Vés al contingut

Suport social

#Covid19

Informa’t sobre totes les accions d’ajuda als ciutadans i ciutadanes, amb una atenció especial a les persones més vulnerables, que l’Ajuntament de Barcelona posa a la teva disposició durant l’etapa de represa de la normalitat.

  • Les conseqüències de la crisi provocada per la covid-19 a Barcelona es mesuren en un nombre elevat de persones mortes, molt dolor personal i familiar i una paralització de la vida econòmica que ha deixat sense ingressos moltes persones i que pot acabar suposant la destrucció de milers de llocs de treball i la desaparició de nombroses empreses.

    El Pacte per Barcelona és el resultat d’un procés de treball col·lectiu, entre molts sectors de la ciutat. A partir d’un impuls inicial de tots els grups municipals de l’Ajuntament de Barcelona, ha tingut lloc un procés de diàleg, de consulta i d’escolta mútua i plural.

    El Pacte és una proposta i un compromís col·lectiu per impulsar una sortida en positiu de la crisi, per treballar amb més intensitat i de manera conjunta al voltant de les grans prioritats que, en els pròxims divuit mesos, ens haurien d’ajudar a avançar en la recuperació econòmica i social de Barcelona i, alhora, a continuar amb les transformacions necessàries a favor de la sostenibilitat ambiental.

    El Pacte de Barcelona té deu grans objectius:

    1. Reactivar i enfortir el teixit productiu i comercial de Barcelona com a eix dinamitzador de l’economia i creador d’ocupació.
    2. Apostar per sectors econòmics resilients i innovadors, afavorint la diversificació, gràcies a l’acceleració de la transformació digital i a la capacitat tecnològica de la ciutat.
    3. Impulsar l’acció comunitària reforçant els serveis socials i la seva articulació amb el teixit social i d’entitats, per respondre a la crisi i a les noves vulnerabilitats que s’afegeixen a les desigualtats existents, apostant pel paper de les cures a la nostra societat.
    4. Convertir l’habitatge en una resposta econòmica, social i ambiental a la crisi.
    5. Enfortir el sistema sanitari i biomèdic de la ciutat i contribuir així a millorar la salut de la ciutadania i a consolidar Barcelona com a ciutat avançada, segura i referent sanitari.
    6. Avançar cap a un nou model urbà més basat en la proximitat, donant un nou impuls a la mobilitat sostenible, a la reducció de les emissions i a la renaturalització i refermant el compromís de fer front a l’emergència climàtica.
    7. Apostar per construir un sistema educatiu i una xarxa educadora que garanteixi la igualtat d’oportunitats i constitueixi l’eina bàsica per garantir l’equitat social. Potenciar el capital científic de la ciutat, el seu valor per definir estratègies de futur i consolidar Barcelona com a espai de recerca.
    8. Promoure l’accés a la cultura, enfortint el capital cultural i creatiu de la ciutat com a patrimoni de primer nivell de Barcelona, factor de cohesió i de projecció internacional. Garantir l’accés universal de tota la ciutadania a l’esport, com a eina de salut i de construcció de xarxes associatives.
    9. Reactivar la ciutat com a destinació turística urbana segura, de qualitat i sostenible i com a centre d’intercanvi professional i de retenció i captació de talent.
    10. Consolidar el rol actiu de Barcelona en el context internacional, apostant per les xarxes de ciutats, la cooperació i el multilateralisme.

    En el Pacte per Barcelona participen al voltant de dues-centes organitzacions i entitats —col·legis professionals, empreses, sindicats, universitats, entitats…— que representen el dinamisme de la ciutat i els seus interessos diversos, a més dels tinents i tinentes d’alcaldia i els presidents o presidentes dels grups municipals del consistori.

    El moment excepcional que vivim demana una resposta excepcional, que ha de ser col·lectiva i ha d’atènyer els actors públics i privats, les entitats i associacions i la ciutadania en conjunt. La unitat entorn d’objectius comuns, d’allò sobre el que es construeix el consens bàsic, ha de servir per generar noves energies i recursos i per sumar esforços.

    Per això les organitzacions i entitats que subscriuen aquest Pacte es comprometen a fer el següent:

    • Treballar per contribuir a la consecució dels objectius que s’assenyalen.
    • Dissenyar les mesures que poden ser una contribució concreta als objectius que animen el Pacte, en els seus àmbits d’actuació respectius.
    • Enfortir els vincles de treball en xarxa amb altres actors i cooperar transversalment per ajudar a la recuperació de Barcelona.
    • Celebrar, durant el primer semestre de l’any 2021, una convenció del Pacte, per avaluar l’estat de la ciutat, per retre comptes amb transparència sobre els assoliments i per compartir els avenços que es facin en la direcció i l’esperit d’aquest Pacte.

    Pacte per Barcelona. Un nou impuls per a la ciutat [PDF]

    Última actualització: 21/07/2020

  • L’emergència sanitària que va provocar el coronavirus i la situació de confinament derivada ha pogut produir un augment de casos de violència masclista. Davant d’aquesta situació, i també durant la represa de la normalitat, l’Ajuntament de Barcelona reforça els serveis adreçats a les dones.

    Aquí trobaràs tots els serveis d’atenció amb els quals pots contactar si pateixes o corres el risc de patir violència masclista.

    Serveis d’atenció en funcionament

    • El Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida (SARA) ofereix:
      • Atenció presencial general: de 9.00 a 15.00 h de dilluns a divendres i a la tarda, segons disponibilitat, per a dones que no puguin desplaçar-s’hi als matins (c. Marie Curie, 16).
      • Atenció presencial d’urgència: de 9.00 a 13.00 h, de dilluns a divendres i sense cita prèvia (c. Marie Curie, 16).
      • Atenció telefònica (de 9.00 a 15.00 h, de dilluns a divendres. Telèfons: 932 915 910 / 920).
    • Fora de l’horari d’atenció del SARA, pots adreçar-te al Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB) (Telèfon: 900 703 030). El CUESB ofereix atenció les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any.
    • Els Punts d’Informació i Atenció a les Dones (PIAD - 936 197 311) de Ciutat Vella, l’EixampleSants-Montjuïc, Gràcia, Horta-Guinardó, Sant Martí i Sarrià-Sant Gervasi ofereixen atenció presencial amb visita programada prèviament. La resta de centres continuen actius telemàticament. 
    • El serveis socioeducatius de l’Agència ABITS (abits@bcn.cat) ofereixen atenció presencial amb cita prèvia de dilluns a dijous, de 9 a 13 hores i de 14 a 18 hores (telèfon 900 722 200; c. València, 344). Tots els divendres, amb cita prèvia, es continuen fent lliuraments puntuals presencials d’ajuts. A més, continuen oferint servei telemàticament.
    • La Unitat Municipal contra el Tràfic d’Éssers Humans Humans (UTEH - unitatTEH@bcn.cat) ofereix atenció presencial amb cita prèvia els dimarts i dijous de 9 a 14 hores (passeig de Sant Joan, 75) i acompanyaments fora del servei quan sigui necessari. A més, continua oferint servei telemàticament.
    • Així mateix, recordem el telèfon d’urgències gratuït contra la violència masclista (365 dies / 24 hores)  900 900 120 i el Whatsapp 671 778 540.

    Allotjament d’urgència

    Es garanteixen les places d’allotjament d’urgència per a dones que pateixin violència masclista mitjançant la continuïtat dels dispositius habituals de cases, pisos d’acollida i pensions, i la possibilitat de recórrer a altres dispositius en cas necessari.

    Consells pràctics de prevenció i detecció

    Si pateixes violència masclista o si pots col·laborar per ajudar les persones que estan en aquesta situació, aquí trobaràs consells per autoprotegir-te o per detectar possibles situacions de violència emergents i donar-hi suport, sense revictimitzar ni posar en risc les dones.

    Consulta i descarrega els materials de prevenció i protecció en tots els idiomes disponibles en aquest repositori (català, castellà, anglès, francès, xinès, urdú, àrab, bengalí i tagal)

    Servei d’atenció telefònica als homes

    El Servei d’Atenció a Homes (SAH) (c. Garcilaso, núm. 23-27) torna a oferir atenció presencial. L’horari, fins al 30 de juliol, és de dilluns a dijous de 9.00 a 14.00 hores i de 15.00 a 20.00 hores, i els divendres de 9.00 a 15.00 hores.

    També pots contactar amb el SAH a través del telèfon 933 491 610 i del correu electrònic sah@bcn.cat.

    El SAH s’adreça a tots els homes que desitgen canviar i millorar les seves relacions personals amb la finalitat d’evitar l’ús de qualsevol tipus de violència.

    Última actualització 23/06/2020

  • El Plenari del Consell Municipal ha aprovat, divendres, 24 de juliol, una modificació pressupostària que aquest any permetrà disposar d’un fons covid de 90 milions d’euros per donar resposta a l’emergència sanitària, social i econòmica.

    D’aquest fons de 90 milions d’euros, 35 milions es destinaran a fer front a les necessitats socials.

    Més informació

    Última actualització: 27/07/2020

  • Les accions del Pla de Barris s’han adaptat per fer front a la crisi generada per la covid-19 i així donar resposta als problemes socioeconòmics, educatius, de capacitació digital o relacionats amb les cures en l’àmbit familiar que han sorgit o s’han agreujat arran de la pandèmia.

    Xarxa wifi i formació en TIC

    La bretxa digital era una evidència abans de la crisi sanitària, però la necessitat de confinament i d’evitar la presencialitat l’ha convertida en una barrera educativa i social per als col·lectius amb menys formació en tecnologies de la informació o que no disposen de connexió a internet.

    Per reduir aquesta bretxa, es planteja equipar i millorar la cobertura i la xarxa wifi d’alta velocitat i ús lliure en tots els equipaments municipals dels barris on es desplega el Pla.  

    A hores d’ara s’està fent un projecte pilot a la Zona Nord de Nou Barris. Aquesta acció anirà acompanyada d’un projecte de formació per tal que les persones participants puguin tramitar i gestionar telemàticament els tràmits administratius i ordinaris de manera autònoma.

    També s’habilitaran espais per a la capacitació digital que disposaran d’ordinadors amb connexió a internet i formadors i formadores en TIC.

    Cistelles d’aliments saludables i acompanyament comunitari

    Una de les conseqüències de la precarietat i la falta de recursos econòmics és l’empitjorament de la salut de les persones que la pateixen.

    Al juliol es va posar en marxa una prova pilot als barris de la Zona Nord, les Roquetes i la Trinitat Nova per fomentar els hàbits saludables i potenciar la participació en les xarxes comunitàries a través de l’alimentació.

    El projecte es desenvolupa a través de grups que es troben setmanalment. Cada setmana es lliura una cistella amb producte fresc, ecològic i de proximitat, a partir de la qual es treballen aspectes relacionats amb l’alimentació i els hàbits saludables.

    Les entitats dels diferents barris participen en aquest projecte per tal d’acompanyar els seus veïns i veïnes i vincular-los amb altres persones i projectes.

    Casals d’estiu gratuïts i activitats culturals i de lleure

    El Pla destina dos milions d’euros per reforçar l’oferta cultural i de lleure assequible o gratuïta als barris d’atenció social prioritària del Pla de Barris durant aquest estiu, amb propostes adreçades especialment als infants, els adolescents i els joves.

    Així, el Pla ha ofert 1.790 places gratuïtes per a casals d’estiu, que es faran també durant el mes d’agost.

    Per als adolescents i joves, s’estan organitzant activitats esportives, culturals i de lleure a l’espai públic, adaptades a les noves mesures de seguretat sanitària establertes per la Generalitat el 17 de juliol.

    De la mateixa manera, està prevista l’obertura de vuit biblioteques a l’agost, que oferiran una programació cultural a prop de casa i un espai confortable climàticament per combatre la calor de l’estiu.

    A partir del setembre, el Pla de Barris oferirà acompanyament social i emocional a les persones afectades per la crisi i una formació en economia personal i familiar per aconseguir una vida digna i autònoma amb els recursos disponibles.

    Pla de Barris

    Última actualització: 11/08/2020

  • L’Ajuntament de Barcelona ha destinat 1 milió d’euros extraordinaris per reforçar, conjuntament amb les entitats socials que treballen a la ciutat, diferents projectes d’alimentació per a persones vulnerables.

    Així, un conveni amb la Creu Roja i Càritas per valor de 0,5 milions d’euros ha permès ampliar les 29.000 targetes bancàries distribuïdes pels Serveis Socials municipals a com a mínim 2.000 persones vulnerables més ateses per les dues entitats.

    També s’han atorgat ajuts extraordinaris per un valor aproximat de 600.000 euros a 57 petites entitats socials de barri i xarxes de suport veïnal que han mantingut dispositius extraordinaris d’alimentació amb motiu de la crisi per la covid-19.

    Paral·lelament, l’Ajuntament està treballant amb el Banc dels Aliments, Mercabarna i la Unió de Pagesos per multiplicar el nombre de cuines amb capacitat de distribuir àpats a tots els districtes de la ciutat, a partir de la mobilització d’excedents o donacions de menjar.

    A més, s'ha distribuït 20.000 guies sobre alimentació saludable i econòmica per a famílies amb infants que recullen consells, propostes de menús i llistes de productes per preparar àpats saludables amb un pressupost reduït. La guia, que també es pot consultar a internet, s’ha fet amb la col·laboració de la Fundació Blanquerna, de la Universitat Ramon Llull.

    Alimentació saludable i econòmica per a les famílies amb infants (PDF)

    Més informació

    Última actualització 27/07/2020

  • Gràcies a l’acord entre l’Ajuntament de Barcelona i Càritas, el centre obert Torre Baró ja ha reiniciat l’activitat presencial i durant els mesos de juliol i agost organitzarà activitats de casals d’estiu per als infants i adolescents d’entre 5 i 13 anys que viuen als barris de Vallbona, Ciutat Meridiana i Torre Baró. Les activitats es faran en grups d’un màxim de deu infants, seguint sempre la normativa de protecció sanitària.

    El centre, creat fa trenta anys, atén infants i adolescents en situació de pobresa i exclusió social amb l’objectiu de millorar les seves oportunitats i condicions de vida.  L’espai els ofereix reforç escolar, tallers, treballs manuals, classes d’informàtica i activitats lúdiques adreçades al creixement i desenvolupament integral de l’infant.

    La reobertura del centre obert Torre Baró té lloc en el marc de la crisi econòmica generada per la covid-19, moment en el qual l’acció comunitària que desenvolupen aquest tipus de projectes té un paper fonamental en l’acompanyament als infants i les famílies.

    Més informació

    Última actualització: 29/06/2020

  • El juny, van entrar en funcionament els casals comunitaris, vint equipaments de proximitat que l’Ajuntament ha adequat per a la lluita veïnal contra la crisi.

    Es tracta de casals de barri i d’altres equipaments de proximitat que funcionaran com a centres de referència a disposició de les entitats i xarxes comunitàries, amb suport organitzatiu i econòmic i relació directa amb els serveis socials municipals. L’objectiu és enfortir el teixit social i les xarxes veïnals més enllà de la pandèmia.

    La inversió per a l’adequació dels vint equipaments és de 365.000 euros.



    Els casals comunitaris permetran establir equips de treball permanents entre els equipaments i el personal dels serveis socials municipals oberts a les entitats veïnals, per facilitar la detecció i atenció compartida i col·lectiva de les necessitats dels veïns i veïnes vulnerables.

