Canvi de model de mobilitat i infraestructures
La mobilitat és responsable d’un 30% de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle que s’imputen a la ciutat. L’actual model de mobilitat té encara una forta dependència dels combustibles fòssils, especialment relacionada amb l’ús del vehicle privat motoritzat, però també amb el transport marítim i aeri.
El model de mobilitat actual no només contribueix activament al canvi climàtic sinó que comporta una elevada emissió de contaminants a escala local que afecten la salut de la ciutadania (NOX i PM). És necessari un canvi radical del model de mobilitat a escala local i regional, i alhora un ús més racional de les grans infraestructures, com el port i l’aeroport.
Volem una ciutat amb un model de mobilitat més sostenible i amb una petjada de carboni menor, i que aquest canvi comporti en paral·lel una transformació de l’espai públic on les persones siguin les protagonistes.
Reptes més rellevants
- Gestionar la trama urbana per afavorir un canvi de model de mobilitat que derivi en més i millors espais per a persones vianants i la mobilitat activa, que no contribueixen a les emissions de GEH.
- Reduir les emissions de GEH del transport motoritzat.
- Millorar les condicions de circulació per al transport públic en superfície. Impulsar les infraestructures de transport públic metropolità.
- Reduir l’ús del vehicle privat motoritzat a la ciutat fins a assolir els objectius ambientals establerts de manera que no s’aprofundeixin les desigualtats.
- Assolir la implicació, en termes de compromisos, acords i inversions, de les administracions públiques competents en matèria d’infraestructures de transport, com el port i l’aeroport.
Actuacions clau i actors
Millorar els espais per a les persones vianants i la mobilitat activa
- Millorar l’accessibilitat i el confort de les voreres, augmentar les zones de vianants, millorar la mobilitat vertical (escales mecàniques i ascensors), incrementar els carrers pacificats, on la prioritat màxima sigui per a les persones vianants.
- Ajuntament de Barcelona
- Calmar el trànsit a la ciutat en general, per incrementar la seguretat viària i afavorir un entorn amable de menys consum energètic i menys emissions. Jerarquització de la xarxa viària, per tal que a la gran majoria dels carrers la velocitat de circulació sigui inferior a 30 km/h.
- Ajuntament de Barcelona
- Consolidar la infraestructura ciclista i millorar la qualitat, la connectivitat i la seguretat de la xarxa existent, tot prioritzant els eixos estructuradors de la xarxa. Ampliar l’oferta d’ancoratges i crear aparcaments d’alta capacitat en punts estratègics i als principals intercanviadors de transport públic.
- Ajuntament de Barcelona, AMB
Millorar i impulsar una oferta de transport públic col·lectiu més gran
- Millorar la fiabilitat, la competitivitat i la capacitat de la xarxa d’autobusos de la ciutat. Incrementar la freqüència i reduir el temps de recorregut de les línies de la xarxa bàsica i de proximitat.
- Ajuntament de Barcelona, AMB
- Completar la xarxa de tramvies i millorar-ne la gestió.
- Ajuntament de Barcelona, AMB
- Augmentar substancialment l’oferta de bus interurbà, amb infraestructura dedicada de carrils bus interurbans a les principals vies d’accés a la ciutat: B-23, C-31 Nord i C-33.
- AMB, Generalitat de Catalunya i Estat espanyol
- Millorar les àrees d’intercanvi en superfície del transport públic, les estacions intermodals i les terminals de bus regional i metropolità.
- Generalitat de Catalunya i Estat espanyol
- Posar en servei aquelles actuacions de metro del Pla director d’infraestructures que aportarien una rendibilitat més alta més ràpidament: tram central de l’L9, connexió de l’L4 a la Sagrera i connexió de l’L3 a la Trinitat Vella.
- Ajuntament de Barcelona, Generalitat de Catalunya
- Desenvolupar les inversions en Rodalies i Regionals per millorar el transport públic ferroviari regional, prioritzant les actuacions que suposin una reducció d’emissions de GEH més destacada. Accelerar l’acabament de l’estació de la Sagrera.
