Vés al contingut

Suport social

Informa’t sobre totes les accions d’ajuda als ciutadans i ciutadanes, amb una atenció especial a les persones més vulnerables, que l’Ajuntament de Barcelona posa a la teva disposició amb motiu de la crisi de la covid-19. 

Serveis socials

  • Es pot demanar cita prèvia al telèfon gratuït de serveis socials (900 922 357, de dilluns a dijous, de 9:00 a 19:00 hores i divendres de 9:00 a 16:00 hores) o anar als centres oberts de cada districte en cas d’urgència. L’horari d’atenció és de dilluns a divendres, de 9.00 hores a 14.00 hores.

    Fora d’aquest horari el centre de referència per emergències i urgències socials és el CUESB.

    Serveis socials

    Última actualització: 23/07/2021

  • El Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB) (c/ Llacuna, 25. Tel.: 900 703 030) funciona ininterrompudament les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any. El CUESB  ofereix un servei d’atenció psicosocial permanent i atén qualsevol situació d’urgència i d’emergència social a la ciutat.

    Més informació

    Última actualització 03/07/2020

  • El Servei d’Ajuda a Domicili (SAD), amb 24.000 persones usuàries, està operatiu i ofereix una atenció especial a les 3.000 persones usuàries que no disposen de xarxa familiar i que tenen en aquest servei l’única atenció de cura que reben.

    També s’han creat equips específics per a l’atenció de casos positius per covid-19.

    Servei d’Ajuda a Domicili (SAD)

    Última actualització: 23/07/2021

  • El Programa municipal de suport a les quarantenes continua donant suport a l’aïllament domiciliari de les persones amb covid-19, o que siguin contacte estret, i que tenen dificultats per complir les recomanacions sanitàries a causa de la seva situació personal o econòmica. El programa va néixer a l’abril del 2020 i funciona per derivació dels treballadors i treballadores socials de la xarxa sanitària.

    Els serveis que s’ofereixen als domicilis de les persones usuàries són lliurament de cistella alimentària i àpats cuinats, mascaretes i altres productes de protecció individual, productes de neteja de la llar, productes d’higiene personal, neteges o desinfeccions domiciliàries, recollida de residus i cura d’animals domèstics. Fins al 7 de febrer de 2021, 5.669 persones han rebut cistella alimentària o àpats cuinats al seu domicili.

    Aquest programa municipal es duu a terme amb la col·laboració de la Creu Roja, la Fundació Formació i Treball, la Fundació Hope and Help i Anba Asistencial.

    ​Per allotjar persones amb indicació sanitària d’aïllament, en l’actualitat també funcionen dos hotels salut impulsats pel Consorci Sanitari de Barcelona. Des de l’inici de la pandèmia, han estat actius altres hotels salut, entre els quals l’Hotel Salut Social de l’Institut Municipal de Serveis Socials, i allotjaments en apartaments i pensions.

    Última actualització 08/02/2021

  • El col·lectiu de treballadores de la llar pateix de manera estructural una gran vulneració de drets i un alt grau de precarietat. Tot i que la seva feina és essencial, en la situació actual es poden trobar encara més desprotegides.

    L’espai Barcelona Cuida informa i assessora les treballadores de la llar i de les cures i les famílies cuidadores en el marc de la crisi sanitària ocasionada per la covid-19. També s’hi ofereix atenció presencial amb cita prèvia.

    Treballadores de la llar i de les cures

    • Dubtes sanitaris sobre protecció davant la covid-19: 934 132 555 (de dilluns a divendres, de 8.00 a 15.00 h).
    • Suport emocional i atenció psicològica: 900 505 805 (telèfon gratuït. De dilluns a diumenge, de 6.00 a 24.00 h). La clau d’accés és "DOMICILI 2020".
    • Assessorament en drets laborals (punts de defensa dels drets laborals de Barcelona Activa): 900 533 175 (cita prèvia). També et pots inscriure a les sessions d’assessorament en els enllaços següents:

    Famílies cuidadores

    • Informació i orientació a famílies sobre la contractació de persones per fer tasques de la llar i de cures: 934 132 121 (de dilluns a divendres, de 8.15 a 14.00 h i de 15.00 a 19.00 hores) / barcelona.cuida@bcn.cat.

    Guia pràctica per a famílies contractadores en el règim de treball de la llar

    Persones cuidadores

    Per a totes les persones cuidadores, ja siguin familiars o persones remunerades, s’han publicat quatre vídeos amb instruccions clares sobre com cal adoptar les mesures generals de protecció establertes per les autoritats sanitàries davant la covid-19.