    Als casals comunitaris, les entitats disposaran de:



    • Equips de protecció individual
    • Productes d’higiene i desinfectants
    • Punts de connexió a internet amb terminal per fer videoconferències
    • Telefonia mòbil
    • Terminal d’impremta per a cartellera i retolació i suport en disseny i producción
    • Sales netes i desinfectades per fer reunions presencials
    • Espai per a l’atenció de persones
    • Emmagatzematge
    • Servei de transport de materials


    Aquests equipaments també es podran organitzar com a espais de referència d’assessoria col·lectiva per a la realització de projectes comunitaris. Cada equipament podrà construir un projecte adaptat a les necessitats del seu barri.

    Els vint casals comunitaris són els següents:

    Ciutat Vella

    • Casal de barri del Raval
    • Equipament pendent de determinar

     L’Eixample

    • Casal de barri Espai 210
    • Espai Calàbria 66

    Sants-Montjuïc

    • Casal de barri La Vinya
    • La Lleialtat Santsenca

    Les Corts

    • Centre Cívic de les Corts

    Sarrià-Sant Gervasi

    • Casal de barri Can Rectoret
    • Centre Cívic Casa Orlandai


    Gràcia

    • Casal de barri del Coll

    Horta-Guinardó

    • Casal de barri Mas Guinardó
    • Centre Cívic Carmel

    Nou Barris

    • Casal de barri Ton i Guida
    • Casal de barri Torre Baró
    • Centre Cívic Can Basté

    Sant Andreu

    • Casal de barri Torre de la Sagrera
    • Centre Cívic Trinitat Vella

    Sant Martí

    • Casal de barri de Besòs
    • Casal de barri Verneda
    • Casal de barri Antoni Miró Peris

    En una segona fase, es preveu ampliar la xarxa de casals fins a un total de trenta equipaments a tota la ciutat.

    Més informació

    Última actualització 23/06/2020

  • L'Ajuntament de Barcelona, en el marc de les mesures excepcionals per fer front a la covid-19, ha posat en marxa un procediment específic per acceptar les donacions de diners destinades al finançament dels programes d'assistència social, sanitaris i de promoció econòmica, així com aquells altres que es considerin adients, que es duguin a terme per l'Ajuntament, amb la finalitat de pal·liar els efectes de la pandèmia.​

    Com hi puc col·laborar?

    El procediment és molt senzill. Per fer una donació amb targeta de crèdit o dèbit només cal que segueixis els passos que s’indiquen en l’enllaç següent:

    Fes una donació

    També pots utilitzar l’aplicació Bizum per fer la donació, adreçant l’enviament al número 00148.

    Puc sol·licitar un certificat de la meva donació?

    El certificat de la donació feta, que permet acollir-se als beneficis fiscals establerts a la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives i dels incentius fiscals al mecenatge, es pot obtenir de les maneres següents:

    • Si la donació s’ha efectuat mitjançant l’enllaç directe, en les properes setmanes i sense necessitat que fer cap altra gestió ni tramitar cap sol·licitud, s’enviarà el certificat acreditatiu de la donació.
    • Si la donació s’ha efectuat mitjançant l’aplicació Bizum, la sol·licitud s’ha de fer des de la mateixa aplicació Bizum, on consta el correu electrònic municipal al qual s’adreçaran totes les sol·licituds. En les setmanes vinents, s’enviarà el certificat acreditatiu de la donació.

    En ambdós casos, la persona titular de la donació farà constar, en la sol·licitud de certificat, que dona el seu consentiment perquè l’Ajuntament de Barcelona tracti les seves dades amb la finalitat de comprovar que són correctes i d’enviar el certificat a l’adreça electrònica designada.

    Per resoldre qualsevol dubte, cal adreçar-se a tresoreria@bcn.cat.

    Consulta el decret

    Per tal de donar compte de les donacions i de la seva aplicació, l'Ajuntament elaborarà una memòria que estarà disponible al web ajuntament.barcelona.cat.

    Agraïm la solidaritat de totes les entitats, empreses i particulars que han fet donacions de tota mena amb motiu de la crisi sanitària provocada per la Covid-19.Aquí pots consultar-ne la llista.

    Última actualització 30/07/2020

  • El Servei de Teleassistència Municipal atén prop de 88.095 persones usuàries, la major part, persones grans i dependents. Es tracta d'un servei permanent d’atenció domiciliària les 24 hores del dia, cada dia de l’any, que permet a les persones usuàries estar connectades amb un centre d’atenció en el qual es gestionen els serveis necessaris per atendre situacions d’urgència.

    Aquest servei ha demostrat ser de gran ajuda durant la pandèmia, perquè ha proporcionat informació, ha donat suport emocional i ha facilitat l’accés als serveis sanitaris a les persones majors de 75 anys, un dels col·lectius més vulnerables davant la covid-19.

    Per apropar el Servei de Teleassistència a les 20.000 persones grans que viuen soles a Barcelona i que encara no l’han sol·licitat, l’Ajuntament ha pactat amb el Departament de Salut de la Generalitat que la sol·licitud es pugui tramitar telemàticament a través del Portal de Tràmits de l’Ajuntament.

    A més, fins al 30 de setembre no serà necessari disposar d’un informe mèdic o d’infermeria, cosa que era obligatòria fins al moment. Per tal que la ciutadania conegui aquests canvis, s’ha iniciat una campanya telefònica específica.

    Projecte Radars

    El projecte comunitari Radars, per la seva banda, continua atenent les 1.600 persones usuàries del programa a través de trucades telefòniques. Prop de 200 voluntaris i voluntàries truquen cada setmana a les persones grans per acompanyar-les i per vincular-les també a la xarxa veïnal. A més, el projecte segueix treballant en xarxa amb els comerços, les farmàcies i les entitats del barri per lluitar contra la solitud de les persones grans de la ciutat.

    Servei de Teleassistència Municipal

    Projecte comunitari Radars

    Última actualització: 05/08/2020

  • Els programes municipals d’àpats (Àpats a domicili, Àpats en companyia, els menjadors socials i els equipaments habilitats per atendre persones sense llar) es van reforçar durant l’estat d’alarma per garantir una alimentació equilibrada i saludable a les persones vulnerables que per diferents motius poden tenir algun dèficit d’alimentació. 

    Ara, un cop acabada la fase d’emergència, s’han tancat els dispositius extraordinaris d’alimentació habilitats durant la crisi. A partir d’ara, els ajuts per a l’alimentació es facilitaran a través dels serveis socials municipals.

    Des de l’inici de la crisi, el número d’àpats distribuïts a persones en situació de vulnerabilitat es va arribar a incrementar en un 192%. Després de l’estat d’alarma, el número d’àpats s’ha estabilitzat en un 88% més que abans de la pandèmia.

    A més a més, entre els mesos de març i juliol, els serveis socials municipals han atès 44.463 persones i han atorgat un total de 18.760 ajudes d’emergència per un valor de més de 8,01 milions d’euros. La major part d’aquests ajuts han sufragat despeses d’alimentació i d’habitatge.

    Més informació

    Última actualització 27/07/2020

  • Les famílies amb infants i joves des de P3 i fins a quart d’ESO poden sol·licitar els ajuts de menjador per al curs 2020-2021, entre el 7 i el 20 de setembre.

    Per al curs 2020-2021 s’incrementa l’import de l’ajut de menjador ordinari fins al 70% de l’import diari màxim de la beca, i l’increment de l’ajut extraordinari és del 100%, un total de 6,33 euros per dia. Tot l’alumnat del Pla contra la segregació és beneficiari de l’ajut extraordinari.

    A més, també s’incrementa el llindar de renda per poder rebre l’ajut de menjador, de manera que més famílies podran ser-ne beneficiàries.

    La sol·licitud es pot tramitar a través del web del Consorci d’Educació de Barcelona, com a mesura de prevenció per la covid-19. Per guiar les famílies en el procés de fer les sol·licituds, s’han habilitat els telèfons 667 386 863 i 638 684 531. També es pot demanar cita prèvia a les oficines del Consorci d’Educació.

