Final de curs d'Improversem, reflexió i debat a l'aula gràcies a la glosa i el rap

Un any més, l’Ajuntament de Barcelona (amb l’ICUB i l’IMEB) ha impulsat el projecte Improversem en diverses escoles de la ciutat. L’objectiu de la proposta és aconseguir la reflexió i el debat dins de l’aula gràcies a la glosa i el rap. Les activitats han culminat recentment amb l’emissió del projecte final del curs a Youtube. Aquesta retransmissió va durar més de dues hores.

Aquest curs 2020-2021 s’ha dut a terme en els següents instituts: Maria Espinalt, Sagrat Cor Besòs, Barri Besòs i Montserrat, situats a diferents barris de Barcelona (Poblenou, Sant Gervasi i Besòs). Els alumnes han glosat i escrit cançons de rap al voltant de temàtiques com la lluita contra la Covid-19, l’assetjament escolar, el racisme… entre d’altres, de la mà de les talleristes: Marcel Marimon i Ferriol Macip (glosadors), Bittah, Pau Llonch, Elane i Kovitch (MCs), qui a més ha coordinat el projecte.

A més d’Improversem, que és un projecte dirigit als alumnes de secundària, ja fa uns anys que està en marxa Corrandescola, un treball de glosa per a les aules de primària. Corrandescola vol treballar els continguts que ja és previst d’impartir a les classes de llengua catalana i música de manera més motivadora, global i efectiva, a través de la cançó improvisada. És impulsat pel Servei Cultura Popular de l’Ajuntament de Barcelona, el Consorci Educació de Barcelona i l’associació Cor de Carxofa.

A Barcelona, Corrandescola ja fa anys que s’aplica amb molt d’èxit. Forma part d’una línia educativa que pretén aplicar els beneficis de la cançó improvisada en el currículum escolar i les conclusions pedagògiques del Corrandescola són molt positives: en termes generals la glosa incideix notablement en la millora de la competència comunicativa oral i en la millora de la cohesió social.

Si ens fixem en les àrees específiques que treballa, com ara la música i la llengua, la majoria d’alumnes mostren un progrés remarcable en l’expressió oral, l’adquisició de vocabulari, l’interès per la poesia i la visió del cant com un acte comunicatiu. El projecte també afecta àrees no representades per cap matèria específica en el currículum escolar, com ara les habilitats escèniques, la maduració personal, la facilitació de les relacions socials i el desenvolupament de la identitat personal.