Vés al contingut

Suport emocional

#covid19

Afrontem una etapa complexa i plena de reptes, també a nivell emocional.

Les conseqüències de la crisi de la covid-19 (de salut, socials, econòmiques…) i les incerteses respecte al futur poden afectar la nostra salut emocional i mental. Molts ciutadans i ciutadanes viuen moments d’angoixa, de por o de soledat.

Davant d’aquesta situació, l’Ajuntament ha posat en marxa un pla de xoc de salut mental per abordar el patiment psicològic derivat de la covid-19.

Consulta en aquesta pàgina els serveis que posem al teu abast si necessites suport emocional o psicològic a causa dels fets que estem vivint.

  • Barcelona posa en marxa l’Estratègia municipal contra la soledat no volguda de la ciutadania, un fenomen que afecta especialment les poblacions de les grans ciutats i que s’ha intensificat amb la pandèmia de la covid-19.

    La ciutat pren així la iniciativa per tractar la que l’OMS ja qualifica com una de les grans epidèmies del segle XXI, la soledat no volguda, el sentiment de no tenir una xarxa de relacions amb prou confiança per poder-hi recórrer en cas necessari.

    Ja abans de la covid-19, un percentatge destacat de barcelonins i barcelonines de totes les edats se sentien sols, unes xifres que apareixen tant en la infància com entre les persones grans o les persones adultes.

    • El 13,2 % dels infants d’entre 10 i 12 anys afirma no estar del tot segur que els familiars es preocupin per ells, i el 26,5 % sent que no té suficients amistats, d’acord amb l’enquesta “Parlen els nens i les nenes: benestar subjectiu de la infància a BCN”.
    • El 6 % dels i les adolescents d’entre 13 i 19 anys afirma que no té cap bona amistat, segons l’enquesta sobre factors de risc a l’escola secundària (FRESC).
    • El 25 % de persones de 65 i més anys han sentit falta de companyia d’acord amb l’enquesta de salut de Barcelona.

    Incidència de la covid-19 en els sentiments de la ciutadania

    Després del confinament, algunes d’aquestes persones han deixat de sentir-se soles i han pogut recuperar les xarxes afectives i socials, però d’altres, en canvi, arrossegaran aquest sentiment durant més temps.

    En aquest sentit, la covid-19 i les seves conseqüències associades esdevenen una causa més de soledat que ve a sumar-se a la resta de fonts identificades i que fan més necessari que mai l’impuls de l’Estratègia municipal contra la soledat en un nou context post-covid-19.

    Segons l’enquesta covid-19 a Barcelona de l’Oficina Municipal de Dades de l’Ajuntament, duta a terme entre el 6 i el 16 d’abril de 2020:

    • el 34 % va passar el confinament en parella,
    • el 29 % va conviure amb quatre persones o més,
    • el 15 % va passar el confinament sol o sola.

    De les persones que el van viure soles: el 40,2 % afirmava que el confinament era molt o bastant dur, mentre que entre les que el van viure acompanyades ho afirmava el 44,9 %.  És a dir, el fet de viure en una llar unipersonal no ha comportat necessàriament un patiment més alt.

    D’altra banda, les dades també confirmen el paper que poden tenir les noves tecnologies en facilitar la connexió entre les persones, ja que el 95 % va afirmar que tenia connexió a internet.

    Instruments per garantir l’eficiència i la rigorositat

    Es constitueix el Consell Assessor Científic contra la Soledat, format per científics i científiques de referència en els seus àmbits i destinat a la reflexió, l’intercanvi de coneixements des de les diferents disciplines i la proposta de mesures i accions que cal impulsar.

    L’estratègia inclourà l’Observatori Municipal de la Soledat, que inclourà una comunitat d’innovació on es plantejaran i es tractaran de resoldre reptes socials relacionats amb la soledat.

    L’estratègia busca sis grans línies de treball:

    • Oferir serveis i recursos.
    • Sensibilitzar sobre soledat.
    • Fer dels barris espais de relació.
    • Repensar la ciutat en clau de lluita contra la soledat.
    • Treballar en xarxa institucional i amb entitats.
    • Repensar els protocols interns de l’Administració.

    En l’actualitat, l’Ajuntament està duent a terme 324 projectes relacionats, directament o indirectament, amb la soledat.