    D’altra banda, el 29 de juliol, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i quinze alcaldesses i alcaldes metropolitans van enviar una carta a la Generalitat de Catalunya per demanar que rectifiqui la decisió de tancar les targetes moneder vinculades a les beques menjador durant les vacances escolars.

    Ajuts de menjador. Convocatòria 2020-2021

    Última actualització: 29/07/2020

  • Es mantenen els serveis d’atenció en situacions d’emergència habitacional per garantir la resposta a les situacions urgents que es puguin produir de manera sobrevinguda, així com la protecció de les persones en situació de vulnerabilitat.

    Així, es mantenen actius el Servei d’Intervenció en la Pèrdua d’Habitatge i Ocupació; el Servei de Prevenció, Intervenció i Mediació en Habitatges Públics, i les reparacions urgents d’habitatges del parc públic.

    A més, l’Ajuntament de Barcelona ha ampliat a l’agost i al setembre la moratòria per no cobrar les quotes de lloguer dels habitatges i dels locals comercials del parc públic ni les hipoteques dels habitatges de promoció pública, com ha fet durant els mesos d’abril, maig, juny i juliol.

    A partir de l’octubre, el pagament dels imports que han estat suspesos s’abonarà prorratejat al llarg de 54 mesos.

    L’Ajuntament també manté les ajudes per a les famílies que viuen en pisos de la Borsa de Lloguer de Barcelona. Els llogaters d’aquest programa que pateixin una reducció dels seus ingressos arran de la crisi del coronavirus, ho hauran de comunicar a l’Institut Municipal de l’Habitatge de Barcelona (IMHAB), que activarà ajudes perquè puguin pagar els seus lloguers.

    Així mateix, l’Ajuntament et pot informar sobre la tramitació dels ajuts activats pel Govern de l’Estat per al pagament de lloguers i crèdits hipotecaris o no hipotecaris.

    “Habitatge et truca”

    “Habitatge et truca” és un nou servei d’atenció personalitzada que informa i assessora telefònicament sobre totes les opcions disponibles per fer la tramitació relacionada amb emergències d’habitatge, ajuts al lloguer, borsa de lloguer, cèdules, rehabilitació o consultes legals sense necessitat de desplaçar-se a una oficina d’atenció presencial.

    En cas que només sigui possible fer la tramitació de manera presencial, el servei facilita cita prèvia perquè t’atenguin a les dependències de les oficines de l’habitatge de Barcelona que hi ha obertes actualment.

    Habitatge

    Preguntes freqüents

    Servei d’atenció personalitzada “Habitatge et truca”

    Última actualització 30/07/2020

  • L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha proposat al president del Govern de l’Estat, Pedro Sánchez, un pacte d’Estat pel dret a l’habitatge.

    En una carta enviada al president del Govern, Colau li demana que lideri una estratègia que permeti alinear totes les administracions públiques i coordinar-les amb l’objectiu d’avançar cap a un nou model de polítiques d’habitatge, orientades a la protecció i la garantia d’aquest dret fonamental.

    Així mateix, l’alcaldessa també ha demanat una modificació de la Llei d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera que permeti als ajuntaments disposar del superàvit que tenen acumulat per destinar-lo a pal·liar els efectes de la crisi de la covid-19.

    La carta de l’alcaldessa s’acompanya d’un document de treball amb propostes per a aquesta nova estratègia, inspirades en l’experiència municipal:

    • Allargar la suspensió dels desnonaments sis mesos més, que se sumarien als altres sis previstos inicialment, i prorrogar els contractes de lloguer sis mesos més.
    • Afavorir la construcció d’habitatge assequible amb una reducció de l’IVA en les promocions d’habitatge protegit.
    • Afavorir que les administracions puguin comprar habitatge per sota dels preus de mercat.
    • Condicionar les compres d’habitatges de grans tenidors amb l’obligació de destinar una part d’aquests habitatges a lloguer assequible.

    Carta de l’Alcaldessa de Barcelona

    Última actualització 21/05/2020

  • Es mantenen de manera telemàtica els serveis dels Punts d’Assessorament Energètic (PAE), per tal de garantir els drets energètics de la ciutadania durant el procés de desconfinament..

    Pots rebre atenció i assessorament sobre temes relacionats amb els subministraments energètics:

    • Per telèfon: al 93 000 80 54 (de dilluns a divendres, de 9.00h a 14.00 hores)
    • Per correu electrònic a les següents adreces:
      • Ciutat Vella: paecv@bcn.cat
      • Eixample: paeeix@bcn.cat
      • Sants-Montjuïc: paestm@bcn.cat
      • Les Corts: paelc@bcn.cat
      • Sarrià-Sant Gervasi: paessg@bcn.cat
      • Gràcia: paegr@bcn.cat
      • Horta-Guinardó: paehg@bcn.cat
      • Nou Barris: paenb@bcn.cat
      • Sant Andreu: paesa@bcn.cat
      • Sant Martí: paesm@bcn.cat

    En cas de talls en el subministrament d’aigua, llum o gas, o si vols informar-te sobre les mesures a les quals et pots acollir per rebaixar les factures, també pots contactar amb els serveis dels PAE a través del canal d’Atenció en línia de l’Ajuntament (per tramitar la sol·licitud has d’omplir un formulari i adjuntar la documentació justificativa):

    Drets energètics

    Última actualització 20/05/2020

  • El Servei d’Ajuda a Domicili (SAD), que atén 24.000 persones usuàries, segueix operatiu i ofereix una atenció especial a les 3.000 persones usuàries que no disposen de xarxa familiar i que tenen en aquest servei l’única atenció de cura que reben.

    Les treballadores del SAD atenen aquestes persones seguint les instruccions de protecció establertes per les autoritats sanitàries.

    També s’han creat quatre equips específics per a l’atenció de casos positius per covid-19, que a hores d’ara ajuden una seixantena de persones usuàries en aquesta situació.

    Servei d’Ajuda a Domicili (SAD)

    Última actualització 19/05/2020

  • El Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB) (c/ Llacuna, 25. Tel.: 900 703 030) funciona ininterrompudament les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any. El CUESB  ofereix un servei d’atenció psicosocial permanent i atén qualsevol situació d’urgència i d’emergència social a la ciutat.

    Més informació

    Última actualització 03/07/2020

  • A tots els barris de la ciutat s’han creat xarxes de suport comunitàries que porten els aliments a casa a les persones que ho necessiten. Informa-te’n i participa-hi!

    Xarxes de suport comunitari per a cada barri

    Els eixos comercials, les associacions de comerciants, els mercats municipals i els gremis de la ciutat també mostren la seva cara més solidària impulsant iniciatives de suport arran de la irrupció de la covid-19. Des de repartir els aliments de manera gratuïta a les persones més grans de 65 anys del barri fins a campanyes específiques per facilitar a la ciutadania el contacte de les botigues de primera necessitat que ofereixen servei a domicili. Col·labora-hi!

    Accions solidàries del teixit comercial

  • L’aplicació VinclesBCN té com a objectiu reforçar les relacions socials de les persones més grans de 65 anys que se senten soles. Aquesta aplicació, que ha incorporat un canal de salut per informar sobre la covid-19, permet a l’usuari/ària comunicar-se i interactuar mitjançant videotrucades i missatges de vídeo o veu, tant amb la seva família i amics com amb les persones grans que formen part del grup d’usuaris i usuàries.

    VinclesBCN una eina molt valuosa per mantenir el contacte amb les persones més vulnerables i ajudar-les emocionalment, saber com es troben i si necessiten alguna cosa.

    Els familiars i amics de la persona usuària poden descarregar l’aplicació VinclesBCN al seu telèfon intel·ligent, disponible per a Android i iOS.

    VinclesBCN

    Última actualització: 19/06/2020

  • Acolliment de les persones sensellar

    L’Ajuntament de Barcelona destina una despesa extraordinària de 9 milions d’euros per garantir l’atenció de les persones sense llar arran de la crisi sanitària generada per la covid-19.