    Barcelona Cuida

    Última actualització: 06/11/2020

     

  • Barcelona manté oberts els dispositius d’allotjament d’emergència i consolidarà com a equipaments estables per a la ciutat el dispositiu per a dones, el d’atenció a persones amb addicions i el de joves.

    Els dispositius d’allotjament d’emergència són:

    • Equipament Pere Calafell (58 places). Gestionat per la Creu Roja.
    • Equipament d’atenció a dones de La Llavor (40 places)Gestionat per Sant Joan de Déu Serveis Socials.
    • Equipament Pere Tarrés (70 places)Atén persones en situació de carrer amb problemes d’addicció a l’alcohol o les drogues. Gestionat per l’Associació Benestar i Desenvolupament.
    • Equipament de joves (40 places). Situat en una casa de colònies a Montgat, el gestiona l’associació Superacció.
    • Equipament a Gràcia (95 places). Gestionat per la Fundació Salut i Comunitat.
    • Equipament a Sant Martí (100 places). Gestionat per la Creu Roja.
    • Equipament només per a dones a Sarrià-Sant Gervasi (26 places). Gestionat pel Centre Assís.

    Última actualització: 30/07/2021

Dones

  • Per rebre atenció en un punt d’informació i atenció a les dones (PIAD), cal demanar cita prèvia al telèfon gratuït 900 922 357 (de dilluns a dijous de 9.00 a 19.00 hores i divendres de 9.00 a 16.00 hores). També pots enviar un correu electrònic al PIAD que et correspongui.

    Fora d’aquests horaris i per a urgències, et pots adreçar al CUESB (telèfon gratuït 900 703 030; c/ Llacuna, 25) les 24 hores del dia.

    Punts d’informació i atenció a les dones (PIAD)

    Última actualització 21/07/2021

  • ​L’emergència sanitària que ha provocat el coronavirus i la situació de confinament derivada han pogut produir un augment de casos de violència masclista. Davant d’aquesta situació, l’Ajuntament de Barcelona reforça els serveis adreçats a les dones.

    Aquí trobaràs tots els serveis d’atenció amb els quals pots contactar si pateixes o corres el risc de patir violència masclista.

    Serveis d’atenció en funcionament

    • El Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida (SARA) ofereix:
      • Atenció presencial general: cal concertar cita prèvia al telèfon gratuït 900 922 357 (de dilluns a dijous de 9.00 a 19.00 hores i divendres de 9.00 a 16.00 hores)
      • Atenció presencial d’urgència: de 9.00 a 13.00 hores, de dilluns a divendres, sense cita prèvia (Marie Curie, 16).
    • Fora de l’horari d’atenció del SARA, pots adreçar-te al Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB) (Telèfon gratuït: 900 703 030). El CUESB ofereix atenció les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any.
    • Els Punts d’Informació i Atenció a les Dones (PIAD - 900 922 357) ofereixen atenció telefònica i presencial amb cita prèvia.  
    • El serveis socioeducatius de l’Agència ABITS (abits@bcn.cat) ofereixen atenció presencial amb cita prèvia de dilluns a dijous, de 9 a 13 hores i de 14 a 18 hores (telèfon gratuït 900 722 200; c. València, 344). Tots els divendres, amb cita prèvia, es continuen fent lliuraments puntuals presencials d’ajuts. A més, continuen oferint servei telemàticament.
    • La Unitat Municipal contra el Tràfic d’Éssers Humans (UTEH)  ofereix atenció presencial amb cita prèvia (unitatTEH@bcn.cat).
    • Així mateix, recordem el telèfon d’urgències gratuït contra la violència masclista (365 dies / 24 hores)  900 900 120 i el Whatsapp 671 778 540.

    Allotjament d’urgència

    Garantim les places d’allotjament d’urgència per a les dones que pateixin violència masclista mitjançant els dispositius habituals de cases, pisos d’acollida i pensions, i la possibilitat de recórrer a altres dispositius en cas necessari.

    Consells pràctics de prevenció i detecció

    Si pateixes violència masclista o si pots col·laborar per ajudar les persones que estan en aquesta situació, aquí trobaràs consells per autoprotegir-te o per detectar possibles situacions de violència emergents i donar suport a les dones sense revictimitzar-les ni posar-les en risc.

    Consulta i descarrega els materials de prevenció i protecció en tots els idiomes disponibles en aquest repositori (català, castellà, anglès, francès, xinès, urdú, àrab, bengalí i tagal)

    Servei d’atenció als homes

    El Servei d’Atenció a Homes (SAH) (Avinguda del Marquès de l’Argentera, 227) ofereix atenció presencial de dilluns a dijous de 09.00 a 14.00 i de 15.00 a 20.00 hores i divendres de 09.00 a 15.00 hores.

