Vés al contingut

Suport social

#Covid19

Informa’t sobre totes les accions d’ajuda als ciutadans i ciutadanes, amb una atenció especial a les persones més vulnerables, engegades per l’Ajuntament de Barcelona amb motiu de l’estat d’alarma pel coronavirus.

  • L’emergència sanitària provocada pel coronavirus i la situació de confinament que se’n deriva pot produir un augment de casos de violència masclista, tant pel període de convivència intensiva de 24 hores diàries que suposa com per la restricció de la mobilitat de les dones i l’angoixa per la incertesa econòmica i social de moltes famílies. Davant d’aquesta situació, l’Ajuntament de Barcelona ha reforçat els serveis adreçats a les dones.

    Aquí trobaràs tots els serveis d’atenció amb els quals pots contactar si pateixes o corres el risc de patir violència masclista.

    Serveis d’atenció en funcionament

    • El Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida (SARA) ofereix:
      • Atenció presencial general: de 9.00 a 15.00 h de dilluns a divendres i a la tarda, segons disponibilitat, per a dones que no puguin desplaçar-s’hi als matins (c. Marie Curie, 16).
      • Atenció presencial d’urgència: de 9.00 a 13.00 h, de dilluns a divendres i sense cita prèvia (c. Marie Curie, 16).
      • Atenció telefònica (de 9.00 a 15.00 h, de dilluns a divendres. Telèfons: 932 915 910 / 920).
    • Fora de l’horari d’atenció del SARA, pots adreçar-te al Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB) (Telèfon: 900 703 030). El CUESB ofereix atenció les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any.
    • Els Punts d’Informació i Atenció a les Dones (PIAD - 936 197 311) de Ciutat Vella, l’Eixample i Sants-Montjuïc ofereixen, des del 25 de maig, atenció presencial amb visita programada prèviament. La resta de centres continuen actius telemàticament. 
    • El serveis socioeducatius de l’Agència ABITS (abits@bcn.cat) ofereixen atenció presencial amb cita prèvia de dilluns a dijous, de 9 a 13 hores i de 14 a 18 hores (telèfon 900 722 200; c. València, 344). Tots els divendres, amb cita prèvia, es continuen fent lliuraments puntuals presencials d’ajuts. A més, continuen oferint servei telemàticament.
    • La Unitat Municipal contra el Tràfic d’Éssers Humans Humans (UTEH - unitatTEH@bcn.cat) ofereix atenció presencial amb cita prèvia els dimarts i dijous de 9 a 14 hores (passeig de Sant Joan, 75) i acompanyaments fora del servei quan sigui necessari. A més, continua oferint servei telemàticament.
    • Així mateix, recordem el telèfon d’urgències gratuït contra la violència masclista (365 dies / 24 hores)  900 900 120 i el Whatsapp 671 778 540.

    Allotjament d’urgència

    Es garanteixen les places d’allotjament d’urgència per a dones que pateixin violència masclista mitjançant la continuïtat dels dispositius habituals de cases, pisos d’acollida i pensions, i la possibilitat de recórrer a altres dispositius en cas necessari.

    Consells pràctics de prevenció i detecció

    Si pateixes violència masclista o si pots col·laborar per ajudar les persones que estan en aquesta situació, aquí trobaràs consells per autoprotegir-te o per detectar possibles situacions de violència emergents i donar-hi suport, sense revictimitzar ni posar en risc les dones.

    Consulta i descarrega els materials de prevenció i protecció en tots els idiomes disponibles en aquest repositori (català, castellà, anglès, francès, xinès, urdú, àrab, bengalí i tagal)

    Servei d’atenció telefònica als homes

    El Servei d’Atenció a Homes (SAH) segueix en funcionament per via telefònica.

    Si ets un home i desitges canviar i millorar les teves relacions personals amb la fi d’evitar l’ús de qualsevol tipus de violència, o si tens dificultats per gestionar emocionalment el confinament, pots trucar al 933 491 610 (de dilluns a divendres, de 10h a 20h).

    Orientació jurídica per a dones

    A més, si tens dubtes específics sobre accés a ajuts, temes laborals, guarda de menors, processos judicials, violència masclista o estrangeria, pots trucar al telèfon 639 534 814 (de dilluns a divendres, de 10.00 a 18.00 h).

    Última actualització 25/05/2020

  • L’Ajuntament de Barcelona posa en marxa un pla de xoc en salut mental dotat amb 1,5 milions d’euros extraordinaris per abordar el patiment psicològic derivat de la covid-19.

    Els destinataris prioritaris són els col·lectius que estan patint especialment l’impacte de la crisi: els infants i els adolescents; les persones cuidadores que han assumit una sobrecàrrega important; les persones grans i les persones amb problemes de salut mental.

    També tindrà línies d’acompanyament al dol, de prevenció del suïcidi i programes per protegir la salut mental de la ciutadania durant la crisi, així com per detectar i acompanyar el malestar psicològic.

    La situació actual és complicada per a un volum important de la ciutadania i tot apunta que aquests efectes es perllongaran en el temps. L’enquesta setmanal sobre la incidència de la covid-19 a Barcelona recull que per al 49% de la població el confinament està sent molt o bastant dur, mentre que el 86% admet la seva preocupació davant la situació que ha generat la pandèmia.

    Por, angoixa i soledat són situacions comunes, tot i que també s’ha detectat una sobrecàrrega entre les persones cuidadores, un augment de les situacions de risc i més simptomatologia entre les persones amb trastorns mentals previs.

    Els projectes entraran en funcionament entre el juny i el juliol. Alguns d’aquests projectes són els següents:

    • Un centre d’activitats en línia per afavorir la resiliència i el benestar emocional. Serà un espai web per a la divulgació de recursos, propostes de formació i iniciatives grupals.
    • Un programa de suport i assessorament en salut mental als i les professionals socials i d’entitats. L’objectiu és millorar la detecció precoç dels problemes de salut mental, sobretot als barris amb més dificultats socials.
    • Un nou telèfon adreçat a la infància i les famílies, que s’adreçarà també a educadors i educadores, professorat o monitors i monitores que plantegin dificultats en el maneig emocional amb infants i adolescents.
    • Suport a les entitats que treballen en l’àmbit de la inserció sociolaboral de les persones amb problemes de salut mental.

    Més informació

    Última actualització 26/05/2020

  • El Servei de Teleassistència s’ha reforçat amb l’objectiu de contactar diàriament amb 3.000 persones usuàries, la majoria persones grans i dependents, per informar, donar consells i resoldre dubtes sobre el coronavirus. També s’ofereixen recomanacions per organitzar-se el temps i dur a terme activitats i exercicis.

    D'altra banda, l’atenció a les 1.600 persones grans usuàries del projecte Radars l’està duent a terme el personal tècnic del servei VinclesBCN en coordinació amb el Servei de Teleassistència Municipal i l’equip de Radars. Radars fa seguiment i acompanyament de les persones grans que viuen soles amb la col·laboració del teixit veïnal.

    Més informació

    Última actualització 22/05/2020

  • Els programes municipals d’àpats (Àpats a domicili, Àpats en companyia,els menjadors socials i ara també els equipaments habilitats per atendre persones sense llar) s’han reforçat per garantir una alimentació equilibrada i saludable a les persones vulnerables que per diferents motius poden tenir algun dèficit d’alimentació. 