- Generalitat de Catalunya i Estat espanyol
Reduir l’ús del vehicle motoritzat
- Estendre l’estratègia d’aparcaments i d’estacionament regulat a tota la ciutat. Revisar els criteris aplicats a tots els àmbits de la ciutat, a tots els vehicles motoritzats, incloses les motos i les mercaderies, i acordar amb els ajuntaments metropolitans i l’AMB l’aplicació de polítiques coherents.
- Ajuntament de Barcelona, AMB
- Avançar en l’aplicació de fórmules de reducció de les necessitats de mobilitat obligada, aplicant estratègies de mobilitat laboral que tendeixin a disminuir la necessitat de desplaçaments a/per la feina (teleconferències, teletreball, etc.).
- Ajuntament de Barcelona, AMB, Diputació BCN, Generalitat
- Impulsar espais dedicats a la distribució de mercaderies per incrementar l’eficiència i reduir el seu impacte en les emissions de GEH. Promoure l’ús de vehicles comercials de baixes emissions.
- Ajuntament de Barcelona
- Introduir mesures de fiscalitat verda per tal de gravar l’activitat de distribució de mercaderies de les grans plataformes tecnològiques.
- Ajuntament de Barcelona, ATM, AMB, Generalitat de Catalunya
Reduir l’impacte del port i l’aeroport als efectes del canvi climàtic
- Elaborar plans de reducció d’emissions de les infraestructures i incorporar-los en els nous plans directors de l’aeroport de Barcelona, considerant el sector aeronàutic, i el port de Barcelona.
- Aeroport de Barcelona, Estat espanyol, Port de Barcelona
- Estudiar l’eliminació dels vols curts que tinguin alternativa en tren (a menys de 7 hores) i que estiguin a distàncies de menys de 1.000 km, tot potenciant la xarxa ferroviària d’alta velocitat i de llarga distància i la creació de trens nocturns, garantint-ne preus accessibles.
- Aeroport de Barcelona, AENA
- Continuar amb l'electrificació progressiva de les flotes de terra o unitats auxiliars per minimitzar el consum de combustibles fòssils i, a la vegada, reduir l’impacte de la contaminació local. Procés acompanyat de la contractació d’energia 100% renovable.
- Aeroport de Barcelona
- Potenciar la utilització dels mitjans ferroviaris a l’aeroport i una reducció d’aparcaments. Impulsar una flota d’autobusos i taxis elèctrics per donar el servei des de l’aeroport i al moll de creuers.
- Aeroport de Barcelona, Port de Barcelona
- Implantar la infraestructura necessària per poder electrificar els diferents molls del port de Barcelona, maquinària de terra i flotes captives.
- Port de Barcelona
- Treballar per una fiscalitat que tingui un marcat caràcter ambiental sobre els vaixells del port de Barcelona i els avions.
- Port de Barcelona, Estat espanyol, Aeroport de Barcelona
- Accelerar la construcció dels accessos ferroviaris al port per duplicar el transport de mercaderies en tren i reduir el trànsit de camions.
- Estat espanyol, Port de Barcelona
- Endegar un procés d’electrificació del port de Barcelona (tant de vaixells com d’empreses i activitat pròpia) acompanyat de la contractació d’energia 100% renovable.
- Port de Barcelona i operadors
- Implantar sistemes de generació de renovables al port de Barcelona (42 MWp el 2030) i a l’aeroport de Barcelona, a les cobertes dels edificis i amb pèrgoles als aparcaments (40 MWp el 2030).
- Port de Barcelona, Aeroport de Barcelona
- Accelerar la implementació en el control d’emissions al Mediterrani (MedECA) i treballar per aconseguir que sigui declarat SECA i NECA.
- Estat Espanyol
- Promoure que el Port de Barcelona sigui port base de les línies de creuers.
- Port de Barcelona
- Eliminar les exempcions sobre el querosè a la UE tant en els vols interns dels estats com en l’espai aeri comú.
- Estat espanyol
- Estat espanyol