    També pots contactar amb el SAH a través del telèfon 933 491 610 i del correu electrònic sah@bcn.cat.

    El SAH s’adreça a tots els homes que desitgen canviar i millorar les seves relacions personals amb la finalitat d’evitar l’ús de qualsevol tipus de violència.

    Webinar sobre violència masclista en temps de covid-19

    S'ha dut a terme un webinar per millorar la detecció i l’atenció de casos de violència masclista dins del context de crisi sanitària. Durant la xerrada es van plantejar hipòtesis sobre l’evolució del fenomen i es van construir propostes per fer-hi front.

     

    Última actualització 21/07/2021

Habitatge

  • A més d’oferir atenció telefònica, algunes de les oficines de l’habitatge de Barcelona han obert les portes per atendre els tràmits que només es puguin fer de manera presencial, i sempre amb cita prèvia.

    Les oficines obertes són:

    • Ciutat Vella 
    • Sants-Montjuïc
    • L’Eixample 
    • Les Corts
    • Nou Barris
    • Sant Andreu
    • Sant Martí

    “Habitatge et truca”

    Si necessites fer algun tràmit relacionat amb ajuts o la borsa de lloguer, rehabilitació, cèdules d’habitatge, emergències relacionades amb l’habitatge o assessorament, pots posar-te en contacte amb “Habitatge et truca”.

    En el cas que només sigui possible fer el tràmit de manera presencial, “Habitatge et truca” et facilitarà dia i hora per rebre atenció en alguna de les oficines de l’habitatge. 

    Més informació

    Última actualització: 13/11/2020

  • Si et trobes en una situació excepcional d'emergència relacionada amb l’habitatge, com la pèrdua d'habitatge, pots demanar ajuda al telèfon d'atenció ciutadana 010.

    Ajuts per al lloguer

    L’Ajuntament de Barcelona va suspendre el cobrament de les quotes de lloguer dels habitatges i dels locals comercials del parc públic i de les hipoteques dels habitatges de promoció pública entre l'abril i el setembre del 2020.  A partir de l’octubre, el pagament dels imports que han estat suspesos s’abonarà prorratejat al llarg de 54 mesos.

    També ofereix ajudes per a les famílies que viuen en pisos de la Borsa de Lloguer de Barcelona. Els llogaters d’aquest programa que pateixin una reducció dels seus ingressos arran de la crisi del coronavirus, ho hauran de comunicar a l’Institut Municipal de l’Habitatge de Barcelona (IMHAB), que activarà ajudes perquè puguin pagar els seus lloguers.

    L’Ajuntament et pot informar sobre la tramitació dels ajuts activats pel Govern de l’Estat per al pagament de lloguers i crèdits hipotecaris o no hipotecaris.

    “Habitatge et truca”

    Si necessites fer algun tràmit relacionat amb ajuts o la borsa de lloguer, rehabilitació, cèdules d’habitatge, emergències relacionades amb l’habitatge o assessorament, pots posar-te en contacte amb “Habitatge et truca”.

    Habitatge

    Preguntes freqüents

    Servei d’atenció personalitzada “Habitatge et truca”

    Última actualització 13/11/2020

  • Els Punts d’Assessorament Energètic (PAE) t’ofereixen informació i assessorament sobre temes relacionats amb els subministraments energètics. 

    Pots rebre atenció pels canals següents: 

    • Per telèfon: al 93 000 80 54 (de dilluns a divendres, de 9.00h a 14.00 hores)
    • Per correu electrònic a les següents adreces:
      • Ciutat Vella: paecv@bcn.cat
      • Eixample: paeeix@bcn.cat
      • Sants-Montjuïc: paestm@bcn.cat
      • Les Corts: paelc@bcn.cat
      • Sarrià-Sant Gervasi: paessg@bcn.cat
      • Gràcia: paegr@bcn.cat
      • Horta-Guinardó: paehg@bcn.cat
      • Nou Barris: paenb@bcn.cat
      • Sant Andreu: paesa@bcn.cat
      • Sant Martí: paesm@bcn.cat

    En cas de talls en el subministrament d’aigua, llum o gas, o si vols informar-te sobre les mesures a les quals et pots acollir per rebaixar les factures, també pots contactar amb els serveis dels PAE a través del canal d’Atenció en línia de l’Ajuntament (per tramitar la sol·licitud has d’omplir un formulari i adjuntar la documentació justificativa):

    Drets energètics

    Última actualització: 18/11/2020

Adolescents i joves

Espais joves

Consulta els canals específics de cada espai jove per conèixer com els han afectat les noves mesures per prevenir el contagi de la covid-19.