    Des de l’inici de la crisi, el número d’àpats distribuïts a persones en situació de vulnerabilitat s’ha incrementat un 192%, fins a arribar a 11.150 àpats al dia. A més a més, durant els dos primers mesos des de l’inici de l’estat d’alarma, els Serveis Socials municipals han atorgat un total de 9.292 ajudes d’emergència per un valor de més de 3 milions d’euros. La major part d’aquests ajuts han estat per sufragar despeses d’alimentació i d’habitatge.

    Última actualització 21/05/2020

  • Uns trenta mil estudiants de P3 a quart d’ESO amb dret a beca menjador han rebut una targeta moneder per garantir la prestació del servei social durant el confinament pel coronavirus. L’ajut és de 4 euros per cada dia lectiu que l’infant no pot anar a l’escola.

    Es tracta d’una targeta bancària de caràcter especial carregada inicialment amb 40 euros per cobrir les dues primeres setmanes de l’estat d’alarma, i que s’ha anat actualitzant cada quinze dies.

    Els centres educatius o el Consorci d’Educació s’han començat a posar en contacte per telèfon amb les famílies que tenen dret a la beca de menjador escolar per informar-les sobre les opcions que tenen per recollir la targeta.

    El lliurament de targetes s’ha fet seguint els protocols de seguretat establerts per les autoritats sanitàries.

    Més informació

    Última actualització 20/05/2020

  • Es mantenen els serveis d’atenció en situacions d’emergència habitacional per garantir la resposta a les situacions urgents que es puguin produir de manera sobrevinguda, així com la protecció de les persones en situació de vulnerabilitat. Les situacions excepcionals i no previsibles d’emergència habitacional s’hauran de notificar al telèfon d’atenció ciutadana 010.

    Així, es mantenen actius el Servei d’Intervenció en la Pèrdua d’Habitatge i Ocupació; el Servei de Prevenció, Intervenció i Mediació en Habitatges Públics, i les reparacions urgents d’habitatges del parc públic.

    També s’han suspès tots els desnonaments a la ciutat, a petició, entre d’altres, de l’alcaldessa Ada Colau.

    A més, l’Ajuntament de Barcelona no cobrarà les quotes de lloguer dels habitatges i locals comercials del parc públic durant els mesos d’abril, maig, juny i juliol. Aquesta mesura beneficiarà al voltant de 10.000 famílies.

    A partir del mes d’agost, es prorratejaran les quotes al llarg de 36 mesos i es rebaixaran, si cal, per adaptar-les a les noves condicions econòmiques de cada família usuària.

    L’Ajuntament també manté les ajudes per a les famílies que viuen en pisos de la Borsa de Lloguer de Barcelona. Els llogaters d’aquest programa que pateixin una reducció dels seus ingressos arran de la crisi del coronavirus, ho hauran de comunicar a l’Institut Municipal de l’Habitatge de Barcelona (IMHAB), que activarà ajudes perquè puguin pagar els seus lloguers.

    A més, l’Ajuntament et pot informar sobre la tramitació dels ajuts activats pel Govern de l’Estat per al pagament de lloguers i crèdits hipotecaris o no hipotecaris.

    A continuació trobaràs els canals telemàtics i telefònics amb els principals serveis municipals de l’habitatge en funcionament:

    • Emergència habitacional i informació sobre els ajuts per al pagament de lloguers i hipoteques: 010 (de 7.00 a 23.00 h, de dilluns a diumenge; gratuït)
    • Tràmits relacionats amb ajuts per al pagament de lloguers i hipoteques. S’ha d’enviar un correu electrònic a l’oficina d’habitatge del districte on hi ha el domicili:
      • Ciutat Vella: ohcv@bcn.cat
      • Eixample: oheix@bcn.cat
      • Sants-Montjuïc: ohstm@bcn.cat
      • Les Corts: ohlc@bcn.cat
      • Sarrià-Sant Gervasi: ohssg@bcn.cat
      • Gràcia: ohgr@bcn.cat
      • Horta-Guinardó: ohhg@bcn.cat
      • Nou Barris: ohnb@bcn.cat
      • Sant Andreu: ohsa@bcn.cat
      • Sant Martí: ohsm@bcn.cat
    • Revisió de quotes del parc públic de lloguer per a famílies usuàries que han patit una reducció dels ingressos per la crisi del coronavirus. Adreça electrònica: imhab@imhab.cat
    • Emergències de manteniment d’habitatges del parc públic: 932 915 404 / 424 / 406 // 932 918 533. Adreça electrònica: imhab@imhab.cat. També pots notificar les emergències de manteniment mitjançant el canal telemàtic de l’Àrea d’Usuaris de l’IMHAB.

    Habitatge

    Preguntes freqüents

    Última actualització 24/04/2020

  • L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha proposat al president del Govern de l’Estat, Pedro Sánchez, un pacte d’Estat pel dret a l’habitatge.

    En una carta enviada al president del Govern, Colau li demana que lideri una estratègia que permeti alinear totes les administracions públiques i coordinar-les amb l’objectiu d’avançar cap a un nou model de polítiques d’habitatge, orientades a la protecció i la garantia d’aquest dret fonamental.

    Així mateix, l’alcaldessa també ha demanat una modificació de la Llei d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera que permeti als ajuntaments disposar del superàvit que tenen acumulat per destinar-lo a pal·liar els efectes de la crisi de la covid-19.

    La carta de l’alcaldessa s’acompanya d’un document de treball amb propostes per a aquesta nova estratègia, inspirades en l’experiència municipal:

    • Allargar la suspensió dels desnonaments sis mesos més, que se sumarien als altres sis previstos inicialment, i prorrogar els contractes de lloguer sis mesos més.
    • Afavorir la construcció d’habitatge assequible amb una reducció de l’IVA en les promocions d’habitatge protegit.
    • Afavorir que les administracions puguin comprar habitatge per sota dels preus de mercat.
    • Condicionar les compres d’habitatges de grans tenidors amb l’obligació de destinar una part d’aquests habitatges a lloguer assequible.

    Carta de l’Alcaldessa de Barcelona

    Última actualització 21/05/2020

  • Es mantenen de manera telemàtica els serveis dels Punts d’Assessorament Energètic (PAE), per tal de garantir els drets energètics de la ciutadania durant el procés de desconfinament..

    Pots rebre atenció i assessorament sobre temes relacionats amb els subministraments energètics:

    • Per telèfon: al 93 000 80 54 (de dilluns a divendres, de 9.00h a 14.00 hores)
    • Per correu electrònic a les següents adreces:
      • Ciutat Vella: paecv@bcn.cat
      • Eixample: paeeix@bcn.cat
      • Sants-Montjuïc: paestm@bcn.cat
      • Les Corts: paelc@bcn.cat
      • Sarrià-Sant Gervasi: paessg@bcn.cat
      • Gràcia: paegr@bcn.cat
      • Horta-Guinardó: paehg@bcn.cat
      • Nou Barris: paenb@bcn.cat
      • Sant Andreu: paesa@bcn.cat
      • Sant Martí: paesm@bcn.cat

    En cas de talls en el subministrament d’aigua, llum o gas, o si vols informar-te sobre les mesures a les quals et pots acollir per rebaixar les factures, també pots contactar amb els serveis dels PAE a través del canal d’Atenció en línia de l’Ajuntament (per tramitar la sol·licitud has d’omplir un formulari i adjuntar la documentació justificativa):

    Drets energètics

    Última actualització 20/05/2020

  • El Servei d’Ajuda a Domicili (SAD), que atén 24.000 persones usuàries, segueix operatiu i ofereix una atenció especial a les 3.000 persones usuàries que no disposen de xarxa familiar i que tenen en aquest servei l’única atenció de cura que reben.

    Les treballadores del SAD atenen aquestes persones seguint les instruccions de protecció establertes per les autoritats sanitàries.

    També s’han creat quatre equips específics per a l’atenció de casos positius per covid-19, que a hores d’ara ajuden una seixantena de persones usuàries en aquesta situació.

    Servei d’Ajuda a Domicili (SAD)

    Última actualització 19/05/2020

  • El Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB) (c/ Llacuna, 25. Tel.: 900 703 030) es reforça amb 8 persones més i funciona ininterrompudament les 24 hores del dia. Igualment, el CUESB està disponible per activar àpats a domicili per a persones vulnerables en cas que sigui necessari.

    Més informació

  • Durant el període en què es mantingui l’estat d’alarma pel coronavirus, els joves i els adolescents poden seguir contactant telemàticament amb els punts infoJOVE de Barcelona, les assessories juvenils, el SAIF, el CRAJ, els espais joves i els casals de joves. Els serveis per a joves i adolescents mantenen operatius els telèfons de contacte següents:

    • Servei InfoJove: 662 333 350 (telèfon), 697 436 097 (Whatsapp), 601 640 795 (assessoria acadèmica); 601 640 794 (assessoria laboral). De dilluns a dijous, de 10.00 a 14.00 hores i de 15.00 a 17.00 hores; i divendres, de 10.00 a 15.00 hores. Correu electrònic: infojove@bcn.cat / educaciojove@bcn.cat / laboraljove@bcn.cat
    • Servei per a Adolescents i Famílies (SAIF): Aquí t'escoltem i Centre per a famílies amb adolescents: 601 641 056 (Whatsapp), de dilluns a divendres, de 10.00 a 14.00 h i de 16.00 a 19.00 h. Es recomana enviar un missatge per Whatsapp amb nom de pila, edat, districte i motiu de la consulta. El servei es posarà en contacte amb la persona. Correu electrònic: consulta_aquitescoltem@bcn.cat / saif@bcn.cat
    • Konsulta’m: telèfon i correu electrònic específic per cada punt.

    Web de Joves

  • Durant l’emergència sanitària per la covid-19, el servei Vincles reforça la comunicació amb les 2.400 persones grans usuàries amb dos canals nous.

    Així, s’ha creat un nou canal de salut dins l’aplicació, a través del qual un equip sanitari transmet informació d’interès i atén les consultes individuals de les persones usuàries.

    A més, s’ha obert un nou canal digital directe amb la Guàrdia Urbana perquè la gent gran que viu sola pugui fer consultes sobre seguretat i prevenció des de casa.

    Vincles és un servei municipal adreçat a les persones grans que se senten soles per facilitar-los les relacions socials amb els seus familiars i amb altres persones usuàries.

    Més informació sobre el nou canal de salut de Vincles

    Més informació sobre el nou canal amb la Guàrdia Urbana de Vincles BCN

    Última actualització 19/05/2020

  • Acolliment de les persones sensellar

    L’Ajuntament de Barcelona destina una despesa extraordinària de 9 milions d’euros per garantir l’atenció de les persones sense llar arran de la crisi sanitària generada per la covid-19.

    La inversió servirà per sufragar els set dispositius d’allotjament que s’han posat en marxa a la ciutat durant el període de confinament i les places d’un hotel específic que, en total i gràcies a la col·laboració d’entitats socials i institucions, sumen més de 750 places addicionals.

    Tres dels equipaments extraordinaris, que són pioners a l’Estat, seguiran funcionant com a mínim fins al 31 de desembre:

    • L’equipament exclusivament per a dones que gestiona Progess.
    • L’equipament per a joves en situació de carrer que gestiona Superacció.
    • L’equipament per a persones amb addicions cedit per la Fundació Pere Tarrés i que gestiona l’Associació Benestar i Desenvolupament (ABD).

    El manteniment d’aquests dispositius augmentarà la capacitat d’acolliment i atenció social especialitzada de la ciutat de Barcelona en prop de 160 places.

    A més, els dos pavellons cedits per Fira de Barcelona i amb capacitat per acollir fins a 450 persones seguiran operatius previsiblement fins el 30 de setembre en règim d’acolliment nocturn (amb servei de sopar, esmorzar, higiene, bugaderia i rober), gràcies a Creu Roja i la Fundació Salut i Comunitat.

    El dispositiu extraordinari de Pere Calafell tancarà momentàniament el proper 30 de juny per poder fer-hi obres de reforma durant l’estiu.

    El dispositiu de Sant Joan de Déu Serveis Socials i l’Hotel Salut que gestiona Sant Pere Claver – Fundació Serveis Socials, dissenyats per facilitar l’aïllament de persones amb simptomatologia de covid-19 o que han tingut contacte amb persones positives, seguiran funcionant fins que la situació sanitària ho requereixi, previsiblement fins el proper 30 de juny en l’actual context de desescalada.

    Higiene i alimentació

    Els dispositius extraordinaris d’alimentació i higiene que s’han posat en marxa a la ciutat es reorganitzaran progressivament amb l’objectiu que tota persona que ho necessiti pugui continuar rebent aquests serveis.

    Aquests dispositius són els de l’estació del Nord, el del Centre d’Acollida Assís, situat a Sarrià - Sant Gervasi i el Gimnàs Social Sant Pau, a Ciutat Vella.

    Els equipaments següents també proporcionen àpats o pícnics :

    • Menjador Social Paral·lel (Sants-Montjuïc). 
    • Servei d’Atenció a Immigrants, Emigrants i Refugiats (SAIER) (Sants-Montjuïc). 
    • Parròquia de Santa Anna (Ciutat Vella).
    • Parròquia de Sant Cebrià (Horta-Guinardó). 
    • Menjador Tànger (Sant Martí)
    • Casal de Barri La Llacuna (Sant Martí)
    • Menjador Social Navas (Sant Andreu)
    • La Terrasseta (Gràcia)
    • Menjador Les Corts (les Corts)

    D’altra banda, l’organització del xef José Andrés, a través de la seva organització solidària World Central Kitchen i amb la col·laboració de l’Ajuntament, ha distribuït 500 bosses d’àpats al dia. Aquesta distribució es fa al Casal de Barri La Llacuna i al Servei d’Atenció a Immigrants, Emigrants i Refugiats (SAIER).

    On es pot anar si es necessita allotjament?

    • En cas de pèrdua recent o imminent de l’habitatge:
      • Centres de serveis socials.
      • Centre d’Urgències i Emergències Socials (CUESB). C. Llacuna, 25. De dilluns a diumenge: les 24 hores. Telèfon: 900 703 030
    • En cas de trobar-se en situació de sensellarisme:
      • Professionals socials dels equips que fan atenció al carrer.
      •  Oficines del Serveis d’Intervenció Social a l’espai públic (SIS). Pg. Pujades, 29. De dilluns a divendres, de 9.00 a 14.00 hores. Telèfon: 934 864 991.
      • Servei d’Atenció a Immigrants, Emigrants i Refugiats (SAIER). C. Font Honrada, 10. De dilluns a divendres: de 9.00 a 15.00 hores. Telèfon: 932 563 800.
      • Centre d’Urgències i Emergències Socials (CUESB)

    Més informació

    Última actualització 28/05/2020

  • El col·lectiu de treballadores de la llar pateix de manera estructural una gran vulneració de drets i un alt grau de precarietat. Tot i que la seva feina és essencial, en l’actual situació es poden trobar encara més desprotegides.

    L’espai Barcelona Cuida disposa d’un servei d’atenció telefònica i per correu electrònic per informar i assessorar les treballadores de la llar i de les cures i les famílies cuidadores en el marc de la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.

    Per a les treballadores de la llar i de les cures:

    • Per atendre consultes i resoldre dubtes sanitaris de protecció davant la Covid-19: telèfon 934 132 555 (de dilluns a divendres de 8.00 a 15.00 h). 
    • Per a suport emocional i atenció psicològica quan se senti angoixa, nervis, es tinguin dificultats per dormir, etc.:  telèfon gratuït 900 505 805 (de dilluns a diumenge de 6.00 a 24.00 h). La clau d’accés és “DOMICILIO 2020”.​
    • Assessorament  jurídic: (Drets Laborals, Barcelona Activa):   932 346 120 / 21 / 22 (de dilluns a divendres).

    Per a famílies cuidadores que tenen persones contractades:

    Per assessorar sobre què es pot oferir en matèria laboral a les persones contractades per fer les tasques de la llar o tenir cura de persones a casa seva: telèfon 934 433 040 (de dilluns a divendres de 9.00 a 18.00 h).

    Per a la ciutadania en general:

    Barcelona Cuida atén telemàticament de dilluns a divendres de 8.00 a 14.00 h i de 15.00 a 19.00 h, per telèfon al 934 132 121 i per correu electrònic a barcelona.cuida@bcn.cat.

    També s’han publicat quatre vídeos amb instruccions clares sobre com adoptar les mesures generals de protecció establertes per les autoritats sanitàries davant la Covid-19.

    Subsidi extraordinari per a persones treballadores de la llar

    Des del 5 de maig i fins un mes després que s’acabi l’estat d’alarma, les persones treballadores de la llar que hagin deixat de treballar o hagin vist reduïdes les hores de feina a causa de la crisi sanitària de la Covid-19 poden sol·licitar el subsidi d’atur excepcional aprovat pel Govern de l’Estat.

    Preguntes freqüents sobre el subsidi extraordinari per a persones treballadores de la llar

    Barcelona Cuida


    Última actualització 08/05/2020

  • Mentre duri la crisi sanitària, els serveis funeraris de la ciutat continuen funcionant de manera conjunta. Alhora, es manté el preu màxim de 2.500 euros per al servei bàsic: 1.948,10 euros de base, que inclou el trasllat i la custòdia de les persones difuntes fins a les dependències dels serveis funeraris, més 540 euros en cas d’inhumació o 550 en cas d’incineració.

    En cas de tenir contractada una assegurança de decés, es poden triar lliurement els serveis i productes que es volen contractar. Si no s’esgota tot el capital assegurat, es pot demanar el retorn del capital sobrant.

    A més, les famílies en situació de vulnerabilitat o amb ingressos baixos tenen l’opció d’accedir als serveis bonificats o gratuïts.

    Des del 25 de maig els cementiris de Barcelona tornen a obrir en l’horari habitual.

    Represa de les vetlles i de les cerimònies de comiat

    Des del 18 de maig, Barcelona ha reprès les vetlles en tanatoris i les cerimònies de comiat amb un màxim de 10 persones si es fan a l’interior d’un equipament i de fins a 15 persones si es fan en espais a l’aire lliure, com és el cas dels enterraments.

    Cal tenir en compte que, a partir d’ara, al preu màxim del servei funerari bàsic se li haurà d’afegir el cost del servei de vetlla, en el cas que es faci.

    En les últimes fases de la desescalada, s’iniciaran també les cerimònies de comiat per a aquelles famílies que han patit una pèrdua durant l’emergència sanitària i que per les restriccions pròpies del moment no han pogut fer un comiat.

    Els serveis funeraris es reforcen amb els recursos següents:

    • Més espai de dipòsit per a les persones difuntes a les seves instal·lacions.
    • Més vehicles per traslladar les persones difuntes des d’hospitals, domicilis, residències o altres espais sanitaris.
    • Personal d’atenció telefònica als familiars per poder atendre’ls correctament i agilitzar els tràmits necessaris per iniciar el procés.

    D’altra banda, Cementiris de Barcelona ha avançat l’ampliació del recinte islàmic situat al cementiri de Collserola.  Aquesta ampliació estava previst enllestir-la l’estiu del 2021, però ateses les circumstàncies actuals s’ha decidit començar a executar l’obra. L’ampliació permetrà construir-hi 72 places més a terra, distribuïdes en 24 tombes, a més de dos blocs de nínxols, amb un total de 96 sepultures.

    Preguntes freqüents sobre els serveis funeraris

    • Es poden fer vetlles?

      En la fase actual de desconfinament progressiu es poden fer vetlles i cerimònies de comiat amb un màxim de 10 persones si es fan a l’interior d’un equipament i de fins a 15 persones si es fan en espais a l’aire lliure, com és el cas dels enterraments.

    • Quina és la situació actual dels serveis funeraris i quina previsió fan?

      Des de l’1 d’abril, l’Ajuntament ha posat en marxa un nou protocol de coordinació de tots els serveis funeraris de la ciutat conjuntament amb el consorci sanitari de Barcelona per garantir un servei universal i bàsic per a tothom i millorar i agilitzar l’operativa.

      Per decret del Govern català, els serveis funeraris es consideren un servei de prestació forçosa i es permet que els ens públics el coordinin amb els objectius següents:

      • Agilitzar la gestió dels serveis funeraris i alleugerir pressió als hospitals en cas de defunció
      • Garantir el servei universal i bàsic a totes les persones
      • Prestar el servei d’acord amb les condicions de salut pública, per evitar riscos de contagi
      • Fer un acompanyament al dol de manera acurada a les famílies, dins les limitacions de la situació actual
    • Hi ha saturació, actualment? Hi pot haver saturació?

      S’han reforçat tots els recursos per absorbir la demanda de serveis durant l’estat d’alarma i es fa un seguiment de tot el circuit per actuar si convé. També s’han previst diversos escenaris d’actuació per donar cobertura a tots els serveis. Alhora s’està treballant en col•laboració amb altres operadors funeraris per sumar recursos en cas que sigui necessari.

    • Si les famílies no tenen nínxol però en volen un, se’ls el podrà facilitar en aquests moments?

      Sí. Hi ha disponibilitat de sepultures a diferents recintes de la ciutat de Barcelona, especialment a Montjuïc i a Collserola.

    • El preu del servei bàsic canvia ara que es poden tornar a fer vetlles?

      A partir d’ara, al preu màxim de 2.500 euros per al servei funerari bàsic se li haurà d’afegir el cost del servei de vetlla si la família contracta aquesta opció.

    • Tenen cobert el servei les persones que disposen d’una assegurança de decessos?

      Sí, si la persona difunta disposa d’una assegurança de decés pot triar lliurament els serveis i productes que vol contractar. Té dret a no esgotar tot el capital assegurat i demanar el retorn del capital sobrant.

    • Què passa si el difunt no té familiars ni ningú en reclama les restes?

      Es tramitarà com un servei de beneficència.

    • Com queden els casos de beneficència? Continuarà en vigor, el servei?

      S’hi han introduït canvis per tal que tot sigui molt més àgil. El treballador social de l’hospital on es trobi el difunt estendrà un document que certificarà que el difunt no disposa d’ingressos i que s’ha de fer el servei de manera gratuïta.

    • És obligatori incinerar les persones que han mort per Covid-19?

      No, no és obligatori. Es poden enterrar a la sepultura familiar, en una de lloguer per 5 anys o en una de nova concessió. La prestació bàsica ha de permetre optar entre enterrament o incineració, sempre que hi hagi disponibilitat.

    • Puc anar a l’enterrament del meu familiar?

      Des del 18 de maig es permet l’assistència de com a màxim 15 persones en els cementiris de Barcelona per acompanyar els éssers estimats fins a la sepultura. Es demana que totes les persones que accedeixin als cementiris compleixin escrupolosament les recomanacions dictades per les autoritats sanitàries i vinguin proveïdes de les corresponents mesures de seguretat i protecció, de les quals hauran de fer ús durant l’estada al recinte. També es demana que respectin l’espai de seguretat davant de la sepultura, així com el temps estrictament necessari de durada del servei.

    • Puc anar a la cremació del meu familiar?

      En el cas de les cremacions, en tractar-se d’un espai tancat, es permet l'assistència de fins a 10 persones.

    • Quan podré recollir les cendres del meu familiar?

      Un cop hagi tingut lloc la incineració, Cementiris de Barcelona oferirà un servei, sense cost, de lliurament de cendres a domicili, per la qual cosa contactarà amb els familiars.

    • En cas que no vulgui que em portin les cendres a casa, les podran guardar en custòdia al Crematori de Montjuïc?

      Sí, sense cost addicional, i fins que acabi el procés de desconfinament.

    • Quan podré posar flors al nínxol familiar?

      A partir de dilluns, 25 de maig, els cementiris de Barcelona tornaran a obrir les portes perquè les famílies puguin visitar els seus familiars enterrats

    • Podré fer algun comiat després que acabi aquesta situació excepcional?

      Cementiris de Barcelona habilitarà espais dins dels recintes per poder fer un comiat quan la situació es normalitzi. A través de l’Oficina d’Afers Religiosos també s’ofereix la possibilitat de facilitar el contacte de la comunitat o tradició religiosa de referència per tal de garantir atenció espiritual, en cas que es consideri necessari, mitjançant el correu electrònic oar@bcn.cat.

    Última actualització 19/05/2020

  • L’Ajuntament de Barcelona i el Col·legi Oficial de Psicologia activen un servei d’atenció telefònica per donar suport emocional a la ciutadania.

    El número de telèfon adreçat a tota la ciutadania és el 649 756 713 i l’horari d’atenció és de dilluns a diumenge, de 9.00 a 20.00 hores. Les línies seran ateses per psicòlegs i psicòlogues amb expertesa en l’àmbit de les emergències. L’objectiu és atendre qualsevol persona que ho necessiti per tal de fer una primera atenció de contenció i, en cas que es detecti que alguna persona necessita atenció psicoterapèutica o tractament psiquiàtric, se la derivarà al servei pertinent.

    També continua en funcionament el servei de 24 hores del Telèfon de l’Esperança: 682 900 500

    I estan disponibles els telèfons següents per a col·lectius específics:

    • Professionals de serveis essencials: 935 678 856 (de 9.00 a 22.00 h, de dilluns a diumenge)
    • Professionals autònoms: 900 505 805 (de 6.00 a 24.00 h, de dilluns a diumenge). Clau d’accés: AUTONOMS2020
    • Treballadores de la llar i de la cura: 900 505 805 (de 6.00 a 24.00 h, de dilluns a diumenge). Clau d’accés: DOMICILIO2020

    Suport específic per a joves i adolescents

    Els serveis municipals que tenen cura de la salut mental i emocional de joves i adolescents i les seves famílies també han activat canals telefònics i telemàtics:

    • Servei per a Adolescents i Famílies (SAIF):

      Format pel servei d’escolta i acompanyament per a joves de 12 a 20 anys “Aquí t’escoltem” i pel Centre per a Famílies amb Adolescents, el SAIF, habilita un nou telèfon de contacte per atendre totes les consultes: 601 641 056.

      Pots enviar-hi un missatge per WhatsApp, de dilluns a divendres, de 10.00 a 14.00 hores i de 16.00 a 19.00 hores, i es posaran en contacte amb tu.  Caldrà que hi indiquis el teu nom, edat, districte de residència i, breument, el motiu de la consulta.

      Si ho prefereixes, també pots trucar-hi o rebre atenció individual i confidencial d’ambdós serveis a través dels seus canals específics habituals.

    • Konsulta’m: a través dels correus electrònics i telèfons d’aquesta llista.

    Més informació

  • Barcelona activa el Programa municipal de suport a les quarantenes amb l’objectiu de garantir el bon aïllament de les persones afectades per la Covid-19, o que han estat en contacte estret amb un cas positiu, i que tenen dificultats per complir les recomanacions sanitàries a causa de la seva situació habitacional o socioeconòmica.

    El programa ha posat en marxa un nou Hotel Salut amb 80 habitacions i ha habilitat 85 apartaments turístics en desús (cedits de manera gratuïta per diferents operadors fins a finals de juny) amb aquesta finalitat.

    Les prescripcions es fan des de l’Atenció Primària del Departament de Salut de la Generalitat, que detecta aquestes dificultats en el seu seguiment de les persones en aïllament domiciliari, i compta amb el suport d’una oficina tècnica municipal.

    El Programa de suport a les quarantenes inclou també serveis a domicili. Així, per exemple, està previst fer fins a 500 neteges o desinfeccions domiciliàries, el lliurament de fins a 3.000 mascaretes, guants i altres equips de protecció, la recollida periòdica de residus o serveis de cura d’animals domèstics.

    També està previst el lliurament de lots d’alimentació, productes d’higiene i neteja i d’àpats cuinats a domicili.

    El programa es porta a terme amb la col·laboració d’Open Arms, la Creu Roja, el Banc dels Aliments, World Central Kitchen, Sagardi, Food for Good i la Fundació Hope and Help.

    Última actualització 08/05/2020

  • El Comitè de Direcció del Conveni Pavellons Salut, format per la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona ha acordat el desmuntatge dels pavellons Salut CEM Guinardó i Claror Marítim, que han funcionat aquests darrers mesos com a extensions de l’Hospital de Sant Pau i l’Hospital del Mar per fer front a la crisi sanitària provocada per la covid-19. Tots dos pavellons Salut han deixat d’estar ocupats gràcies al descens de casos.

    El CEM Olímpics Vall d’Hebron funciona actualment com a hospital de dia polivalent de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron i fa proves PCR als pacients que requereixen ingrés hospitalari, que tenen visita amb un gabinet o que se’ls ha de fer qualsevol procediment que comporti manipulació de les vies aèries o risc d’aerosol.

