ens volen vendre com un luxe insostenible. No sé si ens en sortirem, però el que està clar és que el poder educatiu i de desenvolupament personal del projecte en l’escola és innegable.
    La llàstima és que aquest projecte sigui un oasis en el panorama educatiu d’aquest país.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *