Barcelona Cultura

El circuit cultural als barris de tots els districtes de Barcelona. Entrada gratuïta

Febrer - Abril 2024

Lisbon Beat

Cinema Documental Musical

Audiovisual

Edat recomanada: Públic general

Portugal va perdre les seves últimes colònies africanes a mitjan dècada dels setanta i fins llavors van arribar a Lisboa centenars de milers d’habitants dels territoris que la metròpolis tenia ocupats a Angola, Sâo Tomé, Cap Verd o Guinea Bissau. Van arribar amb la seva cultura, les seves tradicions, la seva herència, i es van instal•lar en barris de xaboles, els anomenats “bairros de lata”, que dues dècades després es van desmantellar. I van ser reallotjats en nous barris situats als marges de la ciutat, que quasi no tenien serveis públics. I va ser allà, en aquelles barriades pobres d’extraradi on la ciutat del fado es desdibuixa, que la seva cultura va anar evolucionant i es va fer poderosa. Alguns músics nouvinguts van mantenir els seus instruments tradicionals (com el ferrinho o la kora), mentre que altres es van armar amb moderns MacBook Pro, amb un programari que els permetia editar la seva música. I tant els uns com els altres la van fer créixer i van buscar noves sonoritats per al kuduro angolès o el funaná arribat de Cap Verd, que van enriquir l’afrohouse o el trap.

Però Lisbon Beat no és només la història de com una música arribada de fora ha anat canviant els seus registres; també és la història de com la gent que fa aquesta música s’ha anat transformant fora de la que era la seva terra, de com els batega el cor i de quins desitjos, quines pors, quines alegries i quines penes traspua.

Amb la mirada posada en el factor social (racisme institucional, problemes d’identitat dels nascuts en sòl portuguès), el film ens porta a les festes de carrer, els estudis i sales de concerts acompanyats per col•lectius electrònics com DJ do Ghetto i el segell Principe, rapers com MC Vado Màs Ki Às o MC Pempas i el productor Dr. Délio Beats. Entenem així l’evolució recent de l’afrohouse, el rap crioll, la batida o el trap que expressen la ràbia i els anhels del gueto. El vessant tradicional també té el seu lloc a través de Wilson Vilares, que va passar de militar al techno a aixecar el segell CelesteMariposa i donar suport a veterans com Chalo Correia o Julinho da Concertina. Entre tots, componen el potent i apassionat ritme de l’extraradi de Lisboa, que clama pel seu reconeixement.

LA CRÍTICA HA ESCRIT:
“Al ritmo de estilos como el kizomba, el funaná o el batuque —todos ellos de raíces africanas— y de sus más recientes evoluciones como el afrohouse, el ghetto zouk o el rap criollo, se nos muestra la imposibilidad del mestizaje cultural en Lisboa, la importancia de estos ritmos en el panorama musical de Portugal y el racismo institucional que, casi 50 años más tarde, sigue impregnando a este país.”
(SOFIA ROBLEDO, MACGUFFIN007)
https://macguffin007.com/2019/11/04/in-edit-barcelona-2019/ 

FITXA ARTÍSTICA:
Directors: Rita Maia i Vasco Viana. País: Portugal. Any: 2019
Idioma: Portuguès. Còpia VOSE

Cinema Documental Musical

Si us agrada la música, en voldreu descobrir els secrets i els protagonistes. Es tracta d’històries apassionants i apassionades que, moltes vegades, han acabat a la pantalla gran dels cinemes convertides en documentals que porten la llum a alguns territoris foscos de l’escena musical internacional. En col·laboració amb el festival In-Edit, un dels esdeveniments més destacats de l’agenda cultural de la tardor barcelonina, us proposem revisar alguns dels títols més interessants dels que han conformat la seva programació durant les últimes edicions.

Compartir

Altres esdeveniments:

Veure tots