    El pavelló Salut instal·lat a l’Institut Nacional d’Educació Física de Catalunya (INEFC), amb capacitat per a 252 llits, continua muntat i s’està avaluant quan es podria desinstal·lar.

    L’emmagatzematge dels dispositius es farà de manera que se’n pugui agilitar un eventual nou muntatge en cas de rebrot.

    Amb l’objectiu d’abordar l’emergència sanitària provocada pel coronavirus, es van convertir quatre equipaments municipals en espais hospitalaris amb capacitat per acollir més de 550 pacients. ​

    Més informació

    Hotels Salut

    Continuen també en funcionament els hotels Salut habilitats a través del Gremi d’Hotels de Barcelona. Es tracta de 6 hotels amb un total de 1.236 places per a pacients lleus o asimptomàtics, pacients autònoms o que no poden fer l’aïllament a casa per dificultats del seu entorn, i 5 hotels amb 636 places per a descans del personal sanitari.

    A aquesta iniciativa, cal sumar-hi l’acord amb Apartur (apartaments turístics), que també ha cedit 500 habitacions per al descans del personal sanitari dels diversos hospitals i pavellons.

    D’altra banda, i gràcies a la disminució progressiva de l’ocupació dels hotels Salut, el Consorci Sanitari de Barcelona (CSB) està ampliant els perfils de persones allotjades en aquestes instal·lacions per incloure altres persones que hagin donat positiu a una prova PCR però que es mantenen asimptomàtiques. D’aquesta manera, s’aprofundeix en la nova fase de seguiment i control de la pandèmia.

    Per la mateixa raó, a hores d’ara els hotels Salut també ofereixen la possibilitat d’allotjament en casos que sigui necessari, com el de les persones afectades per la Covid-19 o que han tingut contacte estret amb un cas positiu i que per la seva situació habitacional o socioeconòmica no poden fer un aïllament correcte.

    Programa de suport a les quarentenes

    Última actualització 25/05/2020

  • Com a mesura de prevenció per evitar la propagació de la Covid-19, el Servei d’Atenció a Immigrants, Emigrants i Refugiats (SAIER) només atén situacions d’urgències socials i jurídiques al carrer de la Font Honrada, 10, amb horari de dilluns a divendres de 9.00 a 15.00 h.

    El servei es presta de manera presencial, sense necessitat de cita prèvia.

    Servei d’Atenció a Immigrants, Emigrants i Refugiats (SAIER)

  • L’Oficina per la No Discriminació (OND) continua acompanyant telefònicament i telemàticament  les persones que pateixen qualsevol tipus de discriminació i les assessora jurídicament per denunciar aquestes situacions.

    Durant aquest període t’atendrem:

    • Al telèfon 934 132 000 (de dilluns a divendres, de 9.00 a 14.00 hores, i els dimecres també de 16.00 a 18.00 hores).
    • Al correu electrònic ond@bcn.cat

    Oficina per la No Discriminació

  • L’Ajuntament de Barcelona col·labora perquè el trasllat de persones que viuen en residències de gent gran i amb símptomes de Covid-19 es faci amb la màxima celeritat possible.

    En aquest sentit, l’Ajuntament i Open Arms han acordat la col·laboració de l’organització humanitària en el trasllat de les persones grans que es troben en aquesta situació.

    L’acord implica que hi haurà cinc unitats (formades cadascuna per dues persones voluntàries de l’Open Arms) que col·laboraran en el trasllat. L’actuació es farà d’acord amb el dispositiu que coordini la Generalitat com a administració competent en l’àmbit de les residències geriàtriques.

    El consistori també ha començat a distribuir 300 tauletes electròniques entre aquests equipaments per facilitar la comunicació entre les persones residents i les seves famílies.

    La iniciativa s’ha pres davant la constatació que l’aïllament fa que molts dels usuaris i usuàries de les residències no puguin veure’s ni parlar amb la seva família, i també com una eina per donar suport al personal sociosanitari que hi treballa.

    Els dispositius formen part del Servei Vincles BCN d’acompanyament a persones grans en situació de soledat i estaven preparats per a les futures incorporacions. Les tauletes permeten utilitzar aplicacions de missatgeria instantània i fer videotrucades. 

    Suport espiritual

    A més, es posa en marxa un nou canal de comunicació per oferir suport espiritual a les persones grans que viuen en una residència.

    El suport espiritual es farà a través de les tauletes de Vincles BCN, que permetran a les persones grans contactar amb els representants de diferents confessions religioses, atenent a la diversitat de la ciutat.

    La llista de contactes que ofereix aquest servei l’ha elaborat l’Oficina d’Afers Religiosos en col·laboració amb les esglésies catòlica, ortodoxa i evangèlica i les comunitats musulmana i jueva.

    Última actualització 27/04/2020

  • Servei d’Atenció al Públic

    El Servei d’Atenció al Públic (SAP) de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) informa i orienta a les persones amb discapacitat o a les entitats que treballen en l’àmbit. El SAP atén de manera presencial, amb cita prèvia,  i manté l'atenció telemàtica.

    Podeu demanar cita prèvia o atenció telemàtica a través de:

    • Correu electrònic: sap@bcn.cat
    • Telèfon 934 132 775 (de dilluns a divendres, de 09.30 a 13.30 h) i del 010.
    • La plataforma d’atenció en línia de l’Ajuntament, omplint aquest formulari.

    L'horari d'atenció presencial és de dilluns a divendres de les 9 a les 14 h.

    Assessorament i acompanyament laboral

    L'Equip d’Assessorament Laboral (EAL) de l’IMPD assessora i fa atenció social i emocional a treballadors i treballadores amb discapacitat i a persones que cerquen ocupació.​ L'EAL atén de manera presencial, amb cita prèvia i manté l'atenció telemàtica.

    Podeu demanar cita prèvia o atenció telemàtica a través de:

    • Correu electrònic: ealocupacio@bcn.cat
    • Telèfon 934 132 839 (de dilluns a divendres, de 9:30 a 13.30 h)

     L'atenció presencial es realitza a hores convingudes.

    Assessorament jurídic

    El Servei d’Assessorament Jurídic (SAJ), creat arrel de l'estat d'emergència per la covid-19, és un servei d’informació i orientació per garantir els drets de les persones amb discapacitat que ofereix atenció telemàtica.

    El servei també assessora a les entitats que treballen en l'àmbit de la discapacitat.​

    El SAJ atén consultes sobre:

    • Les noves condicions laborals
    • Les dificultats de mobilitat durant el desconfinament
    • Situacions de discriminació en l’atenció sanitària o d’accés a tractaments mèdics
    • Manca d’accessibilitat comunicativa als serveis públics
    • Denegacions de suport a persones amb discapacitat en diferents àmbits de la vida ​

    Podeu contactar-hi a través de:

    • Correu electrònic: sap@bcn.cat
    • Telèfon 934 132 775 (de dilluns a divendres, de 09.30 a 13.30 h) i del 010.
    • La plataforma d’atenció en línia de l’Ajuntament, omplint aquest formulari.

    Servei d’Assistència Personal (SAP-Bcn)

    D’altra banda, Barcelona garanteix el Servei d’Assistència Personal per a persones amb discapacitat malgrat la crisi generada per la covid-19.

    L’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD), que gestiona el servei, ha fet possible un confinament segur per a les 52 persones amb discapacitat que reben l’assistència personal amb mesures de protecció extraordinàries.