    La inversió servirà per sufragar els set dispositius d’allotjament que s’han posat en marxa a la ciutat durant el període de confinament i les places d’un hotel específic que, en total i gràcies a la col·laboració d’entitats socials i institucions, sumen més de 750 places addicionals.

    Tres dels equipaments extraordinaris, que són pioners a l’Estat, seguiran funcionant com a mínim fins al 31 de desembre:

    • L’equipament exclusivament per a dones que gestiona Progess.
    • L’equipament per a joves en situació de carrer que gestiona Superacció.
    • L’equipament per a persones amb addicions cedit per la Fundació Pere Tarrés i que gestiona l’Associació Benestar i Desenvolupament (ABD).

    El manteniment d’aquests dispositius augmentarà la capacitat d’acolliment i atenció social especialitzada de la ciutat de Barcelona en prop de 160 places.

    A més, els dos pavellons cedits per Fira de Barcelona i amb capacitat per acollir fins a 450 persones seguiran operatius previsiblement fins el 30 de setembre en règim d’acolliment nocturn (amb servei de sopar, esmorzar, higiene, bugaderia i rober), gràcies a Creu Roja i la Fundació Salut i Comunitat.

    El dispositiu extraordinari de Pere Calafell tancarà momentàniament el proper 30 de juny per poder fer-hi obres de reforma durant l’estiu.

    El dispositiu de Sant Joan de Déu Serveis Socials i l’Hotel Salut que gestiona Sant Pere Claver – Fundació Serveis Socials, dissenyats per facilitar l’aïllament de persones amb simptomatologia de covid-19 o que han tingut contacte amb persones positives, seguiran funcionant fins que la situació sanitària ho requereixi.

    Alimentació

    Els equipaments següents proporcionen àpats o pícnics a les persones que ho necessitin:

    • Menjador Social Paral·lel (Sants-Montjuïc). 
    • Servei d’Atenció a Immigrants, Emigrants i Refugiats (SAIER) (Sants-Montjuïc). 
    • Parròquia de Santa Anna (Ciutat Vella).
    • Parròquia de Sant Cebrià (Horta-Guinardó). 
    • Menjador Tànger (Sant Martí)
    • Casal de Barri La Llacuna (Sant Martí)
    • Menjador Social Navas (Sant Andreu)
    • La Terrasseta (Gràcia)
    • Menjador Les Corts (les Corts)

    On es pot anar si es necessita allotjament?

    • En cas de pèrdua recent o imminent de l’habitatge:
      • Centres de serveis socials.
      • Centre d’Urgències i Emergències Socials (CUESB). C. Llacuna, 25. De dilluns a diumenge: les 24 hores. Telèfon: 900 703 030
    • En cas de trobar-se en situació de sensellarisme:
      • Professionals socials dels equips que fan atenció al carrer.
      •  Oficines del Serveis d’Intervenció Social a l’espai públic (SIS). Pg. Pujades, 29. De dilluns a divendres, de 9.00 a 14.00 hores. Telèfon: 934 864 991.
      • Servei d’Atenció a Immigrants, Emigrants i Refugiats (SAIER). C. Font Honrada, 10. De dilluns a divendres: de 9.00 a 15.00 hores. Telèfon: 932 563 800.
      • Centre d’Urgències i Emergències Socials (CUESB)

    Nota de premsa

    Última actualització 30/06/2020

  • El col·lectiu de treballadores de la llar pateix de manera estructural una gran vulneració de drets i un alt grau de precarietat. Tot i que la seva feina és essencial, en l’actual situació es poden trobar encara més desprotegides.

    L’espai Barcelona Cuida disposa d’un servei d’atenció telefònica i per correu electrònic per informar i assessorar les treballadores de la llar i de les cures i les famílies cuidadores en el marc de la crisi sanitària ocasionada per la covid-19.

    Per a les treballadores de la llar i de les cures:

    • Per atendre consultes i resoldre dubtes sanitaris de protecció davant la covid-19: telèfon 934 132 555 (de dilluns a divendres de 8.00 a 15.00 h). 
    • Per a suport emocional i atenció psicològica quan se senti angoixa, nervis, es tinguin dificultats per dormir, etc.:  telèfon gratuït 900 505 805 (de dilluns a diumenge de 6.00 a 24.00 h). La clau d’accés és “DOMICILIO 2020”.​
    • Assessorament  jurídic: (Drets Laborals, Barcelona Activa):   932 346 120 / 21 / 22 (de dilluns a divendres).

    Per a famílies cuidadores que tenen persones contractades:

    Per assessorar-se sobre què es pot oferir en matèria laboral a les persones contractades per fer les tasques de la llar o tenir cura de persones a casa, es pot trucar al telèfon 934 433 040 (de dilluns a divendres, de 10.00 a 13.00 hores, i dimecres, de 16.00 a 19.00 hores) o contactar per mitjà de l’adreça electrònica anemperfeina@pangea.org

    Durant el mes d’agost, el servei romandrà tancat i només s’atendran consultes de caràcter urgent.

    Més informació

    Per a la ciutadania en general:

    Barcelona Cuida atén telemàticament de dilluns a divendres de 8.00 a 14.00 h i de 15.00 a 19.00 h, per telèfon al 934 132 121 i per correu electrònic a barcelona.cuida@bcn.cat.

    També s’han publicat quatre vídeos amb instruccions clares sobre com adoptar les mesures generals de protecció establertes per les autoritats sanitàries davant la covid-19.

    Preguntes freqüents sobre el subsidi extraordinari per a persones treballadores de la llar

    Barcelona Cuida

    Última actualització 23/07/2020

  • Els cementiris de Barcelona estan oberts en l’horari habitual.

    Des del 29 de juliol, es limita a un terç l’assistència a enterraments, incineracions i cerimònies de comiat.

    Els serveis funeraris es reforcen amb els recursos següents:

    • Més espai de dipòsit per a les persones difuntes a les seves instal·lacions.
    • Més vehicles per traslladar les persones difuntes des d’hospitals, domicilis, residències o altres espais sanitaris.
    • Personal d’atenció telefònica als familiars per poder atendre’ls correctament i agilitzar els tràmits necessaris per iniciar el procés.

    D’altra banda, Cementiris de Barcelona ha avançat l’ampliació del recinte islàmic situat al cementiri de Collserola. L’ampliació permetrà disposar de 72 places més a terra, distribuïdes en 24 tombes, a més de dos blocs de nínxols, amb un total de 96 sepultures.

    Preguntes freqüents sobre els serveis funeraris, cementiris i cremació

    • Si les famílies no tenen nínxol però en volen un, se’ls el podrà facilitar en aquests moments?

      Sí. Hi ha disponibilitat de sepultures a diferents recintes de la ciutat de Barcelona, especialment a Montjuïc i a Collserola.

    • El preu del servei bàsic canvia ara que es poden tornar a fer vetlles?

      El cost del sepeli serà en funció de les necessitats de la persona usuària i del que triï.

    • Tenen cobert el servei les persones que disposen d’una assegurança de decessos?

      Sí, si la persona difunta disposa d’una assegurança de decés pot triar lliurament els serveis i productes que vol contractar. Té dret a no esgotar tot el capital assegurat i demanar el retorn del capital sobrant.

    • Què passa si el difunt no té familiars ni ningú en reclama les restes?

      Es tramitarà com un servei gratuït. Aquest servei inclou les prestacions bàsiques (i no inclou vetlla o cerimònia), és a dir: recollida i transport, preparació del difunt, fèretre, tràmits necessaris i enterrament o cremació.

    • Com queden els casos de beneficència? Continuarà en vigor, el servei?

      S’hi han introduït canvis per tal que tot sigui molt més àgil. El treballador social de l’hospital on es trobi el difunt estendrà un document que certificarà que el difunt no disposa d’ingressos i que s’ha de fer el servei de manera gratuïta.

    • És obligatori incinerar les persones que han mort per covid-19?