Punts infoJOVE

Els punts infoJOVE de Barcelona t'ofereixen atenció presencial amb totes les mesures de seguretat. Les seves activitats, però, queden suspeses fins a nou avís. Consulta aquí com pots contactar-hi.

Centre per a famílies i Aquí t’escoltem

Els serveis d’acompanyament per a joves Aquí t’escoltem  atenen, amb cita prèvia, mitjançant els canals de contacte habituals i amb totes les mesures de seguretat. Les seves activitats, però, queden suspeses fins a nou avís.

El Centre per a Famílies amb Adolescents atén, amb cita prèvia, mitjançant els canals de contacte habituals i amb totes les mesures per garantir la teva seguretat i la del seu equip de professionals (932 563 560 / saif@bcn.cat).

Sales d’estudi

Estan obertes de dilluns a dijous de 20.30 a 23.30 hores. 

Els diumenges estan disponibles dues sales: Vapor Vell (d'11:00 a 14:00 hores i de 16:00 a 20:00 hores) i Sagrada Família (de 16:00 a 20:00 hores).

Sales d'estudi 

Última actualització: 01/07/2021

Gent gran

  • Servei de Teleassistència Municipal

    És un servei permanent d’atenció domiciliària les 24 hores del dia, tots els dies de l’any. Les persones usuàries estan connectades amb un centre d’atenció que gestiona els serveis necessaris per atendre situacions d’urgència. Atén mes de 88.000 persones, la major part, persones grans i dependents.

    Aquest servei està demostrant ser de gran ajuda durant la pandèmia, perquè proporciona informació, dona suport emocional i facilita l’accés als serveis sanitaris a les persones majors de 75 anys, un dels col·lectius més vulnerables davant la covid-19.

    La sol·licitud del Servei de Teleassistència es pot  tramitar telemàticament a través del Portal de Tràmits de l’Ajuntament.

    Projecte Radars

    El projecte comunitari Radars continua atenent les 1.600 persones usuàries del programa a través de trucades telefòniques. Prop de 200 voluntaris i voluntàries truquen cada setmana a les persones grans per acompanyar-les i per vincular-les també a la xarxa veïnal. El projecte segueix treballant en xarxa amb els comerços, les farmàcies i les entitats del barri per lluitar contra la solitud de les persones grans de la ciutat.

    Si detectes alguna situació greu que afecta una persona gran, et demanem que et posis en contacte amb Serveis socials, que truquis al telèfon gratuït 900 922 357 o que escriguis un correu a radarsgentgran@bcn.cat.

    Servei de Teleassistència

    Projecte comunitari Radars

    Última actualització: 02/11/2020

  • L’aplicació VinclesBCN té com a objectiu reforçar les relacions socials de les persones més grans de 65 anys que se senten soles. Aquesta aplicació, que ha incorporat un canal de salut per informar sobre la covid-19, permet a l’usuari/ària comunicar-se mitjançant videotrucades i missatges de vídeo o veu, tant amb la seva família i amics com amb les persones grans que formen part del grup d’usuaris i usuàries.

    VinclesBCN una eina molt valuosa per mantenir el contacte amb les persones més vulnerables i ajudar-les emocionalment, saber com es troben i si necessiten alguna cosa.

    Els familiars i amics de la persona usuària poden descarregar l’aplicació VinclesBCN al seu telèfon intel·ligent, disponible per a Android i iOS.

    VinclesBCN

    Última actualització: 19/06/2020

Diversitat sexual i de gènere

El Centre LGTBI obre els dilluns de 16.00 a 20.00 hores, i de dimarts a divendres de 10.00 a 14.00 hores i de 16.00 a 20.00 hores.

Els serveis d’atenció personal s’ofereixen presencialment i telemàticament, sempre amb cita prèvia (info@centrelgtbibcn.org).

Les entitats residents al Centre LGTBI (Gais Positius, Observatori contra l’Homofòbia, Casal Lambda i Associació de Famílies LGTBI) també segueixen al teu costat, adaptant els aforaments de les activitats i l’operativa dels serveis.

Centre LGTBI

Última actualització 07/12/2020

Ciutadania i inclusió

  • Si has de demanar algun ajut o prestació especial (per pagar el lloguer, per a persones treballadores autònomes o per sol·licitar una línia de crèdit per a empreses, entre d'altres) i necessites suport, et podem assessorar i ajudar a fer la tramitació en línia.

    També t’oferim:

    • Acompanyament i formació digital.
    • Trobades de suport emocional.
    • Formació i acompanyament en economia domèstica.
    • Sessions informatives sobre la defensa dels drets laborals en temps de covid-19.

    Pots adreçar-te al punt d’atenció XARSE més proper al teu domicili, que pots consultar en aquest enllaç.