    Per tal de garantir un confinament segur als domicilis de les persones amb discapacitat,  s’ha donat prioritat al lliurament de material i equipament de protecció tant a les persones usuàries com a les més de dues-centes persones que treballen al servei i que hi tenen contacte directe: unes 3.000 mascaretes, 9.100 guants, 5.000 peücs, 2.200 bates i 100 granotes, entre d’altres.

    L’actuació ha permès reduir al mínim els factors de risc de totes les persones vinculades al servei, amb una taxa de contagi molt baixa: només s’ha registrat 1 cas positiu entre les persones usuàries i 13 entre els 130 professionals que treballen com a assistents personals als domicilis.

    Última actualització 27/05/2020

  • L’Ajuntament de Barcelona ha editat un cartell perquè hi trobis fàcilment les adreces, els telèfons i els horaris d’atenció dels serveis socials presencials d’accés directe:

    • Centres de serveis socials de guàrdia
    • Centre d’Urgències i Emergències Socials (CUESB)
    • Servei d’Atenció a Immigrants, Emigrants i Refugiats (SAIER)
    • Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida en violència masclista (SARA)

    També hi trobaràs com pots contactar amb els serveis socials següents, que ofereixen atenció per telèfon o per correu electrònic:

    • Institut Municipal de l’Habitatge (IMHAB)
    • BCN Cuida (informació general sobre serveis)
    • Oficina per la No Discriminació (OND)
    • Servei d’Atenció a Homes (SAH)
    • Centre LGTBI de Barcelona

    Descarrega el cartell d’atenció social

  • Els centres de desenvolupament infantil i atenció precoç (CDIAP) de Ciutat Vella i de Nou Barris, que atenen infants de 0 a 6 anys amb alteracions en el desenvolupament o amb risc de tenir-ne i les seves famílies, continuen prestant atenció telefònica i telemàtica.

    Els CDIAP adapten el suport i acompanyament a les famílies en funció de les situacions i necessitats concretes que mostren els infants en aquests moments de confinament i canvi de rutines, així com de les circumstàncies concretes que viu cada família.

    Així, s’hanelaborat vídeos i materials específics pensats especialment per a les necessitats de les famílies ateses, ja siguin consells de psicomotricitat, estiraments, massatges abdominals, contes o cançons.I s’han lliurat 52 informes per facilitar la sortida al carrer d’aquells infants que ho requereixen, sempre amb l’acompanyament d’un familiar.

    Els CDIAP també ofereixen consells per facilitar la contenció emocional. I, en cas de detectar situacions de vulnerabilitat o de risc, les canalitza a través dels Centres de Serveis Socials.

    Les famílies que necessitin demanar atenció per al seu fill o filla, o que ja la tenen però volen contactar amb un/a terapeuta, poden adreçar-se a:

    Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç EIPI Ciutat Vella: 

    • Per correu electrònic: eipicv@bcn.cat
    • Per telèfon: 932 564 685 (de 9.00 a 14.00 hores, de dilluns a divendres)

    Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç EIPI Nou Barris: 

    • Per correu electrònic: eipinb@bcn.cat
    • Per telèfon: 932 564 700 (de 9.00 a 14.00 hores, de dilluns a divendres)

    Els i les professionals de l’àmbit sanitari, educatiu, social o d’altres camps també poden continuar derivant les famílies mitjançant aquests mateixos canals de contacte, no de manera presencial. 

    Els CDIAP presten un servei universal i gratuït.

    Consells per a les famílies amb infants amb dificultats de desenvolupament de 0 a 6 anys

    Més informació

  • Es posa en marxa un pla de xoc als barris de Barcelona amb més persones afectades pel coronavirus. Les actuacions s’estan portant a terme a diferents punts de Nou Barris, Sant Andreu, Sant Martí, Horta-Guinardó i Ciutat Vella.

    La primera mesura és un servei de neteja específic amb desinfecció dels contenidors i reforç de la neteja al voltant de centres sanitaris i residències. El procés s’ha iniciat a principi d’abril  a Horta-Guinardó, Nou Barris i Sant Andreu amb la desinfecció setmanal de tots els contenidors (amb més freqüència en el cas dels barris amb mes casos de Covid-19), i s’anirà estenent a altres barris de la ciutat.

    Una altra mesura del pla és la mobilització de més de seixanta professionals de la mediació de carrer per informar, en punts prèviament identificats com a problemàtics, sobre la conveniència del confinament i sobre les mesures que cal prendre a les cues de serveis essencials i botigues d’alimentació.

    Aquests equips també tenen com a missió detectar persones en situació de vulnerabilitat per la malaltia o que desenvolupin actuacions de risc.

    Així mateix, es reforça la presència de la Guàrdia Urbana als espais públics per actuar davant l’incompliment del confinament. I també els mitjans per donar informació bàsica de neteja, protecció i confinament al màxim de població possible, mitjançant vehicles de megafonia i la distribució de 16.000 cartells informatius a carrers, places, porteries i comerços.

    També s’està trucant als usuaris de serveis de proximitat i projectes de plans de barri per donar-los suport durant el confinament i detectar situacions de vulnerabilitat.

    Més informació

    Última actualització 19/05/2020

  • La campanya “Cistella contra la Covid” ha permès distribuir 20.000 lots amb productes alimentaris entre persones de més de 70 anys, persones amb malalties cròniques i persones confinades i afectades per la Covid-19 de Barcelona.

    El paquet també contenia recomanacions sanitàries i informació sobre els serveis municipals davant de la crisi de la Covid-19 i sobre els serveis de venda i de repartiment d’aliments a domicili que poden trobar al seu barri.

    L’objectiu ha estat minimitzar tant com sigui possible que aquests col·lectius de risc hagin de sortir del seu domicili per fer la compra i reduir així el risc de contagi.

    La iniciativa ha donat prioritat a les persones que no disposen de xarxa familiar o veïnal que els pugui fer la compra.

    En total, s’han distribuït 220 tones de productes alimentaris.

    La campanya ha estat coordinada per l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat, amb la col·laboració desinteressada d’una vintena d’entitats i empreses.

    Més informació

    Última actualització 08/05/2020

  • Barcelona destinarà 400.000 euros a projectes de cooperació internacional que ajudin a fer front a la Covid-19 en altres països.

    Es tracta d’una crida extraordinària a la qual poden optar totes les entitats i ONG acreditades com a expertes en acció humanitària i emergències i especialitzades en l’àmbit de la salut, l’aigua, el sanejament i la higiene.

    Les organitzacions podran presentar les sol·licituds telemàticament entre el 14 i el 20 de maig. La quantitat màxima que es pot sol·licitar serà de 80.000 euros, i l’import de la subvenció no excedirà el 80% del cost total de la intervenció, que s’haurà de prolongar un màxim de 12 mesos i que obligatòriament haurà de començar aquest any 2020.

    Es donarà preferència a les intervencions que s’executin en territoris considerats com a prioritaris en el Pla director de cooperació per a la justícia global de Barcelona 2018-2021: Jordània (Amman), Líban (Saïda), Marroc (Tetuan), Moçambic (Maputo), Senegal (Dakar), Tunísia (Tunis), Colòmbia (Cali, Medellín i Bogotà) i les poblacions palestines de Cisjordània i la franja de Gaza.