    Web-Observatori i Comunitat d’Innovació

    L’Estratègia municipal contra la soledat inclou també la creació d’un lloc web específic com a eina pròpia de comunicació i difusió, i també com a expressió pública de la màxima rellevància i prioritat que donarà l’Ajuntament de Barcelona a la lluita contra la soledat durant les dècades vinents.

    Més de 150 representants d’entitats i persones a títol individual participaran en l’elaboració de l’estratègia de la soledat amb l’objectiu de poder presentar el document de l’estratègia i els resultats el gener de l’any 2021.

    Més informació [PDF]

    Actualització 17/07/2020

  • L’Ajuntament de Barcelona posa en marxa un pla de xoc en salut mental dotat amb 1,5 milions d’euros extraordinaris per abordar el patiment psicològic derivat de la covid-19.

    Els destinataris prioritaris són els col·lectius que estan patint especialment l’impacte de la crisi: els infants i els adolescents; les persones cuidadores que han assumit una sobrecàrrega important; les persones grans i les persones amb problemes de salut mental.

    També tindrà línies d’acompanyament al dol, de prevenció del suïcidi i programes per protegir la salut mental de la ciutadania durant la crisi, així com per detectar i acompanyar el malestar psicològic.

    La situació actual és complicada per a un volum important de la ciutadania i tot apunta que aquests efectes es perllongaran en el temps. L’enquesta setmanal sobre la incidència de la covid-19 a Barcelona recull que per al 49% de la població el confinament va ser molt o bastant dur, mentre que el 86% admet la seva preocupació davant la situació que ha generat la pandèmia.

    Por, angoixa i soledat són situacions comunes, tot i que també s’ha detectat una sobrecàrrega entre les persones cuidadores, un augment de les situacions de risc i més simptomatologia entre les persones amb trastorns mentals previs.

    Entre els projectes en marxa, figuren:

    • El centre d’activitats en línia Cabàs emocional per afavorir la resiliència i el benestar emocional. És un espai web per a la divulgació de recursos, propostes de formació i iniciatives grupals.
    • Un programa de suport i assessorament en salut mental als i les professionals socials i d’entitats. L’objectiu és millorar la detecció precoç dels problemes de salut mental, sobretot als barris amb més dificultats socials.
    • El nou telèfon gratuït 649 756 713 (de dilluns a divendres, de 9:00 a 17:00 hores, i dissabtes de 9:00 a 13:00 hores) adreçat a la infància i les famílies que s’adreçarà  també a educadors i educadores, professorat o monitors i monitores que plantegin dificultats en el maneig emocional amb infants i adolescents.
    • Suport a les entitats que treballen en l’àmbit de la inserció sociolaboral de les persones amb problemes de salut mental.
    • Telèfon gratuït de prevenció del suïcidi 900 925 555 (operatiu 24 hores al dia durant 365 dies l’any), per atendre específicament les trucades on es presentin ideacions o conductes suïcides, així com aquelles experiències properes. 
    • Punt d’atenció a la prevenció del suïcidi, pensat per atendre la família, les amistats i l’entorn laboral de les persones amb risc de suïcidi. Oferirà visites programades des de les instal·lacions de l’espai Barcelona Cuida (telèfon d’atenció 934 132 121).

    Prevenció suïcidi

    Més informació

    Última actualització 06/08/2020

  • L’Ajuntament de Barcelona, juntament amb la col·laboració de les entitats i institucions de la ciutat, ha creat un nou recurs virtual per ajudar la població a abordar el patiment psicològic derivat de la pandèmia de la covid-19, dins del pla de xoc de salut mental.

    Es tracta del portal web Cabàs emocional, en què s’inclouen recursos i recomanacions de bons hàbits per afrontar les adversitats, tant de manera individual com col·lectiva. També proporciona eines per reconèixer les emocions i entrenar-se en el seu abordatge, així com instruments per ajudar les persones properes que es puguin trobar en una situació de crisi.

    Algunes de les situacions que es podran abordar amb els continguts d’aquest nou web són el dol i la pèrdua de persones estimades, situacions de sobrecàrrega per la cura i/o la convivència continuada amb persones malaltes o dependents, situacions d’aïllament físic prologant, malestar per la pèrdua de llocs de treball i ingressos, els sentiments de pèrdua d’oportunitats, l’angoixa per un futur incert, així com eines per a pares i mares d’infants o adolescents. 

    Aquest projecte també inclou activitats i formacions en línia i recursos digitals que inclouen documents, guies, vídeos o àudios, entre altres.