    XARSE: Xarxes de resposta socioeconòmica

    Última actualització: 24/11/2020

     

     

  • L’Oficina per la No Discriminació (OND) ofereix atenció presencial amb cita prèvia de dilluns a dimecres, de 9:00 a 14:00 hores, i dijous de 9:00 a 19:00 hores. També ofereix atenció telefònica i telemàtica.

    Pots contactar amb l’oficina al telèfon 934 132 000 i a l'adreça electrònica ond@bcn.cat.

    Fora de l'horari anterior, si necessites atenció personal urgent pots adreçar-te al CUESB (telèfon gratuït 900 70 30 30).

    Oficina per la No DiscriminacióOficina per la No Discriminació

    Última actualització: 07/12/2020

  • Per rebre atenció al Servei d’Atenció a Immigrants, Emigrants i Refugiats (SAIER), has de demanar-hi cita prèvia.

    Les persones amb cita prèvia rebran atenció per telèfon per garantir les mesures de seguretat i higiene davant la covid-19. En cas que es consideri necessari, se citarà la persona presencialment.

    Si et trobes en una situació d’urgència social o jurídica o en altres situacions de vulnerabilitat pots anar directament a la seu del SAIER al carrer de Tarragona, 141, de dilluns a divendres de 9.00 a 13.00 hores.

    Fora d’aquest horari, en situacions d’urgència, pots trucar al telèfon gratuït 900 703 030 o adreçar-te al Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB), al carrer de la Llacuna, 25.

    Servei d’Atenció a Immigrants, Emigrants i Refugiats (SAIER)

    Última actualització 09/12/2020

  • El teixit social i comunitari és clau per fer front a la crisi causada per la covid-19. Per això l’Ajuntament de Barcelona ha posat a disposició de les xarxes veïnals vint casals de barri i altres equipaments de proximitat que funcionen com a casals comunitaris amb material d’autoprotecció, espais físics per fer reunions, punts de connexió a internet, equipament informàtic i espai d’emmagatzematge, entre d’altres.

    L’objectiu és enfortir aquest teixit associatiu i construir una infraestructura social que perduri més enllà de la pandèmia.

    Els equipaments tenen relació directa amb els serveis socials municipals i suport organitzatiu i econòmic. Disposen de petits fons per a despeses imprevistes de fins a 1.500 euros mensuals per centre.

    La inversió municipal per a l’adequació dels vint equipaments és de 365.000 euros.

    Més informació

    Última actualització 09/12/2020

  • A tots els barris de la ciutat s’han creat xarxes de suport comunitàries que porten els aliments a casa a les persones que ho necessiten. Informa-te’n i participa-hi!

    Xarxes de suport comunitari per a cada barri

    Els eixos comercials, les associacions de comerciants, els mercats municipals i els gremis de la ciutat també mostren la seva cara més solidària impulsant iniciatives de suport arran de la irrupció de la covid-19. 

    Accions solidàries del teixit comercial

    Última actualització 15/12/2020

  • Amb l’objectiu de treballar per la igualtat d’oportunitats educatives i fer front a la bretxa digital, s’ha creat un banc de préstec de tauletes amb internet per a l’alumnat vulnerable que està confinat a causa de la covid-19, tant els que han donat positiu com els que han de fer quarantena per ser contacte dins el grup estable. 

    L’Ajuntament ha invertit 500.000 euros del Fons Covid en la compra dels dispositius, i en aquest moment hi ha disponibles 2.300 tauletes. La iniciativa s’ha posat en marxa a través del Consorci d’Educació de Barcelona.

    Els destinataris són els alumnes que es troben en una situació de vulnerabilitat acreditada i que estan cursant estudis obligatoris i postobligatoris en centres públics i concertats de la ciutat.

    Més informació

    Última actualització 09/12/2020

Persones amb discapacitat

Servei d’Atenció al Públic (SAP)

El SAP t’ofereix informació i orientació sobre els temes que t’afectin, i també aten les entitats que treballen en l’àmbit. Pots demanar cita prèvia o contactar-hi via:

  • Adreça electrònica: sap@bcn.cat
  • Telèfon 934 132 775 (de dilluns a divendres, de 9.30 a 13.30 hores) i 010.
  • A través de la plataforma d’atenció en línia de l’Ajuntament de Barcelona, omplint aquest formulari.

L'horari d'atenció presencial amb cita prèvia és de dilluns a divendres de les 9.00 a les 14.00 hores.

