espai c a l’Escola Els Porxos

Ricardo Cárdenas
Amb la mediació d’HANGAR


Escola Els Porxos

L’Escola Els Porxos és una escola pública d’educació infantil i primària situada a Sant Martí de Provençals. Va ser construïda als anys seixanta (1963) amb el nom de Joan Antoni Parera. Aquesta “escuela nacional de niños y niñas Juan Antonio Parera” ha crescut i evolucionat, passant de contenir en el mateix edifici la biblioteca del barri i una escola municipal de formació professional, a ser una escola d’una sola línia de l’etapa de 3 a 12 anys amb l’objectiu de generar un espai que ofereixi seguretat física i emocional, de manera que tothom se senti escoltat, acompanyat, respectat i estimat. Són una escola activa que promou la participació en projectes que permetin satisfer millor les necessitats i expectatives de la comunitat educativa. En aquest sentit, per primer cop, l’Escola Els Porxos participa en el programa espais c amb l’artista Ricardo Cárdenas i la mediació d’Hangar.

Ricardo Cárdenas

Ricardo Cárdenas (Ciudad de México, 1981) és un artista indisciplinat que desenvolupa el seu treball flexiblement a través d’una investigació-pràctica, que procura traspassar les estructures constretes de temps i lògiques habituals en la pràctica artística contemporània.

En la seva praxi desenvolupa estratègies que tensionen i qüestionen l’homogeneïtat en els relats de caràcter social, situant els projectes des de narratives que emfatitzen la potència de les microhistòries, com a formes de contraposició dels relats hegemònics, que procurin espais d’expressió subjectiva i incitin a desenvolupar altres formes d’imaginació política.

Al llarg de dos anys (2024-2026), Ricardo Cárdenas i l’alumnat de l’Escola Els Porxos estan treballant el projecte Isla – Archipiélago – Continente. Unas pocas muchas veces… Aquesta proposta busca generar espais de complicitat i suport mutu a partir d’exercicis de so i veu com a espais d’expressió i reflexió. A través de la metàfora d’aquests cossos geològics de la superfície terrestre, s’especula sobre el sentit de ser i fer des de l’individu, el grup i el col·lectiu, prenent com a eix la idea flexible de la ràdio comunitària.

Durant el primer curs, l’alumnat ha après a utilitzar l’equip tècnic i, mitjançant jocs i dinàmiques, a comprendre els fonaments del treball sonor.

Inspirat en les pedagogies crítiques i en experiències d’educació alternativa a Barcelona – com l’Escola del Bosc, l’Escola del Mar o Escoles en Lluita-, el projecte dialoga també amb la història de les ràdios lliures i comunitàries de Catalunya, actualitzant el seu llegat emancipador. Més enllà d’un projecte artístic, aquesta pràctica aspira a convertir-se en una eina de creació comunitària i de cohesió social: l’aula com a taller, el grup com a comunitat i el so com a matèria social compartida.

L’objectiu és crear un dispositiu artístic de trobada social: una ràdio que transmet i alhora, aprèn a escoltar per a fer comunitat a través de l’art.

La metodologia s’articula en tres moviments: connexió tècnica i afectiva, experimentació sonora col·lectiva i escoltes compartides. A través de diversos formats, les nenes i els nens assagen modes horitzontals d’organització, assemblees i responsabilitats comunes, donant valor al procés per sobre del resultat, aprenent de l’error i de l’escolta mútua.

Recentment, el projecte ha estat seleccionat en les Beques per a la creació artística, la recerca i la innovació de la Generalitat de Catalunya, en l’àmbit del Pensament.

HANGAR. Centre de producció i recerca artística

HANGAR és un centre de producció i investigació artística establert a Barcelona des de fa més de vint anys. Forma part de la xarxa de Fàbriques de Creació. La seva missió és recolzar als creadors en totes les fases del procés de recerca i de producció dels seus projectes, facilitant l’accés als recursos materials i tècnics necessaris, aportant un context d’experimentació i de lleure transferència de coneixements.

L’objecte d’HANGAR és defensar un espai experimental i facilitar l’accés a les eines de producció i recerca artística, amb un funcionament coral des del qual es defineix l’ethos democràtic del projecte. Entre altres recursos, el centre ofereix espais de taller destinats a artistes tant locals com nacionals i internacionals interessats a fer una residència al centre d’un període temporal de fins  dos anys. HANGAR ofereix un context i uns serveis que possibiliten la recerca i el desenvolupament de les produccions artístiques de forma parcial o integral, i acompanya els seus resultats mitjançant la seva inclusió en diverses xarxes si plataformes o la detecció de les possibilitats de l’ancoratge dels projectes en altres sectors.

Com a sistema per a fer la proposta d’artista per al programa, HANGAR realitza una convocatòria entre els i les artistes residents, específicament orientada a participar a espais c. A continuació, implica a l’equip de les escoles en la selecció de l’artista resident. HANGAR es va incorporar a l’equip de mediació d’espais c l’any 2021, acompanyant la residència de Rosa Llop a l’Escola Josep Maria de Sagarra (2021 – 2023). En la novena edició (2023 – 2024) va mediar en la residència d’un any de Ricardo Cárdenas a l’Escola Ramón Llull i, finalment, des de 2024 HANGAR acompanya la residència d’aquest artista a l’espai c de l’Escola Els Porxos.