      No, no és obligatori. Es poden enterrar a la sepultura familiar, en una de lloguer per 5 anys o en una de nova concessió. La prestació bàsica ha de permetre optar entre enterrament o incineració.

    • Puc anar a l’enterrament del meu familiar?

      Sí.

      Recorda que has de mantenir la distància de seguretat d’1’5 metres amb d’altres persones i utilitzar mascareta quan no sigui possible mantenir-la.

      També es demana que respectin l’espai de seguretat davant de la sepultura.

    • Puc anar a la cremació del meu familiar?

      Sí.

      Recorda que has de mantenir la distància de seguretat d’1’5 metres amb d’altres persones i utilitzar mascareta quan no sigui possible mantenir-la.

    • Quan podré recollir les cendres del meu familiar?

      L’endemà de la incineració. El personal del Centre de Cremació de Montjuïc us indicarà dia i hora.

    • En cas que no vulgui que em portin les cendres a casa, les podran guardar en custòdia al Crematori de Montjuïc?

      Sí, sense cost addicional, durant un mes. Passat un mes es pot contractar el servei de custòdia.

    • Podré fer algun comiat quan s'acabi el desconfinament?

      Cementiris de Barcelona habilita espais dins dels recintes per poder fer un comiat quan la situació es normalitzi. A través de l’Oficina d’Afers Religiosos també s’ofereix la possibilitat de facilitar el contacte de la comunitat o tradició religiosa de referència per tal de garantir atenció espiritual, en cas que es consideri necessari, mitjançant el correu electrònic oar@bcn.cat.

    Última actualització 30/07/2020

  • Continua actiu el Programa municipal de suport a les quarantenes amb l’objectiu de garantir el bon aïllament de les persones afectades per la covid-19, o que han estat en contacte estret amb un cas positiu, i que tenen dificultats per complir les recomanacions sanitàries a causa de la seva situació habitacional o socioeconòmica.

    Els serveis a domicili que es mantenen per a persones que es troben en aïllament sanitari són els següents: les neteges o desinfeccions domiciliàries; el lliurament de mascaretes, guants i altres equips de protecció; els serveis de cura d’animals domèstics, i el lliurament d’àpats cuinats a domicili, cistelles d’aliments i productes de neteja i d’higiene personal.

    D’altra banda, el programa “Cistelles contra la covid” ha repartit durant els mesos de confinament més de 20.000 lots de menjar entre persones de més de 70 anys, persones amb malalties cròniques i persones confinades i afectades per la covid-19.

    Les prescripcions del Programa municipal de suport a les quarantenes es fan des de l’Atenció Primària del Departament de Salut de la Generalitat, que detecta les dificultats en el seguiment de les persones en aïllament domiciliari, i compta amb el suport d’una oficina tècnica municipal.

    Per allotjar persones amb indicació sanitària d’aïllament, el programa també disposa de l’Hotel Social Salut, amb vuitanta habitacions (que funciona amb la col·laboració de Sant Pere Claver - Fundació Serveis Socials) i ha utilitzat apartaments turístics en desús, cedits de manera gratuïta fins a finals de juny.

    A més, s’ha reactivat el programa comunitari de reforç dels missatges sanitaris per a la ciutadania a l’espai públic. Està integrat per 53 agents cívics i mediadors que faciliten informació sanitària i preventiva a les zones on calgui.

    El programa de suport a les quarantenes es duu a terme amb la col·laboració d’Open Arms, la Creu Roja, el Banc dels Aliments, World Central Kitchen, Sagardi, Food for Good i la Fundació Hope & Help.

    Última actualització: 27/07/2020

  • Per rebre atenció al el Servei d’Atenció a Immigrants, Emigrants i Refugiats (SAIER), cal concertar-hi cita prèvia.

    Les persones amb cita prèvia rebran atenció per telèfon per garantir les mesures de seguretat i higiene davant la covid-19. En cas que es consideri necessari, se citarà la persona presencialment.

    Les persones que es trobin en situacions d’urgència social o jurídica o en altres situacions de vulnerabilitat podran anar directament a la seu del SAIER al carrer de Tarragona, 141, de dilluns a divendres de 9.00 a 13.00 hores.

    Fora d’aquest horari, en situacions d’urgència, pots trucar al 900 703 030 o adreçar-te al Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB), al carrer de la Llacuna, 25.

    Pots demanar cita prèvia al SAIER a l’Oficina Virtual.

    Reforç de l’atenció i acompanyament

    Per garantir una millor atenció a les persones usuàries del SAIER, l’Ajuntament el reforça amb una dotació de 500.000 euros destinada a les entitats (entre les quals hi ha la Creu Roja) que atenen les urgències socials i a l’adequació d’un espai nou on puguin prestar aquest servei.

    Aquest reforç se suma a l’increment de places del Nausica (de 92 places el 2019 a 117 el 2020) per a les persones sol·licitants d’asil sense recursos que han quedat excloses del Sistema Nacional d’Acollida i Integració (SNAI) de l’Estat o que no han pogut assolir un nivell d’autonomia òptim després d’acollir-s’hi.

    Servei d’Atenció a Immigrants, Emigrants i Refugiats (SAIER)

    Última actualització 31/07/2020

  • En el moment més crític de l’esclat de la pandèmia a la ciutat, l’Ajuntament de Barcelona va arribar a un acord amb l’organització humanitària Open Arms per traslladar, amb la màxima celeritat possible, les persones grans amb símptomes de covid-19 que estaven vivint en residències.

    L’actuació es va fer d’acord amb el dispositiu coordinat per la Generalitat, com a administració competent en l’àmbit de les residències geriàtriques.

    El consistori també va distribuir 300 tauletes electròniques entre aquests equipaments per facilitar la comunicació entre les persones residents i les seves famílies.

    Els dispositius formen part formaven part del Servei Vincles BCN d’acompanyament a persones grans en situació de soledat.

    A més, es va posar en marxa un nou canal de comunicació a través de les tauletes de Vincles BCN per oferir suport espiritual a les persones grans que viuen en una residència.

    Última actualització 30/07/2020

  • Servei d’Atenció al Públic

    El Servei d’Atenció al Públic (SAP) de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) informa i orienta a les persones amb discapacitat o a les entitats que treballen en l’àmbit. El SAP atén de manera presencial, amb cita prèvia, i manté l'atenció telemàtica.

    Podeu demanar cita prèvia o atenció telemàtica a través de:

    • Correu electrònic: sap@bcn.cat
    • Telèfon 934 132 775 (de dilluns a divendres, de 09.30 a 13.30 h) i del 010.
    • La plataforma d’atenció en línia de l’Ajuntament, omplint aquest formulari.

    L'horari d'atenció presencial és de dilluns a divendres de les 9 a les 14 h.

    Assessorament i acompanyament laboral

    L'Equip d’Assessorament Laboral (EAL) de l’IMPD assessora i fa atenció social i emocional a treballadors i treballadores amb discapacitat i a persones que cerquen ocupació.​ L'EAL atén de manera presencial, amb cita prèvia i manté l'atenció telemàtica.

    Podeu demanar cita prèvia o atenció telemàtica a través de:

    • Correu electrònic: ealocupacio@bcn.cat
    • Telèfon 934 132 839 (de dilluns a divendres, de 9:30 a 13.30 h)

     L'atenció presencial es realitza a hores convingudes.

    Assessorament jurídic

    El Servei d’Assessorament Jurídic (SAJ), creat arrel de l'estat d'emergència per la covid-19, és un servei d’informació i orientació per garantir els drets de les persones amb discapacitat que ofereix atenció telemàtica.

    El servei també assessora a les entitats que treballen en l'àmbit de la discapacitat.​

    El SAJ atén consultes sobre:

    • Les noves condicions laborals
    • Les dificultats de mobilitat durant el desconfinament
    • Situacions de discriminació en l’atenció sanitària o d’accés a tractaments mèdics
    • Manca d’accessibilitat comunicativa als serveis públics
    • Denegacions de suport a persones amb discapacitat en diferents àmbits de la vida ​

    Podeu contactar-hi a través de:

    • Correu electrònic: sap@bcn.cat
    • Telèfon 934 132 775 (de dilluns a divendres, de 09.30 a 13.30 h) i del 010.
    • La plataforma d’atenció en línia de l’Ajuntament, omplint aquest formulari.