Servei d'Assessorament Jurídic (SAJ)

Aquest servei et facilita Informació i orientació per garantir els teus drets en l’actual situació de crisi per la covid-19: dubtes en relació amb les condicions laborals, situacions de possible discriminació en l’atenció sanitària o l’accés a tractaments mèdics, manca d’accessibilitat comunicativa als serveis públics, denegacions de suport a persones amb discapacitat en els diferents àmbits de la vida. Hi pots contactar via:

  • Adreça electrònica: sap@bcn.cat
  • Telèfon 934 132 775 (de dilluns a divendres, de 9.30 a 13.30 hores) i 010.
  • A través de la plataforma d’atenció en línia de l’Ajuntament de Barcelona, omplint aquest formulari.

Última actualització 03/11/2020

Famílies

Els centres de desenvolupament infantil i atenció precoç (CDIAP) EIPI Nou Barris i EIPI Ciutat Vella ofereixen atenció als infants de 0 a 6 anys amb dificultats de desenvolupament o risc de patir-ne, a les seves famílies i al seu entorn.

L’atenció es fa presencialment, amb les mesures de protecció necessàries, o de manera telemàtica.

Com pots contactar?

CDIAP - EIPI Ciutat Vella

    • Adreça electrònica: eipicv@bcn.cat
    • Telèfon: 932 564 685 (de 9.00 a 14.00 hores, de dilluns a divendres)
    • Adreça: Reina Amàlia, 33. Horari d'atenció al públic: de dilluns a divendres, de 9.00 a 14.00 hores.

CDIAP - EIPI Nou Barris

    • Adreça electrònica: eipinb@bcn.cat
    • Telèfon: 932 564 700 (de 9.00 a 14.00 hores, de dilluns a divendres)
    • Adreça: Luz Casanova, 11. Horari d'atenció al públic: de dilluns a divendres, de 9.00 a 14.00 hores.

Consells per a les famílies amb infants de 0 a 6 anys amb dificultats de desenvolupament

Més informació

Última actualització: 04/11/2020

Pactes i acords de ciutat

  • L'Ajuntament de Barcelona ha impulsat el Pacte per Barcelona, una eina per aprofitar tot el potencial de la ciutat per superar la crisi del Covid-19 i generar un nou impuls per a la ciutat, de manera consensuada amb els agents de l’àmbit econòmic, social, educatiu, cultural, esportiu i científic de Barcelona, i amb una visió metropolitana.

    El Pacte és una proposta i un compromís col·lectiu per impulsar una sortida en positiu de la crisi, per treballar amb més intensitat i de manera conjunta al voltant de les grans prioritats que, en els pròxims divuit mesos, ens haurien d’ajudar a avançar en la recuperació econòmica i social de Barcelona i, alhora, a continuar amb les transformacions necessàries a favor de la sostenibilitat ambiental.

    Objectius:

    1. Reactivar i enfortir el teixit productiu i comercial de Barcelona com a eix dinamitzador de l’economia i creador d’ocupació.
    2. Apostar per sectors econòmics resilients i innovadors, afavorint la diversificació, gràcies a l’acceleració de la transformació digital i a la capacitat tecnològica de la ciutat.
    3. Impulsar l’acció comunitària reforçant els serveis socials i la seva articulació amb el teixit social i d’entitats, per respondre a la crisi i a les noves vulnerabilitats que s’afegeixen a les desigualtats existents, apostant pel paper de les cures a la nostra societat.
    4. Convertir l’habitatge en una resposta econòmica, social i ambiental a la crisi.
    5. Enfortir el sistema sanitari i biomèdic de la ciutat i contribuir així a millorar la salut de la ciutadania i a consolidar Barcelona com a ciutat avançada, segura i referent sanitari.
    6. Avançar cap a un nou model urbà més basat en la proximitat, donant un nou impuls a la mobilitat sostenible, a la reducció de les emissions i a la renaturalització i refermant el compromís de fer front a l’emergència climàtica.
    7. Apostar per construir un sistema educatiu i una xarxa educadora que garanteixi la igualtat d’oportunitats i constitueixi l’eina bàsica per garantir l’equitat social. Potenciar el capital científic de la ciutat, el seu valor per definir estratègies de futur i consolidar Barcelona com a espai de recerca.
    8. Promoure l’accés a la cultura, enfortint el capital cultural i creatiu de la ciutat com a patrimoni de primer nivell de Barcelona, factor de cohesió i de projecció internacional. Garantir l’accés universal de tota la ciutadania a l’esport, com a eina de salut i de construcció de xarxes associatives.
    9. Reactivar la ciutat com a destinació turística urbana segura, de qualitat i sostenible i com a centre d’intercanvi professional i de retenció i captació de talent.
    10. Consolidar el rol actiu de Barcelona en el context internacional, apostant per les xarxes de ciutats, la cooperació i el multilateralisme.

