Política Agile de l’Ajuntament de Barcelona

Aquesta secció presenta els principis generals i directius de la política AGILE de l’Ajuntament de Barcelona, elaborats a partir dels estàndards de serveis digitals de l’Ajuntament de Barcelona, dins del marc del seu Pla de transformació digital. Els objectius més rellevants de les metodologies àgils són:

  • POSAR MÉS INTERÈS EN LA PERSONA USUÀRIA FINAL.

    • Donar poder a la persona usuària final en la presa de decisions.

    • Ser més flexible i lliurar més valor

  • TRANSFORMAR LA CULTURA ORGANITZATIVA.

    • Posar èmfasi en la col·laboració i la transparència.

    • Enfocar l’orientació més cap al valor mantenint el control dels desenvolupaments.

  • ESCURÇAR EL TEMPS DE DESENVOLUPAMENT.

    • Millorar, a la vegada, la qualitat tècnica.

    • Lliurar més freqüentment, de manera fiable, per avançar el retorn de la inversió.

  • IMPLEMENTAR LA MILLORA CONTINUA.

    • Sistematitzar la millora continua basada en cicles curts d’inspecció i adaptació.

    • Dotar l’organització d’agents actius de la millora sistèmica i dels equips.

L’aplicació d’aquests principis i directrius es farà a través de la realització dels projectes de transformació digital àgil de l’Ajuntament, gestionats principalment per l’IMI. Aquests projectes permetran la dedicació de recursos, la creació d’infraestructura i l’adquisició de competències per a portar a terme aquestes transformacions. D’aquesta manera, la gestió del canvi que suposa l’aplicació d’aquestes pràctiques dins de l’Ajuntament es farà de manera iterativa a través de projectes concrets. Alguns projectes i les seves ampliacions (per exemple, Decidim.Barcelona) ja compleixen en bona mesura les directrius indicades aquí, uns altres ho aniran aconseguint amb un procés d’implementació més progressiu.

Principis generals i directius de la política Agile de l’Ajuntament de Barcelona

Tal com es defineixen en el document Directrius per a la prestació de serveis digitals Agile de l’Ajuntament de Barcelona, els principis generals en el desenvolupament Agile dins de les entitats de l’Ajuntament són:

  1. COL·LABORACIÓ INTERDISCIPLINÀRIA. - Es configuren equips multidisciplinaris amb persones provinents de diverses disciplines o entorns de treball, en els quals tothom està implicat al 100% i que incloguin els rols i les especialitats necessàries per desenvolupar aplicacions, serveis i processos. Només una o dues persones en són responsables directament, però l’èxit de l’equip recau per igual en tots els membres.

  2. EQUIPS AUTOORGANITZATS. - Els equips que s’organitzen de forma autònoma i flexible poden crear nous enfocaments i adaptar-se per sí mateixos a reptes nous en el seu entorn. En conseqüència, els rols i les responsabilitats dins dels equips tindran un cert nivell de flexibilitat i fluïdesa d’acord amb l’experiència, les habilitats i els coneixements de les persones integrants, així com de les necessitats dels projectes.

  3. COMUNICACIÓ. - S’ha d’establir un pla de comunicació tenint en comte la transparència i les responsabilitats dels agents implicats. Cal identificar les persones usuàries clau dels serveis i els processos municipals, així com els actors que participen en la part tècnica. Tots seran els destinataris de les accions comunicatives que s’hauran de dur a terme amb una freqüència adient als objectius i les necessitats dels projectes. Les converses cara a cara tindran prioritat enfront d’altres canals de comunicació.

  4. TRANSPARÈNCIA. - S’haurien de compartir, de manera oberta i transparent amb els actors clau, l’estatus del projecte, les prioritats, els riscos, els problemes i els “elements de bloqueig” eventuals per abordar els reptes amb rapidesa. Això es pot fer amb comunicacions directes, però també fent servint eines adaptades a la metodologia àgil, com les taules Kanban.

  5. MILLORA CONTÍNUA. - S’establiran pràctiques de treball col·laboratiu per facilitar una cultura d’aprenentatge i de millora contínua, tant del servei prestat com dels integrants de l’equip.

  6. RETROACCIÓ RÀPIDA. - L’equip s’esforçarà per fer iteracions tan curtes com sigui possible. Les pràctiques d’equip es faran de tal manera que facilitin l’obtenció de la retroacció d’una manera ràpida i s’incorpori en el backlog del projecte.

  7. ACCEPTACIÓ DEL CANVI. - S’entén que els plans i els projectes evolucionaran i canviaran al llarg de la prestació del servei. S’establiran pràctiques d’anàlisi i de planificació per reflectir aquest fet.

  8. PENSAMENT ITERATIU. - Les activitats d’anàlisi, disseny, planificació i desenvolupament adoptaran un enfocament iteratiu en cicles curts per permetre la retroacció i canviar les prioritats segons les necessitats.

  9. DESPLEGAMENT RÀPID, DESPLEGAMENT FREQÜENT. - Cal posar èmfasi a donar valor a les persones usuàries finals tan ràpidament com sigui possible, reduir el temps de posada en producció de les aplicacions i rebre retroacció de les persones usuàries al més ràpid possible. Es donarà prioritat al producte mínim viable identificat que respongui a les necessitats prioritàries de les persones usuàries i les entregues següents es faran d’acord amb aquest enfocament.

  10. INTERÈS A OFERIR VALOR A LA PERSONA USUÀRIA. - S’han de posar les necessitats de la persona usuària al capdavant. Les necessitats de la persona usuària van per davant de qualsevol altra necessitat, fins i tot les dels actors clau. Quan hi hagi un conflicte de necessitats entre els grups, ens hem d’assegurar que hi ha unes prioritats clares. Es promourà la diversitat en els equips per afavorir dissenys inclusius.

  11. QUALITAT. - La qualitat no fa referència només a la qualitat tècnica, sinó també a la qualitat del servei. La qualitat està present a cada pas del procés i totes les persones de l’equip tenen la responsabilitat de garantir que el servei és d’un nivell alt.

  12. MESURA DEL PROGRÉS. - L’entrega de programari executable és la mesura principal de progrés. També cal aplicar altres mesures que reflecteixen el valor aportat a la persona usuària i al negoci per garantir que satisfà les necessitats reals i dona un valor real.

Aquests principis i directrius s’aplicaran en projectes i serveis TIC a través de les pràctiques i les mesures que es presenten a la secció següent.