    Barcelona és la primera administració de l’Estat que aprova ajudes de cooperació internacional extraordinàries per pal·liar la situació generada per la pandèmia.

    Bases de la convocatòria

    Última actualització 04/05/2020

     

  • Més de dues-centes seixanta entitats i organitzacions veïnals i ciutadanes de Barcelona i de Catalunya, incloent-hi el Consell de Ciutat, màxim òrgan consultiu i de participació del teixit associatiu en la política municipal, s’han adherit al manifest del Consell Municipal d’Immigració de Barcelona (CMIB) en defensa dels drets de les persones immigrades en el context de la crisi sanitària per la Covid-19.

    El manifest del CMIB, publicat a principis d’abril, reclama a l’Estat la regularització del personal sanitari sense permís de treball, així com l’homologació de títols formatius en el camp sanitaris o sociosanitaris i, en conjunt, la protecció dels drets de les persones immigrades, que tenen una presència essencial en àmbits com les cures i els treballs a la llar, el repartiment, la neteja o els supermercats.

    Moltes de les persones immigrades, a més, formen part de col·lectius especialment vulnerables, perquè es troben sense llar, en una situació de petició d’asil o en la prostitució, entre d’altres.

    El comunicat del CMIB roman obert a noves adhesions a través de l’adreça de correu electrònic consellimmigracio@bcn.cat.

    Comunicat del CMIB

    Adhesions al comunicat

    Última actualització 07/05/2020

  • Barcelona, a través del Consorci d’Educació, ha distribuït 3.000 tauletes connectades a la xarxa perquè l’alumnat en situació de vulnerabilitat pugui accedir a l’educació en línia.

    Amb aquests dispositius, els alumnes en situació de més vulnerabilitat poden accedir a les plataformes amb continguts educatius, que serviran per fer educació no presencial durant el darrer trimestre del curs. 

    La distribució donarà prioritat a l’alumnat dels cursos de 6è de primària i 1r d’ESO, en el marc del Pla contra la segregació escolar.

    Paral·lelament, es treballa per tal de recollir i posar a disposició de l’alumnat de Barcelona altres partides de tauletes procedents de particulars o de la iniciativa privada.

    Programa Èxit

    Aquest programa del Consorci d’Educació de Barcelona per afavorir la igualtat d’oportunitats educatives continua en marxa durant la crisi sanitària de la Covid-19.

    El programa es fa amb la col·laboració d’estudiants universitaris que, durant el confinament, continuen donant reforç a les tasques escolars per via telemàtica i mantenen la vinculació escolar dels alumnes més vulnerables i d’aquells que no poden comptar amb l’acompanyament de les famílies en el seguiment de l’activitat en línia.

    Servei de teletraducció

    El servei de teletraducció també està ajudant a fer més efectiu el contacte per telèfon entre els centres educatius i les famílies. Està operatiu les 24 hores del dia en 52 idiomes.

    Pla de Barris

    Per la seva banda, el Pla de Barris de Barcelona ha distribuït 1.815 lots de material escolar per a prop de 3.000 infants, entre les famílies amb beca menjador de les 30 escoles de primària públiques dels barris del pla.

    Més informació

    Última actualització 22/05/2020

  • S’han distribuït 1.200 dispositius mòbils als hospitals i als pavellons Salut perquè els pacients aïllats puguin parlar amb els seus familiars.

    Els aparells s’han distribuït entre els principals centres hospitalaris de Barcelona (Vall d’Hebron, Hospital de Sant Pau, Hospital del Mar i Hospital Clínic) i els pavellons Salut respectius (CEM Guinardó, CEM Claror Marítim i l’INEFC), així com en els hotels medicalitzats.

    Es tracta de tauletes, mòbils, mòdems, ordinadors d’altes prestacions i pantalles per fer videoconferències.

    Aquests dispositius facilitaran la comunicació entre els pacients aïllats i les seves famílies.

    A més, permeten l’accés dels sanitaris a la història clínica dels pacients i l’intercanvi de dades entre els equipaments sanitaris.


    Més informació

    Última actualització 27/04/2020

  • Tres autobusos solidaris de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) han començat a transportar persones afectades per la Covid-19 des dels hospitals fins als centres sanitaris, hotels i equipaments que s’estan habilitant per acollir aquests pacients. Es tracta de persones amb l’alta hospitalària però amb indicació de confinament en espais específics no domiciliaris.

    Més de dos-cents conductors i conductores de TMB s’han ofert voluntàriament per conduir aquests autobusos.

    Els autobusos han estat preparats i condicionats per al transport de pacients, amb una separació física entre l’espai de passatge i el de conducció. Cada dia se’ls aplica un protocol estricte de neteja i desinfecció.

    Els conductors i conductores treballen amb els equips de protecció individual necessaris i tenen el suport del personal de l’operativa sanitària per evitar qualsevol risc de contagi. Quan s’acaba el servei, els vehicles se sotmeten a un procés de neteja i descontaminació a la cotxera.

    Més informació

  • La iniciativa “Cuidem a qui ens cuida” proporciona recursos gratuïts per compensar i disminuir la tensió que els i les professionals dels sectors de primera línia d’atenció a la ciutadania estan suportant durant aquest període de lluita contra la covid-19.

    Aquesta campanya s’adreça específicament a les persones que treballen en el sector sanitari, els serveis socials, el sector de les cures i de la neteja, els cossos de seguretat, els supermercats, les farmàcies o el transport, entre d’altres.

    “Cuidem a qui ens cuida” posa a la seva disposició una sèrie de vídeos amb consells de professionals de l’esport i de la salut sobre activitats físiques relaxants, exercicis de fisioteràpia compensatoris i recomanacions de nutrició.

    Els continguts s’han dissenyat per atendre les necessitats derivades de la situació d’alta exigència personal i laboral a la qual aquestes persones estan sotmeses actualment.

    A més, cada bloc disposa d’un correu electrònic per mitjà del qual professionals d’aquests tres àmbits atendran de manera personalitzada els dubtes que puguin sorgir en l’aplicació dels exercicis i dels consells facilitats.

    “Cuidem a qui ens cuida” és una acció impulsada per l’Ajuntament en el marc de la campanya “BCN es mou dins de casa”.
     
    Cuidem a qui ens cuida

    Última actualització 12/05/2020

  • La Coalició de les Ciutats pels Drets Digitals, creada per l’Ajuntament de Barcelona, Nova York i Amsterdam, i amb més de cinquanta ciutats globals membres, impulsa una declaració comuna sobre la garantia dels drets digitals en l’ús de les tecnologies per fer front a la crisi provocada per la covid-19.

    Tot i que és important reconèixer el paper instrumental que poden exercir les tecnologies digitals per contenir i resoldre la crisi actual, també és necessari garantir que la seva aplicació no posi en perill els drets digitals de la ciutadania.

    Per això, la declaració inclou deu principis que han de guiar el desenvolupament i l’ús de les aplicacions tecnològiques contra la pandèmia per garantir els drets digitals de les persones:

    • Nexe i proporcionalitat
    • Impermanència
    • Consentiment i confiança
    • Privacitat
    • Control
    • Obertura i transparència
    • Resposta
    • Participació
    • Innovació Social
    • Equitat i inclusió

    Més informació

    Última actualització 14/05/2020

  • Següent
Anar al principi