    Un nou impuls per a la ciutat [PDF]

    Última actualització: 21/07/2020

  • Professionals de l’àmbit científic i sanitari, agències públiques, organitzacions internacionals de la salut global i ONG han presentat la Declaració de Barcelona per l’alliberament temporal de les patents que pesen sobre les vacunes contra la covid-19 mentre duri la situació d’emergència humanitària actual. El consistori ha mostrat el suport i l’adhesió al text.

    Més informació

    Declaració de Barcelona per l'alliberament de les patents (PDF)

    Última actualització: 15/04/2021

  • Barcelona posarà en marxa 45 actuacions per oferir oportunitats de futur a les persones joves de la ciutat, un col·lectiu especialment afectat per la crisi derivada de la covid-19.

    El pressupost per a aquestes actuacions, que es duran a terme durant els anys 2021 i 2022, és d’uns 2,5 milions d’euros.

    Entre les accions previstes figuren programes d’assessorament acadèmic, tallers d’autoconeixement o la promoció de l’emancipació juvenil.

    Més informació

    Última actualització: 18/03/2021

  • El Ple ha aprovat el pressupost municipal per al 2021, que, amb 3.253 milions d’euros, és el més elevat de la història del consistori.

    Els recursos es destinaran a incrementar la resposta social a la crisi generada per la covid-19 i a impulsar la recuperació i la reorientació de l’economia de la ciutat.

    Més informació

    Última actualització 29/12/2020

  • La crisi sanitària provocada per la covid-19 ha paralitzat l’activitat econòmica a la ciutat. S’han agreujat la crisi climàtica i la crisi de la vivenda, i s’han posat al descobert fragilitats com ara la dependència excessiva del turisme, la dotació insuficient dels sistemes de salut i un model de cures sostingut per les dones en condicions laborals precàries o informals.

    El Programa d’actuació municipal (PAM) 2020-2023 fa front a aquests reptes i també recull les oportunitats que s’obren gràcies a la resposta favorable de les administracions europees, estatals i catalanes, que situen Barcelona en una bona posició per afrontar canvis estructurals, de reactivació econòmica i de generació de llocs de treball estables i de qualitat.

    Més informació

    PAM+ 2020-2023 (PDF)

    Última actualització: 31/12/2020

  • L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha proposat al president del Govern de l’Estat, Pedro Sánchez, un pacte d’Estat pel dret a l’habitatge.

    En una carta enviada al president del Govern, Colau li demana que coordini, amb totes les administracions públiques, una estratègia per crear un nou model de polítiques d’habitatge, orientat a la protecció i la garantia d’aquest dret fonamental.

    L’alcaldessa també ha demanat una modificació de la Llei d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, que permeti als ajuntaments disposar del superàvit que tenen acumulat per destinar-lo a pal·liar els efectes de la crisi de la covid-19.

    Carta de l’Alcaldessa de Barcelona (ES)

    Última actualització 21/05/2020

  • Més de 260 entitats i organitzacions veïnals i ciutadanes de Barcelona i de Catalunya s’han adherit al manifest del Consell Municipal d’Immigració de Barcelona (CMIB) en defensa dels drets de les persones immigrades en el context de la crisi sanitària per la covid-19.

    El manifest del CMIB, publicat a principis d’abril, reclama a l’Estat la regularització del personal sanitari sense permís de treball, així com l’homologació de títols formatius en l'àmbit sanitari o sociosanitari i, en conjunt, la protecció dels drets de les persones immigrades, que tenen una presència essencial en les cures i els treballs a la llar, el repartiment, la neteja o els supermercats.

    Moltes de les persones immigrades, a més, formen part de col·lectius especialment vulnerables, perquè es troben sense llar, en una situació de petició d’asil o en la prostitució, entre d’altres.

    El comunicat del CMIB roman obert a noves adhesions a través de l’adreça de correu electrònic consellimmigracio@bcn.cat.

    Comunicat del CMIB

    Adhesions al comunicat

    Última actualització 07/05/2020

  • La Coalició de les Ciutats pels Drets Digitals, creada per Barcelona, Nova York i Amsterdam i amb més de cinquanta ciutats globals membres, ha fet una declaració comuna per garantir els drets digitals de la ciutadania en l’ús de les tecnologies desenvolupades per fer front a la crisi de la covid-19.

