Geociències: Tècniques analítiques en Ciències de la Terra
GEO3BCN-CSIC
Taller
Visita
Xerrada
120
12
1r de Batxillerat
2n de Batxillerat
Cicle formatiu superior

Tècniques analítiques en Ciències de la Terra
Roques, minerals, joies i canvi climàtic
Taller a càrrec de Jordi Ibáñez, Robert Oliva, Mercè Cisneros, Abigail Jiménez Franco i Soledad Álvarez
La sessió mostra diferents aspectes de la recerca que es duu a terme a l’Institut Geociències Barcelona (GEO3BCN-CSIC), a partir d’un taller demostratiu dedicat a les tècniques analítiques per a l’estudi dels materials.
Es proposa introduir a l’alumnat en les tècniques de difracció i fluorescència de raigs X que, respectivament, permeten determinar les fases cristal·lines i la composició elemental dels materials. Per exemple, gràcies a aquestes tècniques podem saber quina és la composició de les roques i els minerals, determinar si una joia és falsa o estudiar els productes finals d’una reacció química.
Aprofitem el taller per recordar conceptes com el de la llum, els fenòmens òptics i els raigs X, i també per explicar què és una part per milió (ppm), a fi de demostrar com unes poques ppm d’una impuresa poden canviar el color d’un mineral, el gust d’un aliment i fins i tot el clima del nostre planeta.
Per a la realització del taller, l'alumnat pot dur mostres per analitzar als laboratoris del GEO3BCN-CSIC. Per exemple, minerals, monedes antigues o alguna joia o ornament personal de metall.
Objectius
• Aprendre com s’obtenen, analitzen i interpreten les llargues sèries de dades dels temps geològics.
• Aprendre els principis de tècniques analítiques i la seva utilitat per resoldre problemes científics.
Més informació
- Nivell educatiu: Aquesta s'adreça a l’alumnat de 1r i 2n de batxillerat (preferiblement, de 2n) de Ciències de la Terra o de la branca científica.
- Lloc: Geociències Barcelona
- Durada: 2 hores
- Metodologia: cada taller consta d’una xerrada introductòria + part pràctica, demostrativa o manipulativa.
A petició del professorat es pot avançar material per a treballar prèviament l’activitat a l’aula.
Objectius de Desenvolupament Sostenible