    A qui s’adreça el Cabàs Emocional

    Aquesta iniciativa s’adreça a tota la població que tingui malestar psíquic com l’angoixa, l’estrès, les dificultats relacionals, els problemes d’insomni o les situacions de tristesa profunda. 
    Tot i que està pensada específicament per a persones que estan afrontant situacions d’especial dificultat derivades de la covid-19, com són algunes dones, les persones grans, els joves i els adolescents. Així com persones actives en xarxes de suport, equips professionals i de voluntariat dels serveis de proximitat.

    Més informació

    Última actualització 12/08/2020

  • Si necessites suport emocional o psicològic a causa dels fets que estem vivint, pots trucar al Telèfon de l’Esperança (servei de 24 hores): 682 900 500

    També estan disponibles els telèfons següents per a col·lectius específics:

    • Professionals de serveis essencials: 935 678 856 (de 9.00 a 22.00 h, de dilluns a diumenge)
    • Professionals autònoms: 900 505 805 (de 6.00 a 24.00 h, de dilluns a diumenge). Clau d’accés: AUTONOMS2020
    • Treballadores de la llar i de la cura: 900 505 805 (de 6.00 a 24.00 h, de dilluns a diumenge). Clau d’accés: DOMICILIO2020

    Suport per a la prevenció del suïcidi

    • Telèfon gratuït de prevenció del suïcidi 900 925 555 (operatiu 24 hores al dia durant 365 dies l’any), per atendre específicament les trucades on es presentin ideacions o conductes suïcides, així com aquelles experiències properes. 
    • Punt d’atenció a la prevenció del suïcidi, pensat per atendre la família, les amistats i l’entorn laboral de les persones amb risc de suïcidi. Oferirà visites programades des de les instal·lacions de l’espai Barcelona Cuida (telèfon d’atenció 934 132 121).

    El telèfon 24 hores ha atès al voltant de 130 trucades en el seu primer mes de funcionament. Aquest servei ha ajudat des de persones amb conductes o intencions suïcides fins a familiars o amics de persones amb risc de suïcidi i de persones mortes per suïcidis. El 62% de trucades han estat fetes per dones.

    Suport específic per a joves i adolescents

    Els serveis municipals que tenen cura de la salut mental i emocional de joves i adolescents i les seves famílies també han activat canals telefònics i telemàtics:

    • Servei per a Adolescents i Famílies (SAIF):

      Format pel servei d’escolta i acompanyament per a joves de 12 a 20 anys “Aquí t’escoltem” i pel Centre per a Famílies amb Adolescents, el SAIF, habilita un nou telèfon de contacte per atendre totes les consultes: 601 641 056.

      Pots enviar-hi un missatge per WhatsApp, de dilluns a divendres, de 10.00 a 14.00 hores i de 16.00 a 19.00 hores, i es posaran en contacte amb tu.  Caldrà que hi indiquis el teu nom, edat, districte de residència i, breument, el motiu de la consulta.

      Si ho prefereixes, també pots trucar-hi o rebre atenció individual i confidencial d’ambdós serveis a través dels seus canals específics habituals.

    • Konsulta’m: a través dels correus electrònics i telèfons d’aquesta llista.

    Última actualització 10/09/2020

  • L’Ajuntament ha publicat dues guies perquè les persones que faran d’educadores i monitores d’activitats de lleure i esportives amb infants, adolescents i joves aquest estiu tinguin eines pràctiques per fer front a les circumstàncies especials arran de la covid-19. Els materials s’han creat tenint en compte que la canalla hi assistirà després de mesos de confinament a casa seva, en alguns casos en situacions molt dures.

    Les guies publicades són les següents:

    Aquesta segona guia es complementa el telèfon gratuït 649 756 713 (de dilluns a divendres, de 9.00 a 17.00 hores, i dissabtes de 9.00 a 13.00 hores), que estarà operatiu durant les vacances per tal que els infants, els adolescents, les famílies, els tutors i tutores legals i/o professionals de l’educació i del lleure hi puguin fer les consultes que creguin oportunes.

    Les guies formen part del pla d’estiu extraordinari que l’Ajuntament està impulsant amb l’objectiu de respondre als impactes sanitaris, socials i econòmics que la crisi de la covid-19 ha provocat en els nens, les nenes i els adolescents, particularment en les barris d’acció prioritària emmarcats en el Pla de barris.

    Més informació

    Última actualització: 17/06/2020
     

  • Anterior
Anar al principi