    Servei d’Assistència Personal (SAP-Bcn)

    D’altra banda, Barcelona garanteix el Servei d’Assistència Personal per a persones amb discapacitat malgrat la crisi generada per la covid-19.

    L’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD), que gestiona el servei, ha fet possible un confinament segur per a les 51 persones amb discapacitat que reben l’assistència personal amb mesures de protecció extraordinàries.

    Per tal de garantir un confinament segur als domicilis de les persones amb discapacitat,  s’ha donat prioritat al lliurament de material i equipament de protecció tant a les persones usuàries com a les més de dues-centes persones que treballen al servei i que hi tenen contacte directe: unes 5.500 mascaretes, 16.000 guants, 5.500 peücs, 2.400 bates i 145 granotes, entre d’altres. El repartiment de material es fa en funció de les necessitats que sorgeixen i s’està organitzant un estoc mínim en cas de rebrot.

    L’actuació ha permès reduir al mínim els factors de risc de totes les persones vinculades al servei, amb una taxa de contagi molt baixa: només s’ha registrat 1 cas positiu entre les persones usuàries i 3 entre els 130 professionals que treballen com a assistents personals als domicilis.

    Última actualització 12/06/2020

  • Els centres de desenvolupament infantil i atenció precoç (CDIAP) de Ciutat Vella i de Nou Barris, que atenen infants de 0 a 6 anys amb alteracions en el desenvolupament o amb risc de tenir-ne i les seves famílies, continuen prestant atenció telefònica i telemàtica.

    Els CDIAP adapten el suport i acompanyament a les famílies en funció de les situacions i necessitats concretes que mostren els infants en aquests moments de confinament i canvi de rutines, així com de les circumstàncies concretes que viu cada família.

    Així, s’hanelaborat vídeos i materials específics pensats especialment per a les necessitats de les famílies ateses, ja siguin consells de psicomotricitat, estiraments, massatges abdominals, contes o cançons.I s’han lliurat 52 informes per facilitar la sortida al carrer d’aquells infants que ho requereixen, sempre amb l’acompanyament d’un familiar.

    Els CDIAP també ofereixen consells per facilitar la contenció emocional. I, en cas de detectar situacions de vulnerabilitat o de risc, les canalitza a través dels Centres de Serveis Socials.

    Les famílies que necessitin demanar atenció per al seu fill o filla, o que ja la tenen però volen contactar amb un/a terapeuta, poden adreçar-se a:

    Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç EIPI Ciutat Vella: 

    • Per correu electrònic: eipicv@bcn.cat
    • Per telèfon: 932 564 685 (de 9.00 a 14.00 hores, de dilluns a divendres)

    Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç EIPI Nou Barris: 

    • Per correu electrònic: eipinb@bcn.cat
    • Per telèfon: 932 564 700 (de 9.00 a 14.00 hores, de dilluns a divendres)

    Els i les professionals de l’àmbit sanitari, educatiu, social o d’altres camps també poden continuar derivant les famílies mitjançant aquests mateixos canals de contacte, no de manera presencial. 

    Els CDIAP presten un servei universal i gratuït.

    Consells per a les famílies amb infants amb dificultats de desenvolupament de 0 a 6 anys

    Més informació

  • Es posa en marxa un pla de xoc als barris de Barcelona amb més persones afectades pel coronavirus. Les actuacions s’estan portant a terme a diferents punts de Nou Barris, Sant Andreu, Sant Martí, Horta-Guinardó i Ciutat Vella.

    La primera mesura és un servei de neteja específic amb desinfecció dels contenidors i reforç de la neteja al voltant de centres sanitaris i residències. El procés s’ha iniciat a principi d’abril  a Horta-Guinardó, Nou Barris i Sant Andreu amb la desinfecció setmanal de tots els contenidors (amb més freqüència en el cas dels barris amb mes casos de covid-19), i s’anirà estenent a altres barris de la ciutat.

    Una altra mesura del pla és la mobilització de més de seixanta professionals de la mediació de carrer per informar, en punts prèviament identificats com a problemàtics, sobre la conveniència del confinament i sobre les mesures que cal prendre a les cues de serveis essencials i botigues d’alimentació.

    Aquests equips també tenen com a missió detectar persones en situació de vulnerabilitat per la malaltia o que desenvolupin actuacions de risc.

    Així mateix, es reforça la presència de la Guàrdia Urbana als espais públics per actuar davant l’incompliment del confinament. I també els mitjans per donar informació bàsica de neteja, protecció i confinament al màxim de població possible, mitjançant vehicles de megafonia i la distribució de 16.000 cartells informatius a carrers, places, porteries i comerços.

    També s’està trucant als usuaris de serveis de proximitat i projectes de plans de barri per donar-los suport durant el confinament i detectar situacions de vulnerabilitat.

    Més informació

    Última actualització 19/05/2020

  • La campanya “Cistella contra la covid” ha permès distribuir 20.000 lots amb productes alimentaris entre persones de més de 70 anys, persones amb malalties cròniques i persones confinades i afectades per la covid-19 de Barcelona.

    El paquet també contenia recomanacions sanitàries i informació sobre els serveis municipals davant de la crisi de la covid-19 i sobre els serveis de venda i de repartiment d’aliments a domicili que poden trobar al seu barri.

    L’objectiu ha estat minimitzar tant com sigui possible que aquests col·lectius de risc hagin de sortir del seu domicili per fer la compra i reduir així el risc de contagi.

    La iniciativa ha donat prioritat a les persones que no disposen de xarxa familiar o veïnal que els pugui fer la compra.

    En total, s’han distribuït 220 tones de productes alimentaris.

    La campanya ha estat coordinada per l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat, amb la col·laboració desinteressada d’una vintena d’entitats i empreses.

    Més informació

    Última actualització 08/05/2020

  • Barcelona ha destinat prop de 640.000 euros a projectes de cooperació internacional que ajudin a fer front a la covid-19 en altres països. Aquesta subvenció —que estava oberta a totes les entitats i ONG acreditades com a expertes en acció humanitària i emergències— pretén contenir i mitigar l’expansió del coronavirus en els suburbis més pobres de ciutats del sud.

    Les vuit iniciatives que l’Ajuntament de Barcelona ha seleccionat perquè es beneficiïn d’aquesta ajuda provenen de Colòmbia, la Franja de Gaza, el Líban, Moçambic i el Senegal i són les següents:

    • Dret a l’alimentació i prevenció de la transmissió de la covid-19 a Medellín (Colòmbia) - Assemblea de Cooperació per la Pau (ACPP).
    • Mitigar la propagació de la covid-19 entre la població de la Franja de Gaza - Farma Mundi.
    • Donar suport al sistema de salut (hospitalari i comunitari) de la Mitja Lluna Roja Palestina (MLRP) als camps palestins de refugiats/ades a Sidó (el Líban) - Creu Roja Espanyola.
    • Protecció i assistència a la població refugiada i libanesa amb diversitat funcional en una situació de més vulnerabilitat en el context de la crisi de la covid-19 a Sidó (el Líban) - Moviment per la Pau, el Desarmament i la Llibertat.
    • Prevenció, contenció i resposta a la covid-19 als mercats de Maputo (Moçambic) - CESAL.
    • Reforç de la resposta sanitària i estratègia comunitària davant la covid-19 al districte de Matola (Moçambic) - Metges del Món.
    • Suport a la població del municipi de Les Parcelles Assainies i al Centre Departamental d’Assistència i de Formació per a la Dona (CEDAF, per les sigles en francès) en la resposta a l’emergència de la covid-19 (el Senegal) - Fundació Acció contra la Fam.
    • Reducció de l’impacte de la covid-19 al departament de Pikine, regió de Dakar (el Senegal) - Metges del Món.