    La declaració proposa deu principis que s’haurien de seguir en l’aplicació de les tecnologies digitals que tinguin per objectiu combatre la pandèmia:

    • Nexe i proporcionalitat
    • Impermanència
    • Consentiment i confiança
    • Privacitat
    • Control
    • Obertura i transparència
    • Resposta
    • Participació
    • Innovació Social
    • Equitat i inclusió

    Més informació

    Última actualització 29/06/2020

  • Un total de 12.100 famílies en situació de vulnerabilitat han rebut l’ajut del nou fons d’emergència social per cobrir les necessitats urgents i bàsiques que ha generat la covid-19. L’ajut, d’entre 1.200 i 2.850 euros en total, segons la renda i el nombre de membres de la unitat familiar, s'ha abonat durant el segon semestre del 2020 a través de la targeta moneder Barcelona Solidària.

    Els serveis socials han treballat des de l’inici de la pandèmia per atendre les urgències generades per la covid-19. Entre l’1 de març i el 30 de juny de 2020 es van atorgar 8 milions d’euros en ajudes, el doble que durant el mateix període del 2019.

    Ara s’hi afegeix aquest fons nou, dotat amb 18 milions d’euros, que s’inclou en el pla de xoc social de 35 milions aprovat al ple de juliol per fer front a l’emergència sanitària.

    Més informació

    Última actualització: 11/10/2020

  • El pla de xoc social de l’Ajuntament de Barcelona, aprovat al Plenari del mes de juliol, destinarà 35 milions d’euros a fer front a les necessitats socioeconòmiques provocades per la pandèmia.

    El pla inclou actuacions per ampliar els ajuts econòmics, atendre  les situacions d’emergència relacionades amb l’habitatge, garantir la cobertura de drets bàsics, oferir acompanyament emocional,  fer front a la violència masclista, garantir el dret a la cura i acompanyar la xarxa comunitària de la ciutat, promoure la inserció laboral i garantir els drets dels infants i dels adolescents.

    Última actualització: 04/09/2020

  • L’Ajuntament de Barcelona ha destinat 1 milió d’euros extraordinaris per reforçar, conjuntament amb les entitats socials que treballen a la ciutat, diferents projectes d’alimentació per a persones vulnerables.

    Així, un conveni amb la Creu Roja i Càritas per valor de 0,5 milions d’euros ha permès ampliar les 29.000 targetes bancàries distribuïdes pels Serveis Socials municipals a com a mínim 2.000 persones vulnerables més ateses per les dues entitats.

    També s’han atorgat ajuts extraordinaris per un valor aproximat de 600.000 euros a 57 petites entitats socials de barri i xarxes de suport veïnal que han mantingut dispositius extraordinaris d’alimentació amb motiu de la crisi per la covid-19.

    Paral·lelament, l’Ajuntament està treballant amb el Banc dels Aliments, Mercabarna i la Unió de Pagesos per multiplicar el nombre de cuines amb capacitat de distribuir àpats a tots els districtes de la ciutat, a partir de la mobilització d’excedents o donacions de menjar.

    A més, s'ha distribuït 20.000 guies sobre alimentació saludable i econòmica per a famílies amb infants que recullen consells, propostes de menús i llistes de productes per preparar àpats saludables amb un pressupost reduït. La guia, que també es pot consultar a internet, s’ha fet amb la col·laboració de la Fundació Blanquerna, de la Universitat Ramon Llull.

    Alimentació saludable i econòmica per a les famílies amb infants (PDF)

    Més informació

    Última actualització 27/07/2020

  • Per contrarestar els efectes de la crisi de la covid-19 a les zones més afectades de la ciutat, el Pla de barris aplica mesures per facilitar l’accés a ajudes, alleugerir la càrrega de famílies i entitats i abordar els problemes socioeconòmics, educatius i de capacitació digital del veïnat.

    Més informació

    Pla de Barris

    Última actualització: 29/12/2020

  • Diferents entitats del món de la salut i l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) han enviat una carta al president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, per demanar la suspensió de tots els desnonaments de famílies en situació de vulnerabilitat a causa dels seus efectes negatius en la salut d’aquestes persones i perquè el risc de perdre l’habitatge fa augmentar la probabilitat de contagiar-se amb la covid-19.

    En l’actual situació d’emergència sanitària per pandèmia, l’escrit sosté que les persones en risc de desnonament tenen més probabilitat de contagiar-se amb el nou coronavirus perquè sovint es veuen obligades a traslladar-se a casa de familiars o amics, la qual cosa fa augmentar la sobreocupació d’habitatges i redueix les possibilitats d’una higiene adequada, entre altres factors.

    La carta conclou que disposar d’un habitatge digne no només és clau per la importància que té sobre la salut i el benestar de les persones, sinó que també té un rol destacat en un control adequat de la pandèmia.

    Carta a Pedro Sánchez sol·licitant la suspensió dels desnonaments

    Última actualització: 13/11/2020

     

  • Següent
Anar al principi