    Barcelona és la primera administració de l’Estat que aprova ajudes de cooperació internacional extraordinàries per pal·liar la situació generada per la pandèmia.

    Més informació

    Última actualització 10/08//2020

  • Més de dues-centes seixanta entitats i organitzacions veïnals i ciutadanes de Barcelona i de Catalunya, incloent-hi el Consell de Ciutat, màxim òrgan consultiu i de participació del teixit associatiu en la política municipal, s’han adherit al manifest del Consell Municipal d’Immigració de Barcelona (CMIB) en defensa dels drets de les persones immigrades en el context de la crisi sanitària per la covid-19.

    El manifest del CMIB, publicat a principis d’abril, reclama a l’Estat la regularització del personal sanitari sense permís de treball, així com l’homologació de títols formatius en el camp sanitaris o sociosanitaris i, en conjunt, la protecció dels drets de les persones immigrades, que tenen una presència essencial en àmbits com les cures i els treballs a la llar, el repartiment, la neteja o els supermercats.

    Moltes de les persones immigrades, a més, formen part de col·lectius especialment vulnerables, perquè es troben sense llar, en una situació de petició d’asil o en la prostitució, entre d’altres.

    El comunicat del CMIB roman obert a noves adhesions a través de l’adreça de correu electrònic consellimmigracio@bcn.cat.

    Comunicat del CMIB

    Adhesions al comunicat

    Última actualització 07/05/2020

  • Barcelona, a través del Consorci d’Educació, ha distribuït 3.000 tauletes connectades a la xarxa perquè l’alumnat en situació de vulnerabilitat pugui accedir a l’educació en línia.

    Amb aquests dispositius, els alumnes han pogut utilizar les plataformes amb continguts educatius per poder seguir les classes des de casa durant el darrer trimestre del curs 2019-2020. 

    La distribució ha donat prioritat a l’alumnat dels cursos de 6è de primària i 1r d’ESO, en el marc del Pla contra la segregació escolar.

    Programa Èxit

    Aquest programa del Consorci d’Educació de Barcelona per afavorir la igualtat d’oportunitats educatives ha continuat funcionant durant la crisi sanitària de la covid-19.

    El programa es fa amb la col·laboració d’estudiants universitaris que, durant el confinament, han ajudat els alumnes més vulnerables amb les tasques escolars per via telemática.

    Pla de Barris

    Per la seva banda, el Pla de Barris de Barcelona ha distribuït 1.815 lots de material escolar per a prop de 3.000 infants, entre les famílies amb beca menjador de les 30 escoles de primària públiques dels barris del pla.

    Més informació

    Última actualització 23/07/2020

  • S’han distribuït 1.200 dispositius mòbils als hospitals i als pavellons Salut perquè els pacients aïllats puguin parlar amb els seus familiars.

    Els aparells s’han distribuït entre els principals centres hospitalaris de Barcelona (Vall d’Hebron, Hospital de Sant Pau, Hospital del Mar i Hospital Clínic) i els pavellons Salut respectius (CEM Guinardó, CEM Claror Marítim i l’INEFC), així com en els hotels medicalitzats.

    Es tracta de tauletes, mòbils, mòdems, ordinadors d’altes prestacions i pantalles per fer videoconferències.

    Aquests dispositius facilitaran la comunicació entre els pacients aïllats i les seves famílies.

    A més, permeten l’accés dels sanitaris a la història clínica dels pacients i l’intercanvi de dades entre els equipaments sanitaris.

    Més informació

    Última actualització 27/04/2020

  • La iniciativa “Cuidem a qui ens cuida” proporciona recursos gratuïts per compensar i disminuir la tensió que els i les professionals dels sectors de primera línia d’atenció a la ciutadania estan suportant durant aquest període de lluita contra la covid-19.

    Aquesta campanya s’adreça específicament a les persones que treballen en el sector sanitari, els serveis socials, el sector de les cures i de la neteja, els cossos de seguretat, els supermercats, les farmàcies o el transport, entre d’altres.

    “Cuidem a qui ens cuida” posa a la seva disposició una sèrie de vídeos amb consells de professionals de l’esport i de la salut sobre activitats físiques relaxants, exercicis de fisioteràpia compensatoris i recomanacions de nutrició.

    Els continguts s’han dissenyat per atendre les necessitats derivades de la situació d’alta exigència personal i laboral a la qual aquestes persones estan sotmeses actualment.

    A més, cada bloc disposa d’un correu electrònic per mitjà del qual professionals d’aquests tres àmbits atendran de manera personalitzada els dubtes que puguin sorgir en l’aplicació dels exercicis i dels consells facilitats.

    “Cuidem a qui ens cuida” és una acció impulsada per l’Ajuntament en el marc de la campanya “BCN es mou dins de casa”.
     
    Cuidem a qui ens cuida

    Última actualització 12/05/2020

  • La Coalició de les Ciutats pels Drets Digitals, creada per l’Ajuntament de Barcelona, Nova York i Amsterdam, i amb més de cinquanta ciutats globals membres, impulsa una declaració comuna sobre la garantia dels drets digitals en l’ús de les tecnologies per fer front a la crisi provocada per la covid-19.

    Tot i que és important reconèixer el paper instrumental que poden exercir les tecnologies digitals per contenir i resoldre la crisi actual, també és necessari garantir que la seva aplicació no posi en perill els drets digitals de la ciutadania.

    Per això, la declaració inclou deu principis que han de guiar el desenvolupament i l’ús de les aplicacions tecnològiques contra la pandèmia per garantir els drets digitals de les persones:

    • Nexe i proporcionalitat
    • Impermanència
    • Consentiment i confiança
    • Privacitat
    • Control
    • Obertura i transparència
    • Resposta
    • Participació
    • Innovació Social
    • Equitat i inclusió

    D’altra banda, l’Ajuntament de Barcelona impulsarà una estratègia municipal d’intel·ligència artificial pionera a Europa. Es tracta d’un pla d’acció per desenvolupar un model tecnològic municipal ètic i confiable i per garantir que les tecnologies emergents estaran al servei de la ciutadania.

    L’estratègia s’emmarca en la crisi provocada per la covid-19, que ha accelerat la digitalització de les activitats econòmiques i socials però també ha generat nous riscos tecnològics, que poden produir desigualtats i discriminacions.

    Més informació

    Última actualització 29/06/2020

  • El programa Èxit Estiu 20 del Consorci d’Educació de Barcelona ha ofert suport educatiu a l’alumnat de 5è i 6è de primària i de secundària en situació de vulnerabilitat que ha vist afectat el seu aprenentatge durant el confinament per la covid-19.

    El programa s'ha desenvolupat entre l’1 i el 16 de juliol en disset centres educatius de la ciutat, tretze dels quals són instituts de secundària i quatre instituts escola, amb les mesures sanitàries de seguretat establertes. 

    Els centres han ofert ofereixen sessions de dues hores diàries en grups de deu persones i quaranta alumnes per centre, amb un màxim de 680 alumnes en tot el programa. 

    L’Èxit Estiu s'ha portat a terme amb la col·laboració de joves estudiants universitaris, amics@grans i Great Friends, que han fet les tasques de suport educatiu per a tot l’alumnat participant a partir de les orientacions dels coordinadors de centre, coordinadors de zona i dels tutors i tutores.

    Un cop acabat el programa, els referents dels centres participants han rebut un informe de l’alumnat i dels seus treballs que hauran de servir per millorar l’avaluació del primer trimestre del curs 2020-2021.

    A més, en aquesta edició, el Pla de barris ha col·laborat amb l’Institut Bernat Metge, l’Institut Barri Besòs (Sant Martí) i l’Institut Pablo Ruiz Picasso (Nou Barris) per completar el reforç escolar amb activitats artístiques, literàries i musicals.

    Més informació

    Última actualització: 17/07/2020

  • Següent
Anar al principi